Byggahus.se

Grannens Avstyckning av tomt!

1. fresve
    Medlem · Jönköping · 1 531 inlägg

fresve

Medlem
    Min granne skall stycka av sin tomt på ca 2300 kvm pga att de tycker sitt nuvarande hus är för stort, kvar blir två tomter på ca 1500 + 800, vilket iofs inte är så konstigt men:

Han nämnde sina eventuella planer för mig för ett par månader sedan, och frågade då att om de skulle göra så som de tänk, så skulle de eventuellt behöva bygga sitt hus närmre än de 4 meter som är tillåtet från min gräns. Utan att fundera närmre så sa jag väl att det borde väl inte vara några problem.

Efter närmre eftertanke så kommer antagligen deras nya hus blockera hela min utsikt över sjön som finns framför deras befintliga hus med kvälls-sol o allt. Det befintliga är ett 2-våningshus, och inte alls så brett som det nya skall bli.

Har jag lovat något överhuvudtaget?

Jag antar att pga grannens ideer så försämras mitt läge, och därmed en värdeminskning på min fastighet. Kan man opponera sig mot det?

Jag har absolut inget ont mot min granne, men det känns surt efter att vi relativt nyligen köpt vårt hus, och läget tycker vi är fantastiskt, och tycker inte att detta med ett hus till mellan oss och sjön är särskilt spännande.
    Jag antar att kommunen är skyldiga att skicka papper på oss på ev bygglovsplaner som jag vill svara på ngt bra sätt på.

/ Fresus

2. J
    Medlem · 395 inlägg

jimata

Medlem

Re: Grannens Avstyckning av tomt!

Vid placering av ett bostadshus gäller i regel alltid minst 4,5m från tomtgräns. Speciellt om det finns en detaljplan. Om 4,5m gäller och grannen vill avvika från detta måste kommunen ha ditt skriftliga godkännande. Om grannen tycker att du redan godkännt spelar ingen roll för kommunen.

Vid placeringen av det nya huset måste man också ta hänsyn till 3kap 2§ i PBL. Där står det bland annat att placeringen inte ska medföra betydande olägenhet för omgivningen. Din uppgift, när du får papper från kommunen, blir att visa hur placeringen innebär en betydande olägenhet för dig. Räkna dock inte med att hela utsikten blir kvar. Om grannen däremot håller sig inom bestämmelserna kommer du inte få något besked alls.

Kontakta gärna kommunen redan nu och titta vad som gäller för din grannes tomt. Prata också med en handläggare om dina farhågor. Om handläggaren har bra minne kommer h*n komma ihåg dig och vara uppmärksam när grannen lämnar in sin ansökan. Sedan är det inte säkert att man kan göra något åt placeringen men då har du i allafall försökt.

Lycka till!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.