A
andnyg: Markarmaturer är snyggast men på vintern under snö så tappar man väl effekten om inte lampan smälter snön
15 svar · 15,0k läst
·
P
P28: Dom såg bra ut men vet inte om IP65 kommer funka på min brygga och kaj, dom kommer bli riktigt blöta vid högvatten.
2 svar · 2,0k läst
S
stenevald: Dessa tycker jag är bra: Förslag 1: (kräver trafon) Förslag 2: (Kan användas med LED ljuskällor GU10)
2 svar · 1,5k läst
S
stenevald: För badrum är det viktigt att man får en ganska bra belysning, så jag skulle titta på 6-8W LED. Tänk framför allt på att de skall ge en bra belysning ovanför spegel samt att inte placera en spot så att den skyms av t. ex. duchmunstycket. Med den Wattstyrkan jag nämnde så får man bra belysning om man räknar 1 spot / 1,5 m2. Förslag 1 Förslag 2 Bägger är IP44
1 svar · 1,0k läst
H
hnurre: Eller kanske använda det låskillarna kallar för "karmöverföring"? Måste nog läggas efter drivdonet, man ska nog inte köra 230 i slika. De är ju gjorda för ellås, larm och liknande. http://www.laskompaniet.se/karmoverforing-ea280-299-mm/661-0
6 svar · 1,7k läst
Immobil
Immobil: Det finns med stickpropp, kolla Jula, Biltema eller Ö&B.
1 svar · 1,4k läst
S
sophiet: Har funderat på ett skåp med belysning i, verkar smidigt. Men gillar skåpet jag redan har. Har dessutom två likadana i olika storlekar som passar bra. Men det tål att tänkas på ändå
9 svar · 7,0k läst
S
SweOllO: Bara du tänker på att du inte drar hela 25m i en ända slinga. Du får dela upp det lite olika beroende på effekten du ska ha på ledlisten. Vid lägre effekter kan man dra lite längre ledlist enligt mina erfarenheter. Problemet är förlusterna som blir, så ljusstyrkan blir svagare och svagare. Jag köper allt från ledteknik, bra kvalité och skapliga priser samtidigt som dom har bra
10 svar · 2,7k läst
AndersMalmgren
AndersMalmgren: Någon som har erfarenhet av dessa? http://www.hidealite.se/Produkter/Inomhus/Downlights/Infallt/Bright_Eye_Multi_6_60/1511439-1700335.html?variantId=1700326 Jag vill undvika det där bleka tråkiga ljuset många LED's har 60 Grader är ju bra om man vill få bra med ljus på väggarna, vi tänkte ha 4 st isåfall i ett 4 kvm badrum Den finns även i 36 grader, men orolig att det då blir mörkt
0 svar · 1,1k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Håll den under uppsikt. Har faktiskt fått kasta ut en dylik lampa i snön. Uppenbarligen finns modeller som inte är avsedda att användas, inte någon längre tid i alla fall.
5 svar · 5,3k läst
M
Mr_Almer: Hej. Köpte mina spottar av molectric.com och är godkända för utomhusbruk. Jag gjorde hål i plankan och sen är plankan skruvad direkt i garaget...Trafon sitter inne i garaget. Namn; fasadbelysning, färgen på spottarna är varmvit och ca 30mm i diameter
4 svar · 7,1k läst
·
D
dyben: När jag bytte lampa i min uplight tog jag den billigaste jag hittade, och den surrade ganska kraftigt när jag dimmade ner den. Köpte en märkeslampa och oljudet försvann
4 svar · 4,8k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Du får kolla specarna. Det är inte alltid så tydligt så det är lika bra att lära sig. Det finns bara två huvudsakliga typer av dimmers, men flera olika namn används för dem vilket förvillar. Tyristorteknik Tyristordimmer klipper sinusvågen i framkant. Detta är den vanligaste typen som man finner i t.ex enkla sladdimmers. Andra ord som används för denna typ är triac, avsedda för
9 svar · 7,0k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Jolly tycker inte om att man blandar dimringssätt så du behöver välja, tryckknapp eller 1-10V. Vad som händer kan ev variera beroende på modell, men det kan vara så att om tryckknapp har använts så kopplas helt enkelt 1-10V-ingången bort, till dess att jollyn resettas.
3 svar · 4,2k läst
southpark
southpark: Har du återfjädrande knapp för att dimma/tända/släcka?
6 svar · 3,3k läst
V
vilden: Tänk efter innan du sätter spottarna utanför fönster, vill du verkligen ha ljus som lyser in på kvällarna (särskilt om du följer rådet att sätta dem långt ut i takfoten för att slippa släpljuset...
