Var hemma hos en polare och diskuterade lite om belysningen i hans vindsvåning. han har hittat riktigt fina utanpå liggande halogen lampor på 50 W st. och han ska ha dessa i sin öppna planlösning.

Problemet är att han har dragit alla rör redan och vill ha en dimmer. Han har förövrigt eljo renova i våningen. Nu kommer problemet. han Ska ha 32 st av dessa och alla ska styras från samma dimmer.

Jag sa att Eljo inte har någon dimmer som klarar detta.. Inte i Renova serien iaf men nu är ju inte jag expert på området heller.

Hur ska vi lösa problemet ?

Kan man ha någon extern dimmer och en renova "dimmer" knapp?
 
50W halogen känns så 90-tal:). Men ärligt, behövs verkligen 50W?? Går det inte lika bra att köra med 35W om han nu måste ha halogen, och isåfall köra på en energy saver variant på 28W som lyser som 35W?
 
Det hade funkat med en 1901810 bryggad med en 1901806 och en fjädrande (eller flera) tryckknapp i renova, men det blir inte billigt =)
Bättre är nog att se om det finns lite svagare ljuskälla.
 
Det är nog 230V. Och lamporna behöver inte kosta så mycket om man väljer andra märken än Osram :)
 
Jacro skrev:
50W halogen känns så 90-tal:). Men ärligt, behövs verkligen 50W?? Går det inte lika bra att köra med 35W om han nu måste ha halogen, och isåfall köra på en energy saver variant på 28W som lyser som 35W?

Lutar mot det, tack.
 
Patrik_Hed skrev:
[länk]

E8341805, 20W ljuskällor som motsvarar 35 W.

35x20W = 700 W = då klarar du dig på en 1000 W dimmer.

Edit: Kom på att det kanske inte är 12 V?

//Patrik

nej
det är 230 V , tack ändå för du tog dig tid.
 
Kingston skrev:
Det hade funkat med en 1901810 bryggad med en 1901806 och en fjädrande (eller flera) tryckknapp i renova, men det blir inte billigt =)
Bättre är nog att se om det finns lite svagare ljuskälla.
Fattade jag rätt att man kan brygga flera såna din dimmrar? Isf är ju det klockrent !!=)

Lite dyrt men han är ganska bestämd vad han vill ha.

Ska dock visa han de andra lamporna så vi kommer ner i effekt.
KAn tänka mig att använda ELKO RS serie i just det rummet då det ligger på egen våning och har en anna stil. HAr inte RS en 1000 W dimmer? men den får då belsatas med max 700 W ? varför inte märka dem så direkt?
 
Enk Projektet skrev:
Kolla på detta, det finns lite olika alt.

[länk]

GULD sida. ligger nu i favoriter. TACK
 
diddson skrev:
[länk]

Gillar inte LED ljus. även om det börjar bli bättre-...

Men inget slår känslan av halogen.

Tack för förslaget.
 
TACK alla för att ni tagit er tid.uppskattas!!
 
dell4 skrev:
TACK alla för att ni tagit er tid.uppskattas!!
Varsågod, även om det inte var mycket till hjälp. :rolleyes:

//Patrik
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.