Byggahus.se
Funderar på att sätta IKEA's Grundtal spotar i köket som bänkbelysning.

Tänkte först för enkelhetens skull sätta 3 st/spotar under ena sidan väggskåp,
men när jag funderar så vore det bättre om jag hade 4st spotar där.

Går det att koppla på en till spot till 3packet? eller är det klart och färdigt så det bara fungerar med 3?
Någon som har erfarenhet av detta?

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50115782

Tacksam för tips!
 
Jag har ett likadant hemma under hyllan, ovanför min diskho och tycker att det ger ett alldeles utmärkt ljus. Enda nackdelen som jag kan säga bara sådär är att kablarna är för min del alldeles för långa och eftersom det redan sitter fastmonterat i både lampa och transformator så är det inte lätt att snygga till det på något vis.

Det paketet säljs ju enbart med tre spottar, redan färdigt och inkopplat direkt med transformatorn. Det du måhända skulle kunna göra är att köpa ett kit till. Jag tror inte du kan koppla in en till spot på transformatorn, men du skulle kunna köra med dubbla transformatorer och bara använda en av de tre spottarna på det ena kitet, om du hänger med på hur jag menar?!
 
Jag har också dessa hemma under skåpen ( ovanför diskbänk) i köket.
Fungerar finfint , blir superbra ljus. Det som begränsar hur många spottar du kan koppla in beror på vad trafo'n klarar för effekt , 10 watt / spott är max för varje spoot så ta en kik på trafo'n oc se vad den orkar. Jag kortade ner kablarna och lödde ihop dessa och sedan på med krympslang vid resp. skarv, alltihopa drog jag i den minsta kabellisten som Hornbach kunde uppbåda, installationen ser "jätteren" och proffsigt ut.
 
Min trafo har pajat, så det är därför jag inte har lagt ner så superstor energi på att korta ner alla kablar och sånt, men jag ska se vad jag kan hitta på.

Vilken storlek är det på kabellisten?
 
Kabellisten är ca. 10x10 mm , den vart bra för att skarvarna döljs snyggt och det är också lätt att håla rent då kabellisten är av hårdplast och lätt att torka av jämfört med lös kabel och kabelkanal i gummimaterial. Jag vet också att Hornbach har trafo för 12V spottar och dubbelhäftande tejp för kabelkanal. Jag låter nästan som reklammakare för Hornbach men det ligger nära jobbet så därför är det lätt att ta en svängom på lunchen , dessutom har jag märkt att de har väldigt bra priser på många proffsprylar som annars är svåra tt få tag på. Lycka till!
 
Jag har IKEA's Grundtal spotar i köket. och trafo klarar 6*10w. alltså är de bara koppla på 3 till som jag gjort, om man vill. Bara öppna plastlocket på trafo och klippa ner kabeln till passande längd. sen finns de färdiga sockerbitar så de är bara plugga i dom. Köpte även en grym sladdimmer på Hornbach som klarar trafo. för stämningsbelysning på kvällen. Mvh Tomi :)
 
  • DSC00891.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det låter ju utmärkt! Då beställer vi ett extra paket och kör med 4 spottar på ena trafon.
 
Jag har 7 stycken inkopplade på 2 trafon, så svaret på frågan är, ja det går.
På bilden ser du bara 4, man har 3 till till vänster...
 
  • Grundtal.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
bygggarn skrev:
Jag har IKEA's Grundtal spotar i köket. och trafo klarar 6*10w. alltså är de bara koppla på 3 till som jag gjort, om man vill. Bara öppna plastlocket på trafo och klippa ner kabeln till passande längd. sen finns de färdiga sockerbitar så de är bara plugga i dom. Köpte även en grym sladdimmer på Hornbach som klarar trafo. för stämningsbelysning på kvällen. Mvh Tomi :)
Jag tänkte också ge mig på att göra exakt samma sak. Dvs 6 st på en trafo. Kan du beskriva lite mer i detalj hur du gjorde för att koppla på de tre extra spottarna. Och när du säger "färdiga sockerbitar" - menar du att det följde med då, eller vad menar du med "färdiga"?

Hur kopplade du på sladdimmern?
 
Transformatorn har 6 st anslutningspunkter, under locket. Det är bara att ansluta de antal spotar som man skall ha, dock minst 2 och högst 6 st spotar per tranformator.
 
Hur tätt rekommenderar ni man sätter dom för bra arbetsbelysning om takbelysningen är släckt?

Vilka mått har varje lampa?
 
Redigerat:
Bricco skrev:
Hur tätt rekommenderar ni man sätter dom för bra arbetsbelysning om takbelysningen är släckt?

Vilka mått har varje lampa?
Måttet per lampa är 65 mm.
Vi satt dom med ca 45 cm mellanrum.

//M
 
Caspár skrev:
Jag har 7 stycken inkopplade på 2 trafon, så svaret på frågan är, ja det går.
På bilden ser du bara 4, man har 3 till till vänster...

varför placerat trafon längst bort?
 
el_richard skrev:
varför placerat trafon längst bort?
Trafon var inte placerad längs bort, den satt ganska precis i mitten.
Nu har vi inte kvar dom spottarna med anledning av att vi gjort om köket och tagit bort överskåpen.

//C
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.