Hej!

Bytte brytare i hallen där en knapp går till ytterbelysning och andra till hallampa. Följde kopplingsschemat svart på L och två bruna på pil ut (hus byggt -74). Fick problem som inte funnits tidigare. Nu måste ytterbelysningen vara tänd för att hallampan ska fungera. Skulle bli glad för era Tankar om vad som är galet!?

Lajsa

Du har skiftat fas och en tändtråd.

Du har alltså en svart och två bruna, du har kopplat en brun på ena pil-ut och den andra bruna på den andra pil-ut?

Det låter som om att den ena bruna är fas och den andra bruna och den svarta är var sin tändtråd.

En Kronbrytare har väl den funktionen "först grupp 1 sedan grupp 2" ? Prova att skifta de två bruna, så får du troligen omvänt att hallampan måste vara tänd för att utebelysningen ska funka. Du ska väl ha 2 separerade brytare med gemensam matning ?

Skärmklipp.JPG

Redigerat:
Vad ska jag ha för brytare då menar du Hasse?

Jag pillade just in i brytaren för att titta igen och jag har nog varit färgblind i minnet. En svart, en brun och en blå är det. Har satt den bruna som fas och däri kan ju problemet i sin helhet vara såklart... Skit bara att ledningarna är så korta!! Får kika på det i morrn om det kan bli någon förbättring! Jag återkommer men tack för snabb input! :thumbup:

HasseTeknik skrev:
En Kronbrytare har väl den funktionen "först grupp 1 sedan grupp 2" ? Prova att skifta de två bruna, så får du troligen omvänt att hallampan måste vara tänd för att utebelysningen ska funka. Du ska väl ha 2 separerade brytare med gemensam matning ?

Nej. Sätt fasen nere på din eminenta ritning.

Ser ju nu att det faktiskt går att koppla den som du vill också. Gå in med fas "nere till höger" i min skiss, och gå ut på de andra.

JLov var snabbare !

lkn02001 skrev:
Vad ska jag ha för brytare då menar du Hasse?

Jag pillade just in i brytaren för att titta igen och jag har nog varit färgblind i minnet. En svart, en brun och en blå är det. Har satt den bruna som fas och däri kan ju problemet i sin helhet vara såklart... Skit bara att ledningarna är så korta!! Får kika på det i morrn om det kan bli någon förbättring! Jag återkommer men tack för snabb input! :thumbup:
Är det en kabel eller är det rör/slang med FK-tråd som går till brytaren?
Om det är kabel så är det ok att blå är tändtråd, men om det är rör/slang med FK i så får blå bara vara nolla och inte någon tändtråd.

Demmpa : Jag lever väl kvar i den tiden då Kronbrytare användes för ljuskronor och då ville man alltid att de skulle tändas i rätt sekvens. En grupp för "Ätbelysning" och båda grupperna för "mycke ljus".

Tex mina mor-/farföräldrar hade ljuskronor som kunde deltändas, ingen ljuskrona tändes på det sätt som du beskriver, att ena delen av ljuskronan var tvungen att tändas för att andra delen skulle kunna tändas. Alla ljuskronor som jag har sett har man kunnat tända dom olika delarna oberoende av varandra.

Det enkla svaret borde vara att svart ska ligga på L, brun och blå på varsin pil ut. Men det enda man vet, är att det kan va hursomhelst. Men återigen, är just detta utfört -74 så BÖR svart vara fas.

Mvh Fredrik

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.