Jag har köpt två stycken paket med totalt 6 st downlights av lamp typ: GA 12 V max 10 W och två transformatorer.

Enligt killen i butiken får jag max koppla 5 st av dessa lampor på transformatorn.

Men på transformatorn står det 10 - 60 W. Och det finns plats för 6 st lampor.

Visst är det väl så att killen i butiken har fel, och att jag kan ha 6 st lampor till en transformator?

Se även bifogad bild.

• bild.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu har jag svarat på aldeles för mycket elfrågor som jag egentligen inte kan. Men 10W *6= 60W och du borde således kunna använda denna trafo.
Om det fins någon annan regel som säger att man inte kan ha 60W på en 60W trafo låter jag vara osagt, men det låter väldigt konsitigt i mina öron. Jag skulle litat på den känsla du har, men jag låter det vara osagt om det är rätt.
Skulle det inte vara rätt så borde märkingen förändras så vanliga dödliga kan förstå varför inte 60W funkar på en 60W trafo

Precis så tänker jag också. 6 * 10 = 60. Grejen är bara att killen (på Bauhaus) lät så säker på sin sak när jag frågade... Det känns ju helt klart som om han har fel.

Att köra på max. effekten på transformatorn leder till betydligt minskad livslängd på transformatorn.

Killen på Bauhaus har rätt.
Man bör inte belasta en trafo till max då dess livslängd minskas drastiskt.

Men för en som inte kan el. Varför dimensionera eller använda sig av tal som inte stämmer ned verkligheten?
Jag menar inte att ni har fel utan jag förstår att min kunskap är otilräcklig. Men varför inte dimensionera en 60W trafo så den klarar 60W? Känns ju helt sjukt att man ska förstå att en 60W trafo inte klarar 60W utan att den endast klarar viss många % mindre eller antal watt eller vad vet jag mindre än märkningen.
Min spontana fråga blir såklart hur vet man vad en trafo med x*W klarar av?

Nu vet jag iofs inte huruvida det spelar någon nämvärd roll att man max balastar trafon.

Men en faktor i det här kan vara att en lampa har avsevärt större strömförbrukning när den startar, troligen bara i någon bråkdel av en sekund, men ändå. Under den startströmmen så överbelastas trafon.

Detta är ex. en faktor när man kopplar halogen till en dimmer, då finns det för många dimmers angivet en maxlast för halogenlampor. Även vanliga glödlampor har den här effekten, men Halogen är tydligen lite mer extrema i det här avseendet.

Finns det något här i världen som mår bra av att maxbelastas?

//Patrik

Jag funkar att ÖVERbelastas - Ett kort tag... d^_^b

Maxbelastning går man på hela tiden!

Lite sent svar, men jag har full förståelse för din fråga. Det borde finnas en rekommendation om nomallast och en vad den klarar maximalt.
Men det är lite som man anger att en bilmotor klarar att varva upp till 6000. Skulle du alltid ligga på dessa varvtal så påverkar det livslängden mycket märkbart men det har vi lärt oss med tiden.
När det gäller elektronik så är det liknande och det är värmen som "dödar". Oftast står det väl ventilerade utrymmen som förutsättning.

Den är dimensionerad att klara 60W med tc 80 grader vid ta 50 grader så om man kan garantera ett ta väsentligt lägre än 50 grader så skall den klara 6 stycken.
(Om det nu är specat som jag specade saker som konstruktör en gång i tiden)

Men jag skulle inte gör det själv. Jag skulle ta en på 80W eller dela på två.

Göran

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.