PBL Kap.9<30 § Bygglov ska ges för en åtgärd inom ett område med detaljplan, om <br />
1. den fastighet och det byggnadsverk som åtgärden avser

a) överensstämmer med detaljplanen, eller
b) avviker från detaljplanen men avvikelsen har godtagits vid en tidigare bygglovsprövning enligt denna lag eller äldre bestämmelser

I praktiken innebär det att byggnämnden inte kan neka en ansökan om bygglov som håller sig inom de kriterier som angetts i detaljplanen (a) eller godkänts tidigare (b)

Tack för det svaret. Time to Call à lawyer. Komunen där jag bor försöker våldta mig hårt i nyllet. Men nu jävlar

Men b) ska inte tolkas som "om grannen fått göra en avvikelse så får du också", utan snarare "om du tidigare fått bygglov för detta (men inte utnyttjat lovet) så ska du beviljas bygglov även nu."

När jag köpte tomten fanns ett bygglov. Men det har gått ut. Nu vill inte komunen godkänna det. Det är större än vad Dp säger men samma som alla grannar. Är det värt att ringa en jurist. Nån som vet om nån bra?

Jag tror du kan få det lite knivigt beroende på hur mycket för stort huset är, mindre avvikelser kan du nog få igenom men nya pbl som gäller sedan ett tag tillbaka ger inte kommunerna samma flexibilitet i sina beslut längre. Så du gör nog klokt i att anlita en jurist för att få igenom det där.

Att grannarna har större hus spelar som sagt ingen roll.

Sent from my HTC Vision using Byggahus

Byggnadsnämnden där jag bor har fått mycke skit från länsstyrelsen om för stora byggen. Men om lagen säger att man ska få bygglov om man tidigare fått det så borde ju vara det som gäller. Kan man överklaga både kommun och länstinget beslut om det skulle bli så och vad skulle det kunna kosta? Just nu måste jag bygga eller sälja då nuvarade huset är på väg att bli för litet. Känns trist och dyrt att flytta

Den första frågan är givetvis om ditt gamla bygglov beviljades mot nu gällande detaljplan, om detaljplanen kommit till efteråt så har du ju aldrig fått en avvikelse beviljad.

Sedan är det nog också så att om kommunen tidigare beviljat en avvikelse som är större än vad som ryms inom begreppet "mindre avvikelse" så var beslutet redan då ogiltigt. Vem som helst hade kunnat få bygglovet ogiltigförklarat hos länsstyrelsen, även många år efter att huset var färdigbyggt. Det verkar inte rimligt att man då idag skulle kunna använda ett sådant ogiltigt beslut som grund för att bevilja samma avvikelse idag.

Lägger in en länk till TS tidigare fråga om ärendet

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.