2 svar · 1,9k läst
·
M
Maxikatten: Snyggt.
3 svar · 8,1k läst
·
Patrik_Hed
Patrik_Hed: http://www.hidealite.se/Produkter/Inomhus/Downlights/Infallt/Comfort_G2/1511439-1801230.html?variantId=1801214 http://www.elbutik.se/product.html/hide-a-lite-comfort-g2?category_id=847 Hide-a-lite Comfort G2 är en fin armatur. //Patrik
1 svar · 2,1k läst
·
N
Nessce: Vi köpte touch-dimmers från en webbutik (http://www.ledhuset.se/23-strombrytare) som blev riktigt bra. Om jag inte minns fel så finns de i svart också, vi köpte vita. Tror de fanns som vanliga strömbrytare också.
1 svar · 1,8k läst
V
Villiam: Hej, Ska snart renovera köket och tänkte då köra utan överskåp för att köket inte ska ta över rummet för mycket. Jag funderar på om jag skulle kunna lösa belysningen av bänkskivan genom att sätta upp en LED-list i taket. Det är ca 2 m från bänkskivan till taket och om jag inte räknat helt fel så skulle då den optimala spridningsvinkeln för LED-listen vara ca 20 grader för
0 svar · 2,1k läst
sir_daniel
sir_daniel: Här är lite olika mini led spotlights från Ali http://www.aliexpress.com/premium/mini-led-spotlight.html?ltype=wholesale&d=y&origin=y&SearchText=mini+led+spotlight&initiative_id=AS_20140803225654&isViewCP=y&catId=0&I18nSearchText=mini+led+spotlight
5 svar · 2,4k läst
H
hempularen: Behövs lite mer detaljer. På bilden av brytaren ser det ut som du har 3 trådar inkopplade på brytaren? I så fall ingår brytaren troligen i en s.k trappkoppling, dvs. lampan kan manövreras från mer än en brytare. Eller så är det en s.k kronbrytare, med två knappar, som kan manövrera två lampor var för sig. (eller så ser jag fel, där är bara två trådar inkopplade). Beroende på
1 svar · 12,4k läst
·
O
Odjuret: [citat] Den frågan tänker inte jag svara på :p För jag har inget bra svar... har själv investerat tidigare i en sån där... Men har fortfarande inte installerat den.... Jag ska installera den.... jag har planerat in det i kommande eller näst kommande fem års period :p
3 svar · 3,8k läst
J
JonasHolm: Hej Fick du någon lösning på problemet? Jag har nu nästan exakt samma problem. Jag har 2 x 4 md-99 dowlights, (4 per kanal) och det jag får inget liv i den ena kanalen, jag har testat att flytta spottarna till den fungerande kanalen, men set funkar inte. Känns ju skumt att alla 4 spottar skulle gå samtidigt. Om jag kopplar in de fungerande spottarna på den trasiga kanalen, så blinkar
2 svar · 6,9k läst
Enk Projektet
Enk Projektet: Jag har 58w/860 i mitt garage och är mycket nöjd :D
7 svar · 14,7k läst
V
Volatyle: Kul att tråden lever kvar, men som tidigare nämnt är problemet löst med drivern i länken tidigare. Allt är installerat och fungerar bra med den traditionella dimmern som var i huset från början.
9 svar · 3,5k läst
·
K
kurre_kul: Elektrikern som ska dra elen är på semester nu, tyvärr så jag får lära mig av er :) På de gula dosorna jag har, finns ett "spår" på ena sidan och en liten kloss på den andra. -Antar att det går att sätta ihop dem direkt då. Men som sagt, kommer skippa de gula dosorna här (har nytta av dem senare ändå) och kör 3 st. ELKO dosor ovanpå varandra och tar bort stutsarna som inte
10 svar · 17,2k läst
sir_daniel
sir_daniel: Som du skriver så beställer du hur det ska sitta samt matas så kan du lösa vilka du ska ha (finns ganska många att välja på, både i butik o på internet)
1 svar · 11,5k läst
·
T
Tobbe_3: Starta en tråd i elforumet istället, då får du svar av flera proffisionella elektriker som vet om det finns någon reparationsats eller ej. Börja inte skära sönder dosan.
10 svar · 5,8k läst
·
GK100
GK100: Du kan börja med att testa lägga hop brun och röd, men då får du troligen fläkt och lampa samtidigt.
5 svar · 7,0k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.