Jag har idag varit i kontakt med kommunen för att förhöra mig vad som gäller vid fartygsbyggen. Vår tomt är på knappt 3000 kvm och max tillåten byggyta är 250 kvm. Då vårt hus är 150 kvm så räknade jag i min enfald med att ett garage på 70 kvm borde vara helt i sin ordning, men ok så fel jag hade! Tydligen så får komplementbyggnaderna vara max 50 kvm/st, vilket jag inte förstår orsaken till. Rådgivaren på byggnadskontoret hänvisade endast till "att det är det som gäller" och kunde inte förklara varför.

Min fråga är som rubriken, kan man begära omprövning av den beslutade detaljplanen?

Vi har planerat för varmgarage och bygger man två uppvärmda enbilsgarage isf ett dubbelfattade så borde ju energibehovet öka... Känns lite avigt med tanke på att kraven hela tiden ökar på minskat energibehov.

Sent from my GT-I9100 using Byggahus

Nej, om detaljplanen vunnit laga kraft kan du inte överklaga eller begära någon slags omprövning. Däremot kan du EVENTUELLT lyckas få kommunens plankontor att göra en detaljplaneändring för en mindre del av planen, dvs skapa en ny plan (en fastighet eller ett kvarter eller så, en s.k. "frimärksplan"). Bäst chans till det har du om 1) den gällande planen är gammal men 2) kommunen har inte tänkt se över den än på ett bra tag och 3) du har mycket starka skäl och bra argument.

Tack för svaret!
Det lustiga är att det finns runt fem olika detaljplaner inom samma bostadsområde. Dessutom så ligger vårt hus inte mitt i detta område, där en del har mindre inskränkningar än vad vi har, utan lite mer avsides utan någon insyn i stort sett.
Ett tungt argument tycker jag borde vara ett ökat energibehov pga flera byggnader då "mantelarean" ökar.
Finns det någon här som varit ute för något liknande och kanske tom fått rätt mot kommunen?

Bara för att du har en viss byggrätt så innebär inte det automatiskt att du t ex får uppföra TVÅ garage på 50 kvm vardera. Om max stl på en kompelmentbyggand är 50 kvm, så är det nog det som gäller. Totalt för komplementbyggnader.

Men det står ju att vi har rätt att bygga max 250 kvm totalt på tomten, varav max för bostadshuset är 150 kvm. Då borde det väl vara 100 kvm kvar som man får bygga, med begränsningen 50 kvm/byggnad?
Det står inget om antalet byggnader eller hur nära de får ligga inbördes heller.

Jag tycker det verkar lite svårt, men så är jag också ny på det här med bygglov ;-)

pjodden skrev:
Men det står ju att vi har rätt att bygga max 250 kvm totalt på tomten, varav max för bostadshuset är 150 kvm. Då borde det väl vara 100 kvm kvar som man får bygga, med begränsningen 50 kvm/byggnad?
Ja, så du kan bygga 2 garage på 50 kvm styck - helt korrekt. Du kan troligen också få igenom 10% överyta med lite tur. Om nu 55 kvm gör dig lyckligare.

Alternativt kolla möjligheten till en egen detaljplan, men denna kommer du få bekosta själv.

Egen detaljplan? Det visste jag inte ens att man kunde fråga efter. Vad skulle en sån kunna kosta mellan tummen och pekfingret?
Är de skyldiga att ta fram en sån om man begär det? Fast man kan ju inte vara säker på vad de kommer fram till... Det kanske slutar med en dyr nora och fortfarande samma läge...

Ren gissning - 100 000 kr eller mer (ska ju bekosta planarkitekt, utredning, remisser, samråd, utställningar och all byråkrati och pappersskyfflande under processen). Det brukar alltså INTE vara de som vill bygga ett lite större garage som tar till dessa metoder, utan exploatörer som vill köpa en tomt och så få igenom en detaljplaneändring så att de kan stycka den i fler än som var möjligt tidigare, för att tjäna några miljoner på en "extra" tomt.

Kommunen är INTE skyldig att göra det om du begär det.

Ok, då tror jag nog att det inte blir det alternativet iaf :rolleyes:

Får väl hoppas att det går att få en liten dispens på kanske 10 kvm iaf...

Generellt så blir kommunerna mer och mer restriktiva att göra frimärksplaner, det blir svårare på sikt att samordna med översiktsplanen.

Dessutom är risken stor att den blir överklagad så den behöver göras om i vissa delar, det tar tid och kostar mer pengar.

Menar du att den skulle bli överklagas av grannarna eller kommunen?
De grannar vi har verkar inte vara så knussliga med sånt... är ganska säker på att det saknas ett och annat bygglov på granntomterna ;-)

Det är nog ganska otroligt att kommunen överklagar sin egen detaljplan, men det är inte ovanligt att detaljplaner överklagas, dock omfattar ju normalt DP ofta flera fastigheter så risken är väl mindre i ditt fall. Ville bara upplysa dig om att utgången ändå kan vara osäker.

Risken med att beställa en "egen detaljplan" är att det finns inga garantier för att den ser ut som du vill när den väl är klar, men du får betala iallafall.

Vet ett fall här i Stockholmsområdet, en familj ville stycka av en del av tomten och sälja. En vanlig villatomt.

Det var någon detalj som satte käppar i hjulet, de begärde ett planearbete för att fixa det, fick betala 100 000.

När planen var färdig så föreskrev den att tomten skulle bebyggas med 4 vånings flerfamiljshus, och var dessutom skriven så att det inte gick att stycka tomten utan att riva den befintliga villan och ersätta även den med ett flerfamiljshus.

Redigerat:
Jo visst kan du ändra detaljplanen, det gjorde jag.........
Par år väntan för att det skulle antas av kommunen, år av överklagande grannar och en kvartsmiljon kronor senare var det klart :|

Vill du ha ett tips, undvik allt som innebär att ändra detaljplanen!

Försök med mindre avvikelse hos stadsbyggnadskontoret (kräver med all säkerhet grannarnas godkännande), alt. kolla mad regler för carportdel/tak ut över de 50m2 som står i planen
Kombinera med en friggebod på 15m2...är ett annat alternativ.....

Jo, det verkar som om man nog får ta och foga sig enligt den DP som finns.
Men man blir ju lite frustrerad över att de på byggnadskontorer har ensamrätt på tycke & smak. Hade varit kul att höra argumenten som ligger till grund för detaljerna i DP.

Det är bara att starta om hjärnan i ny riktning och se vad det kan bli för något, det kan ju faktiskt hända att det blir bättre och då är det ju tack vare DP ;-)

Tack för alla svar!
Jag återkommer kanske med ny tråd om det blir ett bygge.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.