Moderator
· Stockholm
· 57 836 inlägg
Ofta så har du ju även en maxhöjd som räknas från "medelmarknivå". Om kommunen inte tänkt sig vanliga 3 planshus så skulle dom kunna begränsa det med den regeln.
Finns ingen begränsning när det gäller höjden. Misstänker att de inte tänkt på det, helt enkelt (av 37 tomter så är det bara kanske 2-3 som är plana nog för platta).hempularen skrev:
>charta77 skrev:Jag bor i ett bostadsområde, skulle någon flytta hit och jag anser att deras hus, eller annat, inte passar in. Som kanske kommer gör att jag inte kommer att trivas i området. Så anser jag mig ha full rätt att överklaga eller protestera. Även om det innebär att de i slutändan inte alls kommer att få bygga där, och visst är det synd om deras framtidsplaner men gäller även mig likväl som dom.
Så om grannen får barn eller skaffar en ny fru/man som du inte tycker passar in i området och du inte trivs när de är där vad ska du göra då. "hm" överklaga och till vem. :-/
Det känns som gangsterfasoner låt folk vara som de vill.
Håller man sig till detalplanen så skall det INTE överklagas.
Du har flyttat dit en gång och då visste du vad detalplanen säger så du får gott rätta dig efter det.
Häls Niclas
En liten fråga.
Är de tnågon här som har en aning om hur lång tid det tar för Länsrätten att ta ett beslut?
Vårt ärende klubbades igenom i kommunen men har nu överklagats till länsrätten.
Är beslutsgången denna?
Kommunen,
länsrätt.
miljönamden dvs Regeringen?
Och är det inte så att det är gratis att överklaga upp till Länsrätt sedan kostar det pengar, eller är jag helt fel ute?
Om inga nya uppgifter kommer fram mellan de olika instanserna dvs samma överklagan hela tiden med samma innehåll borde det inte gå fortare då?
Kan meddela att överklagan går ut på att grannjäveln tycker det kommer bli för mycket trafik. Detta inom planlagt område, som varit villabebyggt i 80 år!!!!!!
Är de tnågon här som har en aning om hur lång tid det tar för Länsrätten att ta ett beslut?
Vårt ärende klubbades igenom i kommunen men har nu överklagats till länsrätten.
Är beslutsgången denna?
Kommunen,
länsrätt.
miljönamden dvs Regeringen?
Och är det inte så att det är gratis att överklaga upp till Länsrätt sedan kostar det pengar, eller är jag helt fel ute?
Om inga nya uppgifter kommer fram mellan de olika instanserna dvs samma överklagan hela tiden med samma innehåll borde det inte gå fortare då?
Kan meddela att överklagan går ut på att grannjäveln tycker det kommer bli för mycket trafik. Detta inom planlagt område, som varit villabebyggt i 80 år!!!!!!
Medlem
· Östergötland
· 2 144 inlägg
Stackare.....feel pity for you!
Först är det bygglovskontoret, sedan ev.nämnden, sedan länsstyrelsen, därefter länsrätten, kammarrätten och slutligen regeringsrätten.
De två sista kräver sk prövningstillstånd och det innebär att mkt speciella fall tas upp.
Processen är (dessvärre) gratis för alla parter såtillvida att du redan betalt det via skattsedeln.
I vårt fall tog länsstyrelsen ca 6 månader och länsrätten ytterligare 6 månader.
I bästa fall inser din granne sitt bisarra agerande efter att domen tillfallit dig positivt i första instanserna.
Det går INTE fortare bara för att överklagan innehåller samma uppgifter hela tiden. Detta är alltså OK tom kammarrätten. Därefter måste man kunna motivera varför man anser att prövningstillstånd skall medges.
Först är det bygglovskontoret, sedan ev.nämnden, sedan länsstyrelsen, därefter länsrätten, kammarrätten och slutligen regeringsrätten.
De två sista kräver sk prövningstillstånd och det innebär att mkt speciella fall tas upp.
Processen är (dessvärre) gratis för alla parter såtillvida att du redan betalt det via skattsedeln.
I vårt fall tog länsstyrelsen ca 6 månader och länsrätten ytterligare 6 månader.
I bästa fall inser din granne sitt bisarra agerande efter att domen tillfallit dig positivt i första instanserna.
Det går INTE fortare bara för att överklagan innehåller samma uppgifter hela tiden. Detta är alltså OK tom kammarrätten. Därefter måste man kunna motivera varför man anser att prövningstillstånd skall medges.
Klicka här för att svara