Hej, Tänkte börja rodda lite i detta med takspottar. Jag har en basic-fråga vad gäller led. När jag kollar på marknaden så verkar det generellt finnas två varianter, en led-lampa med en GU10-sockel som man kan skruva in i sina gamla halogenarmaturer, och så finns det helgjutna led-lampor som inte skruvas fast i en separat armatur utan hela "Pucken" monteras direkt i takets uppborrade hål. Sistnämnde låter i mina öron helt galet, dels priserna på dessa puckar och sen för lösningen som sådan, man måste alltså den dagen en lampa går sönder montera ned hela "Pucken", dvs dra ut dess kablar och sedan hitta en exakt likadan puck för att matcha resterande puckar, samt att den skall passa i det uppborrade takhålet. Kollar man på spottar idag så finns det ingen standard för storlekar utan dem finns alla diametrar. För mig är det solklart att man skaffar en vanlig armatur med GU10-sockel så man kan springa på "hemmabutiken" och köpa en led-lampa när det blir dags att byta ut en trasig. Eller har jag missuppfattat något?

Redigerat:
Dina tankar är helt rätt.

Problemet led rena ledspottar är när man måste hitta dem efter de gått sönder.
Men dra om kablar, varför?
Jag kör med rena ledspottar och utbudet i Kina är så stort och de är så billiga att jag får ta bekymret när det kommer (plus att jag köpte ca 10 extra för att om någon var defekt eller gick sönder skulle jag ha från samma Batch och kelvin)

Jag har inte 100% koll på lampor eller hur många varianter det finnas av "rena" led-lösningar, men dessa led jag tycktes se var just hela "Puckar" som man trycker upp i taket och där det inte går att separera led-lampa från pucken. Men jag såg nyligen att det finns led-lampor med två "piggar/stift" som anslutning(har sett sådana på halogenspottar förut) Då är min nästa fråga var finner man BARA armaturen för led-lampor? Och nästa fråga skall det va GU10-sockel eller "piggar" ? ..antar detta kanske går hand i hand med huruvida man kör på direkt 230v eller 12v-trafo(?)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.