Hej!
Skulle det vara möjligt att borra från punkt 1 till punkt 2 enligt skissen nedan? Jag skulle vilja sätta en LED-spot i hålet vid punkt 1 och leda upp en kabel (lågvolt) till vinden. Jag gissar att jag borde komma ut någonstans innanför takfoten på vinden men vad kan man stöta på på vägen? Någon som vet hur reglarna går ovanför fönstret. Är det bara isolering eller kan man stöta på annat?
Bilden är lånad och på de fönster som är aktuella för borrning sitter ingen friskluftsventil i vägen.
Tacksam för svar!
Skulle det vara möjligt att borra från punkt 1 till punkt 2 enligt skissen nedan? Jag skulle vilja sätta en LED-spot i hålet vid punkt 1 och leda upp en kabel (lågvolt) till vinden. Jag gissar att jag borde komma ut någonstans innanför takfoten på vinden men vad kan man stöta på på vägen? Någon som vet hur reglarna går ovanför fönstret. Är det bara isolering eller kan man stöta på annat?
Bilden är lånad och på de fönster som är aktuella för borrning sitter ingen friskluftsventil i vägen.
Tacksam för svar!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En gissning är ju att du skulle kunna stöta på en limträbalk eller liknande om du borrar så att du hamnar innanför klädsel och ev. läkt?
Kan du precisera lite! Vad menas med klädsel och läkt i det här fallet? Om jag borrar rakt upp borde jag väl komma upp strax innanför takfoten.snaggletooth skrev:
Tack!
Jag menar det som kan finnas inne i regelverket ovanför fönstersmygen men jag har ingen koll på hur just Älvsbyhus ser ut på på den punkten. Livar fönstret med regelverket på utsidan så tror jag att du kan glömma vad jag har sagt.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Med allra största säkerhet finns det en luftspalt innanför panelen, till och med på Älvsbyhus 
Så om du borrar där bör du möta minst motstånd, både i form av reglar och isolering, endast spikläkten för panelen.
Och du gör inte hål i vindtätningen utanpå isoleringen heller.
Och det kan väl vara en bra placering för en lampa, i yttre kanten av fönsternischen.
Alternativt gå upp i springan mellan panelbrädorna, mitt under en locklist.
Då får du ta loss en locklist mitt över fönstret, montera kabeln och sedan sätta tillbaka listen.
Tillägg: Sorry, ser nu att det inte är locklist utan lockläkt. Men du förstår kanske hur jag menar?
Så om du borrar där bör du möta minst motstånd, både i form av reglar och isolering, endast spikläkten för panelen.
Och du gör inte hål i vindtätningen utanpå isoleringen heller.
Och det kan väl vara en bra placering för en lampa, i yttre kanten av fönsternischen.
Alternativt gå upp i springan mellan panelbrädorna, mitt under en locklist.
Då får du ta loss en locklist mitt över fönstret, montera kabeln och sedan sätta tillbaka listen.
Tillägg: Sorry, ser nu att det inte är locklist utan lockläkt. Men du förstår kanske hur jag menar?
Redigerat:
Klicka här för att svara
