Byggahus.se

Svårt med bygglov!

1. C
    Medlem · 3 inlägg

Carro72

Medlem
    Hej!

Har köpt hus med tomt på 935 kvm i ett villaområde byggt på 40-talet. Vi vill bygga ett inglasat uterum men fick omedelbart ett nej per telefon från byggnadsnämnden.

Enligt byggnadsnämnden får det endast byggas 100 kvm på tomten, med en husyta på 98 kvm lämnar det 2 kvm kvar för oss att kunna bygga ut! Enligt henne skulle vi behöva göra en planändring så att vi ska kunna bygga ut. Hon meddelade oss också att det skulle vara meningslöst att försöka göra en planändring eftersom de som sköter dessa ärenden inte har tid med enskilda personer! ???

Har någon råkat ut för detta? I stort sett alla grannar runt om har både uteplatser och garage på sina tomter. Ena grannen ett garage på 36 kvm som han fått beviljat bygglov för så What the??!! Några råd innan vi går vidare?

MVH

2. M
    Medlem · 184 inlägg

Meijan

Medlem

Re: Svårt med bygglov!

Prova att lägga in en ansökan i alla fall. Praxis hos de flesta byggnadsnämnder är att acceptera en avvikelse från planbestämmelserna med 10%...räcker i så fall till ett uterum på 12 kvm.

3. B
    Medlem · 5 834 inlägg

Summan är att vissa grannar har fått överskrida maximala byggrätten medan andra (exempelvis ni själva) har blivit nekade?

Formellt kan du -
    1. begära förhandsbesked och/eller bygglov hos byggnadsnämnden (som ibland kan ha annan uppfattning än sin tjänsteman).
    2. vid negativt beslut överklaga till länsstyrelsen.

Lycka till! Men i praktiken vågar en svensk byggnadsnämnd mycket sällan köra över sina egna tjänstemän. Om du talat med en bygglovsinspektör råder jag dig i första varvet lirka med henne själv eller med hennes chef, stadsarkitekten.

Alternativet är att du är kompis med oppositionsrådet och hennes kompisar i planberedningen. Då kan riva upp himmel och helvete med hög svansföring. Det är (mycket riktigt) i sådana situationer kommunerna brukar få lösa ut sina utbrända gamla stadsarkitekter med pension i förtid.

Jag lovar att samma röta ligger och jäser i minst ett område i varenda svensk kommun. Orsaken är väl oftast att byggnadsnämnden (eller delegerad personal) har rätt att bevilja bygglov även vid "RINGA AVVIKELSE" från gällande detaljplan. Men samma myndighet har också formell rätt att neka bygglov. Allt beror på vem som för tillfället ska definiera just "ringa avvikelse".

Inget underlättas av att somligas svartbyggen blivit hävdvunna och att gamla hus står kvar från tiden innan detaljplanen började gälla. Dessutom händer det väl att en inre krets ljushuven utnyttjar politiken i eget intresse...l

4. C
    Medlem · 3 inlägg

Carro72

Medlem

Tackar för svaren, har fått en del att fundera över... Har suttit och läst några inlägg som har gjorts här och är minst sagt förundrad. Kan knappt tro att det är sant det som några här har varit med om! Hoppas bara att det ska lösa sig så småningom. Jag har all tid i världen, tänker bo kvar här i vårt lilla hus tills jag blir gammal och grå.

Jag funderar på att i alla fall lämna in pappren och sedan göra det jag får göra utan bygglov. Vi ska gjuta en platta, lägge klinker och bygga ett litet tak och täcka resten med markis. Då har vi fått en mysig uteplats tillls dess att vi får bygglov. Kommer att besöka byggahus regelbundet en tid framöver. Är tacksam för alla råd jag kan få.

MVH Carro

5. J
    Medlem · 990 inlägg

JonasHolm

Medlem

Vad jag vet så får man bygga ett uterum/skärmtak på 12 kvm utan bygglov.

Så är det i alla fall i Stockholm...

/Jonas

6. H
    Moderator · Stockholm · 43 706 inlägg

hempularen

Moderator

Det låter mycket märkligt, normalt så kan man få dispans för smärre avvikelser utan någon större dramatik.

Jag har hört att chansen att få dispans är större om den underliggande planen är gammal.

Jag misstänker att tjänstemannen kan ha blivit trött på alla missanpassade uterum som folk vill bygga. Ett tips är att fundera över hur uterummet skall vara utformat för att smälta in med huset och omgivningen på bästa sätt. I många fall så kan det se konstigt ut när man smäller upp ett "standard" glashus direkt vid ett äldre hus (och i en del fall blir resultatet aldeles lysande). Och diskutera i de termerna med handläggaren sedan.

7. C
    Medlem · 3 inlägg

Carro72

Medlem

När vi ringde så tittade hon i datorn direkt och tydligen stod det där att våran tomt bara vara planerad för 100 kvm bebyggelse. Husets stil är inte speciell på något sätt. Har kollat på grannarna, det finns nog kanske ett tiotal likadana hus i området. Någon har byggt på höjden, några har byggt till minst 20 kvm till huset och nästan alla har uteplatser garage på tomten. Tomtstorlekarna varierar mycket men några av de som byggt till har mindre än oss.

Hon säger att "det står så i datorn" men den har ju inget eget liv så någon har ju skrivit in det där. Var kan man få tag på orginalpapper och orginalritningar över sin tomt?

På telefon, när hon inte ens sett ritningarna så kan hon ju inte ha reagerat på utförandet. Det måste ju vara nåt annat. Är det så att vanliga småhustomter kan planeras för max bebyggelse? Varför så snäva ramar på en så stor tomt (935kvm)? Huset ligger inte nära de andra tomterna.

Dispens låter ju bra om man kunde få. Jag tycker inte att det är rättvist att vi ska betala en massa för ändringar i en plan som gjordes för över 60 år sen!

8. B
    Medlem · 5 834 inlägg

Du ska begära uppgift om vilken detaljplan som är beslutad för din fastighet. Till detta beslut hör en karta. Be damen på kontoret förklara kartan så att du förstår. Denna detaljplan (plus alla bygglov) är offentlig handling. Du har därför rätt att skyndsamt få se dem. Däremot har kommunen rätt att ta betalt om du vill ha kopior med dig hem.

Nu säger du att grannar i samma område fått mer generösa bygglov än du själv. Kolla först om samma detaljplan verkligen gäller för era fastigheter. Steg två är att begära fram samtliga bygglov för dina (möjligen) favoriserade grannar.

Sedan är det bara att jämföra. Ifall byggloven blivit beviljade av byggnadsnämnd (istf på delegation av tjänsteman) kan man rätt säkert säga att bygglovet innebär en avvikelse från detaljplan.

Om politiker: Byggnadsnämnden har rätt att godta "ringa" avvikelse från detaljplan. Problemet är att nämnden ena gången (fullt lagligt) godtar en avvikelse som samma nämnd andra gången (lika lagligt) avvisar! Att vara rättvis är nämligen bara en hederssak (plus möjligen en ordningssak).

Om tjänstemän: Som ditt exemplar bär sig åt är både synd och skam. Hon borde ha hittat ett eller annat sätt att lösa ditt problem, utan att skapa problem för andra. Just detta betraktar jag faktiskt som själva affärsidén för ett bygglovskontor.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.