Hej.

Min köksarmatur har börjat kladda med ena lysröret blinkar extremt så tänkte lika bra o byta ut allt (2x lysrör och 2x glimtändare då).

Men vilken glimtändare ska man ha egentligen, har inte så bra koll på sådant här.
Även om det är värt att köpa philips lysrör igen. Eller om biltema är samma sak (biltemas typ halva priset)
Glimtändare säljer inte så många konstigt nog, jula ex har inga alls.

Om jag skruvar bort ena lysröret (kvittar vilket) så släcks båda. Men finns 1 glimtändare till varje lysrör därför jag är osäker om det är single eller serie man ska ha.

Glimtändare:
jpRN45q.png

Armatur:
RyzY7cM.png

Sen undrar jag om detta är korrekt lysrör (tänkte köpa kallvitt). Det som står på lysröret 18w/29 hittar jag inte (29)

Men det borde vara dessa som jag förstår:
https://www.clasohlson.com/se/T8-lysrör-18-W-1350-lm-59-cm-Philips/p/36-8638

WXtGDim.png

Tack på förhand :)

Bästa svaret

Du har en drossel och två lysrör med två glimtändare, vilket innebär att glimtändarna (och rören) är seriekopplade som detta schema visar. Då ska du ha den glimtändare du har bild på, som har spänningen 115 V ("single") och med två st i "serie" blir det då 230 V.

Elektriskt schema som visar seriekoppling av två lysrör och glimtändare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ang lysröret så sök i första hand efter ett som är lika långt, 59 cm, då längden är anpassad till effekten. Siffran efter 18W tror jag är en gammal märkning för färgåtergivningen. Idag heter den vanligen 840 för kallvit.

Man bör byta lysrör och glimtändare samtidigt eftersom de bör åldras tillsammans.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du har en drossel och två lysrör med två glimtändare, vilket innebär att glimtändarna (och rören) är seriekopplade som detta schema visar. Då ska du ha den glimtändare du har bild på, som har spänningen 115 V ("single") och med två st i "serie" blir det då 230 V.

[bild]

Ang lysröret så sök i första hand efter ett som är lika långt, 59 cm, då längden är anpassad till effekten. Siffran efter 18W tror jag är en gammal märkning för färgåtergivningen. Idag heter den vanligen 840 för kallvit.

Man bör byta lysrör och glimtändare samtidigt eftersom de bör åldras tillsammans.
Tackar så mycket för informationen.
Glimtändaren på bild är de gamla.

Jag antar då det är dessa jag ska ha ? Finns bara 2 st olika verkar det som.
https://www.clasohlson.com/se/Glimtändare-2-pack,-Osram/p/36-7903

Ja, du ska ha den som Clas kallar "serie".

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja, du ska ha den som Clas kallar "serie".
Super.
Tackar så jättemycket för hjälpen, alltid kul o lära sig något också :)

Ha en trevlig helg.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.