Fråga elektrikern som ska göra installationen!

Strikt formellt så tror jag att det faktikst kan vara OK enl. de senaste reglerna, då lättades kravet lite på elutrustning som inte sitter nära duschen (nära = mindre än 120cm från duschen, eller mindre än 60 cm från badkarskant).

Men den formella regeln är en sak, sedan finns det en "tilläggsregel" som är något i stil med det ändå skall vara högre isolationsklass om det bedömms som lämpligt. Just över ett handfat skulle jag vilja påstå är en plats där det kanske är lämpligt med lite högre isolationsklass.

Om man kollar på badrumslampor.se/kundtjanst/?p=ipzoner

Dvs för Zon 3 så borde det gälla att:

3: Upptill 2,4 m utanför område 2 krävs lägst IP21. För armatur utförd i isolermaterial (ex.porslin) och som har en kupa som helt omsluter ljuskällan och i sin helhet är placerad 1,7 m över golv räcker IP20.

Den lampa som Misse länkar till är en naken lampa och har ingen kupa så jag har svårt att se den i ett badrum.

Nu är jag bara en dum ingenjör så måhända en yrkesverksam elektriker har annan åsikt.

Mvh
Göran

badrumslampor.se har nog inte uppdaterat sin sida, tyvärr :)

Det verkar ju så....men badrumslamor.se är inte dom enda som har en egen åsikt:

Går man in på Elot så har dom kvar Zon 3:
http://support.elot.se/forum/elsaekerhet/1846-kapslingsklass-ip-klass-ip-klassning.html

Smarthem verkar har hittat nya SS 436 40 00 med oklassad zon:
http://www.smarthem.se/ip_klasser_zoner.php

Och Schneider Electric pratar om att zonerna upphör 3m ! ifrån dusch och badkar
http://www.schneider-electric.se/sites/sweden/sv/kunder/konsument/smarta-rum/badrummet.page

Så om jag tolkar SS 436 40 00 så är det oklassad 60 cm från dusch/bad men det innebär inte per automatik att det är torrt och det går att montera vad som helst antar jag. Bra om en yrkesverksam elektriker kunde säga vad han/hon tror om lampan ifråga.
(Om någon som redan svarat i tråden är behörig installatör så ber jag om ursäkt för att jag inte har sett det)

/Göran

Som sagt område 3 är avskaffat i de senaste reglerna, allt utanför område 2 är oklassat. Med reservation för att jag kan ha missförstått något, och jag är inte behörig elektriker.

Tack för svar. Innebär "oklassat" att man får lov att välja vilken lampa som helst?

Jag trodde att jag hade hittat lampan med stort L men säkrast är kanske att välja en annan (frågan är bara var jag hittar någon snygg belysning? Tycker det mesta jag sett är ganska så trist...).

Oklassat innebär att det inte finns några konkreta föreskrifter utan att det är sunt förnuft som får styra i stället.

//Patrik

Jag mailade ett företag som sålde lampan och fick följande svar:

You just have to make sure that the lamp is at least 60cm away from the shower or bath. Because it’s a fixture directly on 230V

Spelar det någon roll att lampan är fast installerad?

Hur långt ifrån dusch/bad kommer lampan hamna? Om det är utanför zon 2 (120 cm från duschhuvud/60 cm från badkarets kant) och du anser att det är en minimal risk att man kommer skvätta ner lampan med vatten så anser jag att du kan skruva upp den.. Huvudsaken är att den är jordad alt. dubbelisolerad.

Kan nämna en sak som Elmont brukar vara duktiga på att påpeka, när man projekterar en elanläggning så gör man det efter normala förhållanden. Att man skulle kunna spruta vatten ut ur duschen och rikta strålen direkt mot lampan är inte en normal situation. :) För i såfall hade man inte fått sätta någonting alls i många badrum alt. väldigt hög IP-klassning. Använd sunt förnuft helt enkelt.

//Patrik

finns inget skydd över ljuskällan.....

Jag hade nog tvekat att installera den..

Tack för era svar. Hur gärna jag än vill ha den här lampan så är det bara att inse att det nog inte är en bra idé. Jag har hittat en annan (IP44) som jag skulle kunna tänka mig. Den är inte alls lika snygg men förhoppningsvis säkrare...

Om man har en spegel som är 75 cm bred och en annan som är 80 cm, skall man då välja en lampa som är 30 cm eller 60 cm? Vad tror ni blir bäst?

Här är en länk till den jag nu funderar på: http://www.sanova.se/tbh_speglarbelysning_show.asp?id=329

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.