Belysning
Frallan88: [citat] Attans, tråkigt! Får nog bli att prova styra existerande Plejd över Bluetooth med home assistant då.
Bo.Siltberg: Spänningsfall i alltför långa/klena ledningar kanske? Försök mät spänningen vid LED-stripsen. För att bedöma detta behöver vi veta totaleffekt på tejpen plus längs och area på ledningarna.
Chrally: Ska montera 12v spottar i fönstersmyg, ni som har det redan, hur djupt sitter fönstret från innervägg?
Bernieberg: Kan tillägga att jag utan att skämmas nog hade isolerat den gröngula och använt den jordade kontakten så länge allt döljs bakom lampkoppen...
Ridiql: Tack tack! Jag skiter egentligen också i dimmer-funktionen. Tänder jag lampor så vill jag bara att de ska lysa. Vill jag ha mysbelysning tänder jag en mindre bordslampa eller något istället. Bra tips med rena LED armaturer. Behöver jag byta ut mer än bara transformatorn så kanske jag gör just det :)
Mikael_L: Det blir sakta bättre utbud på 4000K och högre K i olika vanliga butiker: IKEA https://www.ikea.com/se/sv/p/ryet-led-ljuskaella-e27-1000-lumen-globformad-opalvit-20397962/ ej angivet dimbar CO https://www.clasohlson.com/se/Klotlampa-LED-kallvit-E27-Clas-Ohlson/p/36-6750 6500K ! K-rauta https://www.k-rauta.se/produkt/led-lampa-osram-cla40-e27-kallvit-4w-ej-dimbar-glas-matt/4058075808591
Leif i Skåne: Vad var det för dimmer? Med min PLEJD-dimmer kan jag dimma mjukt ner till släkt i Gäst / barnbarns rummet. Även starta i släkt läge och dimma upp till Max. Med det finns vissa Led som det inte funkar med dom börjar flimra under 30% det är bara att testa. Tips OSRAM med flera har en Led dimbar som ändrar färgtemperatur, den uppträder som en halogenlampa med glödtråd. Kolla på inlägg
fmk00: Aha okej, tack! Tyckte bara den kändes lite väl bred för takkroken men får prova med det då (y)
arasmus: Tack, det var det jag misstänkte. Såg att Jula tidigare hade en sändare i deras Anslut-serie för 49 och hoppades att det skulle gå att hitta något liknade.
Peter2400: Hornbach har, https://www.hornbach.se/shop/sok/artikel/ändhylsor
SMartinsson: Tack alla för era förslag och tips! Vi började med att byta ut halogen GU10 lampan mot en LED GU10. Då såg vi att vi fick spotlight lampan att fungera, vilket vi inte fått på 2 år nu. Sen testade vi med att byta ut dimmern i badrummet mot dimmern som vi har i vardagsrummet och då fick vi båda taklampan och spotlighten att fungera. Så nu har vi fått allt fungerande genom att byta ut
Bo.Siltberg: Vi får börja med din gamla lamphållare. Om den är så gammal att gängan i sockeln har direkt kontakt med fas eller nolla så får den inte användas. Du behöver en modernare som har ett litet bleck längst ned som lampans gänga får kontakt med när den är helt iskruvad. Utförandet på lampan kan sedan följa en av i praktiken tre alternativ. 1. Dubbelisolerad, vilket innebär att man
etompau: Vid en snabb koll, så ser det ut som trafon kräver en minsta belastning på 35 W (läs på märkningen på trafon). Osäkert om du uppnår detta om du byter bef. halogen mot LED. GU5.3 av LED-typ, här finns en del att välja på, verkar ligga i 5 W-området. Kanske kan det funka med bef. trafo om den den kopplas mot alla spottar (5x5 W).
hempularen: Jag funderar lite på vad som kan ha hänt här. Vad har du använt för kopplingar? Det ser ut som du har en bit kabel från armaturen, med två trådar, och ett sladdställ med kontakt och en bit kabel. Hur har du kopplat ihop de här två kablarna? Det låter lite skumt att jordledaren från ditt första sladdställ skulle lyckas komma i kontakt med något om du har en korrekt koppling. Att
Biruk: [citat] Hej! Jag har kollat med trådarna (vit tråd) både i lamputaget och strömbrytaren genom att dra den och det är samma vit tråd som går från strömbrytaren till lampan. Det är en brun och en blå tråd som går till den andra lampan i hallen. Jag hittar inte den gråa tråd i dem strömbrytare och lamputaget jag kunde öppna i hallen/vardagsrummet/köket.
etompau: Ja det är rätt om du använder "PUSH PR" dvs push på primärsidan. [bild]
Sir Duke: Tack för input allihop! Det blev en sådan här och den visade sig fungera utmärkt till min uppsättning av lampor. https://www.elbutik.se/product.html/steinel-ljusrela-nightmatic-5000-3
etompau: [citat] Med en smal rak skruvmejsel kan täckglaset sprättas oss. Hela insatsen kan även tas ur den triangelformade kåpan.
Lygbranch: [citat] Tack, då har jag ett riktvärde. Osram har en 55 cm lång hopkopplingsbar armatur på 600 lumen. Ska kolla på den i morron
MalZon: Så här blev det, fullt dimbart från köksfönstret. Går på Astrour och tänds 45min innan solnedgång och släcks 45min efter soluppgång. https://i.imgur.com/RIn3dXa.jpg [bild]
Tsdoesds: Din elektriker har försökt vara pedagogisk och förklara att det finns olika varianter på spotlights. Dels de som drivs direkt med 230v, och sedan varianter med drivdon som reglerar ner spänningen. Egentligen är sättet de drivs på inte superviktigt, utan jag anar att det din elektriker är ute efter är att du ska rent estetiskt välja spottar som du tycker är fina. Storlek, färg, form.
etompau: Seriekopplade spottar, då ska du leta efter de som använder konstanströmsprincipen. Ofta ser man det på specifikationen som då anger att spotten kräver 150, 350 eller 700 mA. Parallellkopplade, då ska dom matas med konstantspänning, typiskt 12 V. Båda principerna kräver ett passande drivdon som klara den belastning som spottarna ger.
Tomtom79: Det du bör leta efter dock är att maximal spänning och effekt klaras med din nya driver. Denna ser ut att kunna leverera 36 volt och 10W. Så det är ingen större sak, men det finns alltid en risk att nya drivern inte kommer upp i samma spänning. Så kolla det bara.
Perry79: [spoiler] [spoiler] [spoiler] Ett par glas på våra lyktstolpar har gått sönder. Är det någon som vet hur man enklast och billigast skaffar ersättningsglas? Hos lamptillverkaren (osäker på fabrikat), glasmästare eller kanske man t.o.m. kan beställa hem efter mått?
masten15: [citat] Ja min testmejsel lyser i en av uttagen så det finns spänning där men förstår inte varför lampan inte tänds