Hej
Har flyttat in i ett hus från 49 där all el ännu inte är bytt än. I ett av rummen finns det en gammal dimmer och lamputtag i taket, se bilder. Jag testade att koppla i en lågenergilampa men den bara blinkade så stängde av den snabbt som attan. Är det bara gammal glödlampor som kommer fungera för en äldre dimmer som denna? Vi skulle helst vilja vänta till nästa år med att byta ut elen men om vi inte kan ha någon lampa i rummet så blir vi kanske tvungna att ta tag i det nu ändå...
Har flyttat in i ett hus från 49 där all el ännu inte är bytt än. I ett av rummen finns det en gammal dimmer och lamputtag i taket, se bilder. Jag testade att koppla i en lågenergilampa men den bara blinkade så stängde av den snabbt som attan. Är det bara gammal glödlampor som kommer fungera för en äldre dimmer som denna? Vi skulle helst vilja vänta till nästa år med att byta ut elen men om vi inte kan ha någon lampa i rummet så blir vi kanske tvungna att ta tag i det nu ändå...
Vanlig glödlampa / halogenlampa funkar mot den dimmers.
Tack, dum fråga här men vad innebär det för val av lampa att det står 300w? Jag antar att det är max antal watt som dimmer har? Behöver jag hitta en lampa som klarar 300 watt eller kan jag ha en lite svagare bara jag inte drar på dimmern på fullt?
Medlem
· Sverige
· 5 688 inlägg
En del av de där glödlamps/halogendimrarna kan börja flimra vid för låg belastning, tror det är vid ca 30W eller lägre som det kan bli problem.
Kan jag koppla i en för "svag" lampa och orsaka någon skada? Säg att jag köper en halogenlampa på 11 watt. Kommer den gå sönder om dimmern inte har så låg effekt?
ÄrdÄr någon fara om det flimrar när jag sätter i lampan för att testa.
ÄrdÄr någon fara om det flimrar när jag sätter i lampan för att testa.
Skada, nej.Mackztärn skrev:
Testa med en halogen på 11 W, ingenting går sönder för att låg effekt används.
Ett alternativ är att ta bort dimmern och montera dit en vanlig brytare.
Medlem
· Sverige
· 5 688 inlägg
Skaffa en litet starkare lampa på 40 - 60w eller så, blir bra nerdimmrat.
Klicka här för att svara


