3 661 läst ·
18 svar
4k läst
18 svar
Hur lång väntetid?
Sida 1 av 2
Det verkar vara stor variation mellan olika komuner. Vi bor i Botkyrka kommun och de sa idag att vi får vänta i 3 månader på bygglov. Vi har lämnat in de första ritningarna för länge sedan men kompletterade i förra veckan med det sista (ett par fönster som inte var inritade). Nu räknar de tydligen med 3 månader fom att vi lämnat det sista. Så himla lång tid när det finns kommuner som gör det på två veckor! Hur är det i era olika kommuner? Några andra erfarenheter från Botkyrka kanske???
I gävle tar det några månader och erfarenheten är att om man jobbar på kommunen så skall man ha sin lilla bunt med arbete på skrivbordet som ingen annan för röra .
Arbetar jag bort min hög så kanske jag är överflödig???
Här tar de 6 veckors semester ( alla samtidigt) och sedan arbetar i 2 veckor med att städa upp det som inkommit och sedan tar de semester iden och sedan är de på tjänsteresor etc etc.
Man får inte jöja rösten heller för då hamnar man sist i bunten......
Arbetar jag bort min hög så kanske jag är överflödig???
Här tar de 6 veckors semester ( alla samtidigt) och sedan arbetar i 2 veckor med att städa upp det som inkommit och sedan tar de semester iden och sedan är de på tjänsteresor etc etc.
Man får inte jöja rösten heller för då hamnar man sist i bunten......
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
I många fall så styrs ju tiden av att det skall höras grannar som får viss tid på sig att svara. Det kan vara så att ansökan går på remiss till olika myndigheter som också skall få tid att svara. Det är väl främst om det gäller speciella områden, ex arkeologiskt intressant, ibland är det områden där militären kan ha synpunkter på bebyggelse.
Medlem
· Västmanland
· 2 229 inlägg
För oss var det bara frågan om tiden postgången tog. Det var i Västerås.
Apropå detta med väl genomarbetade handlingar:volvo skrev:
Vem brukar kunna hjälpa en med placering av byggnaderna korrekt i höjdled? Det finns väl vissa krav på z-koordinater. Placering i övrigt framgår ju ganska tydligt av detaljplanen.
Om inte annat så kan säkert kommunen hjälpa till med en vettig sockelhöjd.APA skrev:
skickade in mina papper 3e oktober, det blev beviljat samma dag. men då hade jag varit ute med en kommun gubbe tidigre och tittat på tomten. det e vänersborgs kommun hade nog väldig tur 
Hej,
Vi lämnade in vår ansökning till Kungsbacka kommun den 4 oktober och den kommer att beviljas nästa vecka, så det tog 10 veckor. Nu hade vi en mindre avvikelse så de skickade brev till grannar och vi hade även lite svårigheter att hitta en avloppslösning, så det drog ut på tiden. Normalt i Kungsbacka säger de 6-8 veckor.
Lycka till.
Vi lämnade in vår ansökning till Kungsbacka kommun den 4 oktober och den kommer att beviljas nästa vecka, så det tog 10 veckor. Nu hade vi en mindre avvikelse så de skickade brev till grannar och vi hade även lite svårigheter att hitta en avloppslösning, så det drog ut på tiden. Normalt i Kungsbacka säger de 6-8 veckor.
Lycka till.