5 166 läst ·
2 svar
5k läst
2 svar
Typ av isolering
Hej!
När man läser i alla de olika byggbeskrivningar som finns så verkar det som de flesta rekommenderar mineralullsisolering (den gröna). Nu råkar det vara så att jag har en hel del glasfiberiillssolering (den gula) liggande hemma som jag skulle vilja använda till mitt bastubygge.
AV vilken anledningen rekommenderas mineralull och vad kan hända om jag trots allt använder min glasfiberull?
Tack på förhand
När man läser i alla de olika byggbeskrivningar som finns så verkar det som de flesta rekommenderar mineralullsisolering (den gröna). Nu råkar det vara så att jag har en hel del glasfiberiillssolering (den gula) liggande hemma som jag skulle vilja använda till mitt bastubygge.
AV vilken anledningen rekommenderas mineralull och vad kan hända om jag trots allt använder min glasfiberull?
Tack på förhand
Jag sitter med samma frågeställning som du och kollade runt lite på tillverkarnas hemsidor. På Gullfibers sida (Isover.se) berättar de att "Mineralull är den gemensamma beteckningen för glasull och stenull." Dvs, det du kallr för "den gröna" är stenull medan den gula är glasull och båda är mineralull.
Gullfiber rekommenderar glasull i bastu:
Bastutak
Bastuvägg
Jag tänker köra med mina glasullsskivor som jag har liggande. Dessutom skiter jag i ångspärr, det är endast luftspalt mot yttervägg som gäller annars låser man in fukten, för in kommer den, var så säker...
MVH
Björn
Gullfiber rekommenderar glasull i bastu:
Bastutak
Bastuvägg
Jag tänker köra med mina glasullsskivor som jag har liggande. Dessutom skiter jag i ångspärr, det är endast luftspalt mot yttervägg som gäller annars låser man in fukten, för in kommer den, var så säker...
MVH
Björn
Klicka här för att svara