Belysning
Hans Åke Lindquist: [citat] Tack Bo! Jag mätte mig först fram till ett lömskt avbrott inne i matningssladdens stickkontakt. När det var avhjälpt, lyste både LED-rören men blinkade förskräckligt. De båda lysrören i min armatur var seriekopplade. Jag parallellkopplade därefter rören, såsom du beskriver. (Drosseln hade jag ju tagit bort tidigare.) Nu lyser de nya LED-rören, precis som de ska. Jag har
syron: [citat] Ursäkta sent svar, men efter ditt snabba svar, så beställda jag två stycken sådana du rekommenderade. Satt precis in detta i köket och allt funkar klockrent. Tyvärr är Qubino's mini dimmer inte alls lika snabba på att återge responsen som en fibaro puck, men har man bara lite tålamod så lirar det. Tusen tack för rekommendationen! Funkar utmärkt :)
alm82: Lite beroende på hur det ser ut kan du ju alltid sätta dit ett nytt uttag med dosa + dimmer före.
MVJK: Relevant tråd sånna lyfter den. Renoverat hemma och vill ta in belysningskonsult. Skicka gärna tips på någon i Stockholmsområdet. ingen värstingkåk, men vill ha det lite genomtänkt ståndet inte blir massa spottar överallt utan en tanke med det.
PSejagd: 6w 12v trasformatorn parallell kopplad till två strömbrytare+g4 socklar :)
MathiasS: [citat] Det är min erfarenhet också, lite för mycket blir ofta lagom
Andreashof: Tänkt sätta upp ett gäng "ögonlock" runt våran sommarstuga. Det blir då utanpåliggande kabeldragning. Har liggande panel så längs sidorna går det att göra snyggt. Utmaningen jag ser är hur jag bäst drar kabeln runt hörnen då jag dels har knutbrädor som redan sitter och kabelns böjradie är 45 mm (kanske finns utomhuskabel i svart med mindre böjradie?). Spontant känns det som om
ullberg: Amazon, de gick upp och ner ganska mycket så ibland kostade de betydligt mer, men så plötsligt var det rimliga priser och då slog vi till. Kändes för övrigt ganska knäppt att dessa tunga och otympliga saker levererades fraktfritt hem till dörren - men samtidigt väldigt bekvämt! /U
Martin Lundmark: [citat] Hej AndersS Det är rimligt att dimbarhet innebär fler komponenter än icke dimbar, och när jag tidigare har studerat utvecklingen av LED- lampor så kom jag fram till detsamma. Köper du en Philips LED-lampa 871869977757900, 7 W, 806 lm, E27, så anger tillverkaren 7W som anslutningseffekt. Den är inte ”dimbar”.
etompau: OK, ser ut som någon trådlös väggsändare, kanske WTE-1. Eftersom dioden lyser så är batteriet OK. Batteriet håller normalt i flera år. Räckvidd- eller störningsproblem kan förekomma. Ovanligt att mottagarna måste omkodas. Ska du lära upp mottagaren på nytt måste du veta vilken som styr badrumsbelysningen. Inte optimalt att ha mottagarna så nära intill varandra, kan orsaka
Tovin: Ja det låter vettigt. Bättre med större pollare med längre avstånd emellan. Startar en ny tråd där man kan lägga upp bilder på sina egna pollare. Alltid bra med inspirationsbilder innan man bestämmer sig.
Demmpa: Innan du gör någonting mer med den där kopplingen så måste du reda ut vart de olika trådarna går. i dagsläget så är bägge vita och den svarta tråden ihopkopplade, å den bruna är ensam.
Kane: [citat] Konstig googling eller dålig faktagranskning.....
fiskbuggaren: [citat] Visserligen, men jag skulle inte kunna använda dem i en installation trådad för sex spottar per driver.
Demmpa: Det finns speciella schukouttag för takdosa, https://www.elbutik.se/product.html/lamputtag-2-vagsuttag
RoAd: Ja, de nya bilderna förändrade ju situationen lite. Det är inte säkert att den ingående kabeln är skruvad i detta fallet så om man nu får isär armaturen kan det nog handla om att löda den. Posta gärna fler bilder om du kommer någon vart.
Christer Nilsson123: [citat] ajaj förlåt den är jag som läste fel i dina svar Tack än en gång
Jack2001: Hej Putnah, Vill bara säga tack för att du "svarade dig själv" eftersom jag har sökte på ämnet "Elko ramar kompatibla med Schneider" och nu vet jag att det fungerar. Tack! /Jack
Bo.Siltberg: Om takkoppen är i metall och innehåller enkelisolerade ledare som kan komma i kontakt med den (som i detta fall) så ska den skyddsjordas, även om man kanske tycker att den är utom alla normala räckvidder. Resten av lampan kan mycket väl vara dubbelisolerad.
Raabster: Hej! Renoverar för fulla muggar och funderar på belysning (allmänbelysning i första hand). Har jag tolkat det rätt att jag kan använda: Schneider Wiser Zigbee Dimmerpuck Schneider renova strömbrytare med installerad fjäder för återfjädring Malmbergs md 70 ac (9 st på en brytare). Ambitionen är att kunna styra lampora (dimra) via knapp eller app (och då integreras i home assistant,
Bo.Siltberg: [citat] Vad försöker du säga? Har du någon som helst insikt i det du säger? Mänsklighetens överlevnad kanske beror på de dubbla skyddsbarriärer som föreskrivits strax efter begynnelsen, troligen på goda grunder. Tuffa redneckare har kommit på att man kan skala bort en av dessa barriärer utan att dö, andra som TS gör i okunskap enkla misstag där skydd i dagens anläggningar säger
dennis_f: [citat] Jo, det är nog billigare att byta hela armaturen om man gör det själv.
Alfredo: [citat] Håller med om att de verkligen liknar Elko RS, vilket väl får sägas vara vägguttagens Volvo 245! (eller 745 om man är modern, eller V70 om man är riktigt hypermodern).
Nilsan4711: [citat] OK, tack... jo det blev Philips Hue till slut för oss också. Fungerar väldigt bra! Hur gör man med de gamla strömbrytarna för att ingen ska fingra på dem? Tejp? En liten Legobit under knappen? Annat?
guslar: [citat] Stort tack för hjälpen! Nu funkar det!
Bo.Siltberg: Det handlar inte om vad som kan hända. Det handlar dels om internationellt erkända grundprinciper för skydd mot elchock och dels om regler för skydd mot brand. Hur verkligheten ser ut är ovidkommande - det finns säkert en miljon elcentraler och numera spottar som är felaktigt monterade i detta avseende. Tyvärr är brott mot detta ingenting man dör av direkt, så normalt "händer"
Anders243: Ja, det stämmer. I princip alla dimmers klarar halogenlampor, men med LED-lampor är det betydligt svårare att hitta en kombination av lampa och dinner som fungerar ihop.
Uffe-Nacka: [citat] Köp en vitlampsladd, en honna och en hanne av lampkontakts typ och en vit plastskena med tjep på baksidan.:D
tobbbias: [citat] Nej, jag har slängt de gamla och kör med Plejds egna knappar...