Belysning
pelpet: Jag har demonterat dosor genom att klippa dem i bitar genom hålet, vrida loss dem från VP-rören och sedan skava på flexslang innan jag satt igen hålet med en gipsbit och spacklat. Ledarna får man dra ut innan man gör detta, och sedan får man dra nya. Det är lite pyssel.
Odjuret: [citat] Så där då har man lärt sig något nytt..... Alltid trevligt! Men om man känner på en sån där billig LED lampa från IKEA så verkar det vara varmare när man närmar sig "strömkretsen" Det är min bortförklaring till varför jag hade fel! :p
MiaSthlm: Jag skulle gärna vilja ljusa upp min mörka lägenhet med dekorbelysning dv s med ljusslinga längs väggarna. har bara sätt det där man sänk innertaket och har spottar och där det sänkta taket inte går helt mot väggen och där finns ledbelysningen. Har någon sett någon annan form av installation eller kan ge bra tips.
KnockOnWood: [citat] Äsch, IKEA. Visa henne den här sajten så blir Sofia garanterat glad :) http://www.zooplus.se/
Maxikatten: [citat] Jag tänkte beställa Kurt därifrån. Vad var fel i Bygghemmas hemsida?
Mattias_Jo1: Ok, bra att veta. Köpte min nya från eldirekt
bozze4evigt: Hittade denna produkten som löste mitt problem! http://www.elbutik.se/product.html/led-driver-meanwell-lcm-40da?category_id=15170
bax: 1. Byt lampa en gång till. 2. Byt elektriker om inte 1 funkar.
Gimner: Jag ska köpa denna ledstripen men är osäker på vad jag sa ha för drivare. ska ha en längd på 5 m,4m,1m,3m så totalt 13m Men vilken drivdon rekommenderar ni? http://www.aliexpress.com/item/5m-roll-Free-shipping-SMD-5050-LED-softstrip-2013-Hot-sale-LED-strip-24V-DC-Warm/1412867028.html eller denna
hempularen: Som sagt, troligen finns det fler trådar i dosan, som fördelar ström ut till andra uttag, vidarekopplar till nästa rum osv. När du kopplade ur trådarna så bröt du i så fall den vidarekoplingen. Du måste också säkerställa att jordledningen som troligen finns vidarekopplad i dosan verkligen är vidarekopplad även nu efter dina omkopplingar. Det kan bli akut livsfarligt om den kopplas
Roundup: Nja, jag satte dem alltså på väggen, i hörnvinkeln, ungefär 30 cm över den nyinstallerade trappan. Så urtagen i väggen var ju förberedda så att kabeldragningen blev dold.
hekosi: 80m bort så kan inte problemet vara alltför stort tycker jag. Jag själv har många 500w med rörelsevakter. Prata med grannen och be honom rikta om lampan eller byta till en svagare.
KnockOnWood: Det är bara att välja vilken du vill ha. Sätt den var du vill och koppla i serie med lampan http://www.jula.se/search/?query=r%C3%B6relsevakt PS Välkommen till Bygga Hus-forumet Hugo!
mattias_m: Huset är byggt 1987. Färgerna som finns till brytarna är brun, svart och vit. Har kopplat lite själv och fått till så lampan tänds och släcks på båda brytarna, dock måste ena utav brytarna vara på för att den andra ska funka :-) Blir nog att krypa till korset och anlita en elektriker
holmberg87: Drivdonet är redan monterat ca 2 meter ifrån spottarna som du säger. Det enda som är kvar är att skruva upp spottarna och koppla ihop trådarna:) Bruksanvisning finns inte och max watt står på glaset. Syns inga märkningar på armaturen tyvärr. Om ingen här på forumet vet så får jag fråga i elbutiken imorgon. Parallellkoppla hmm det minns jag sedan skolan men inte riktigt hur det
AndersMalmgren: Det blev 4 stycken Bright Eye Multi 13 och 2st 30 watt don från Malmbergs, med farsans ÅF konto på malmbergs blev det nästan gratis. Riktigt fint 3000 kelvin ljus från spottarna, och drivdonen känns bra, dimmern och sync funkar klockrent. Måste jobba lite med ljusbilden, men som ni ser är det fint ljus utan för mycket gulstick [bild]
Thomas111: jo har funderat på det men det känns lite krångligt å dyrt... förhoppningsvis vet nån var jag kan hitta det jag söker :)
riob: Hej jag har 9 st vinga led Square där trafon dött, finns ingen synlig märkning heller. https://www.selga.se/230v-led/vinga/74-1660/led-armatur-square-varmvit/product/7436710 Dom sitter parallellkopplade till en punkt vid centralen. Mvh Rickard
importensketsig: Vad gäller kabeldragning torde det vara godkänt att med dragfjäder dra igenom en jordkabel bakom varje lockbräda, rakt ner i marken, för att i marken runda huset och nå all belysning, här och där med nedgrävd tillräckligt klassad kopplingsdosa (IP67..?). Med dragfjäder i stål är det klart görbart att borra hål för varje armatur och försökta ta sig ner, mellan spikarna - råkar
kuntri: Det verkar vara problem med en fjäder i en av knapparna. Får nog byta ut den. Det var ett modernt relä och det funkar precis som det ska! Tack för hjälpen! :)
Anonymiserad 5589: Jag håller på att renovera mitt badrum. Vi kommer ha ganska mörkt kakel, lite rost och gråaktig. Badrummet är ca 170cm x 220cm och har ett fönster på 60x40. Jag hade planerat för möbelspottar med lågt inbyggnadsljup. Men hittar bara med varmt gult ljus, men jag vill inte ha gult varm ljus utan kallt ljus. Anledning till detta är på grund av kaklet som blir mkt snyggare i kallt ljus
Sweedbanana: Nu skapade jag en egen tråd för denna fråga, känns dumt att svara på två olika ställen. Tack mikael för svaret, men jag fattar fortfarande inte hur jag ska sätta tåtarna i mina brytare, kan tillägga att jag inte är jättegrym på att läsa kopplingschema.
Mattias_Jo1: Har ett vardagsrum som är till yta ca 30 kvm 2.50m i takhöjd. 3 st stora fönster mot väster. Ljust och fint på sommaren men mörkt på vintern. Har några punkt belysningar. Men saknar en allmän belysning för städning mm. Orkar inte fälla in 10-15 spottar, utan hade hellre typ 3-4 st lampor för mitt ända mål. Kan tänka mig en plafond om den finns i kvadratisk eller rektangulär form.
Guardianlegend: Beställt porslinsocklar nu. Tack för hjälpen :)
Bo.Siltberg: Ja, du behöver ett drivdon och en dimmer. LD220 är en dimmer och drivdon har du. Återstår att se om de lirar ihop. Det vi säger är att drivdon + dimmer i samma enhet är ett säkrare kort.