Är på planeringsstadiet när det gäller en vedeldad bastu. Funderar på lämpligt värmeskydd kring den vedeldade kaminen. Kan man sätta kakel/klinkers på mineritskivor? Klarar kakel eller klinkers av den höga värmen? Tanken är att mineritskivor ska sköta värmeskydded och kakel eller klinkers ska sättas på mineriten för estetikens skull. Har någon något annat föslag på ett snyggt värmeskydd?

Jag håller precis på att slutföra min vedeldade bastu och har beslutat att låta plåtslagaren göra en dubbel värmeskyddsplåt som jag hoppas blir snygg... Klinkers på minerit borde även det kunna funka och det kan nog bli rätt snyggt (synd jag inte kom på det förut...) I vilket fall som helst bör du kolla upp minimiavstånd till brännbart material. Det som gäller för min kamin (Harvia 20 Pro) är 500 mm utan skyddsmantel, 250 mm med en enkel och 125 med dubbel mantel. Då gäller också att det ska vara min 35 mm luftspalt mellan första manteln och brännbart samt 30 mm luftspalt mellan mantlarna. Kolla t.ex. Harvias bruksanvisning (finns att ladda ner på Bastu och bastuaggregat for entusiaster, bygga bastu )

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.