Byggde under de senaste månaderna tillsammans med en snickare mitt drömprojekt som jag haft under många år, en fristånde vedeldad bastu. Pga placeringen av bastun och mina specifika önskemål var det svårt med en färdigbyggd bastubyggnad.

Planen var och blev en 15 kvm byggnad med dryga 10 kvm bastu och 5 kvm relax. De flesta bastu jag sett har en omvänd fördelning men jag prioriterar en stor och rymlig bastu där jag kan vara många vänner på samma gång utan att behöva trängas. Jag kan sitta 6 personer på den övre laven utan problem .

Golvet är kiselbehandlad trall med små springor för ventilationen och fullt isolerad i övrigt.

Väggarna och taket i bastun är gran och furu i relaxen. Inget rinnande vatten utan det hämtas från huset i hink som används till hinkduschen och bastun. El har vi dock dragit in för belysning under lavarna och i relaxen.

När det kom till aggregat föll valet på Harvia 26 Pro. Då bastun i runda slängar är 25 kubik behövdes ett relativt kraftigt aggregat och Harvia tyckte jag var prisvärt och verkar fungerar väldigt bra än så länge.

Kvar att byggas är en ordentlig altan framför som kommer till våren och någon hylla till relaxen. Även målning kommer ske när det blir varmare.

Nybyggd vedeldad fristående bastu under konstruktion i skymningen med synlig stomme och tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Byggnation av en vedeldad fristående bastu i skymningen med isolermaterial och trästomme på trädäck.
Skapa konto

Ölluckan på gång:

Vedeldad bastus öllucka belyst i mörkret med sikte mot den svarta nattbakgrunden.
Skapa konto

Bygge av lavar i Al:

Nybyggd bastuinteriör med träväggar och stomme till bastulavar under konstruktion.
Skapa konto

Interiör av hemmabyggd bastu med träbänkar och Harvia 26 Pro bastuaggregat.
Skapa konto

Duschen:

Hinkduschen i en hembyggd bastu upplyst av slingrande ljusslingor på en trädvägg i mörker.
Skapa konto

Relaxen:

Interiör av en basturelax med trästolar, fårskinn, tavla med skidmotiv och en handdukshängare.
Skapa konto

Bastun med öllucka :) och utsikten. Altanen kommer vara 4 meter djup och sträcka längs hela bastun och 1 meter längre ut på den bortre sidan på bilden nedan. Trappa kommer att starta där fotografen står på bilden nedan:

Fristående vedeldad bastu under uppförande, belägen på en sluttning utanför en skog.
Skapa konto

Inredd bastu med vedeldat aggregat och träbänkar, belysning under bänkarna, öppen öllucka.
Skapa konto

Vy över sjö i skymning med träd i förgrunden, sedd från platsen för framtida bastualtan.
Skapa konto

• Gilla
Harlin och 5 till
  • Laddar…
Snyggt och läget ser bra ut (y)

Är det råspont på insidan i bastun?

K konakula skrev:
Är det råspont på insidan i bastun?
Det är inte spåntat utan det är väl torkade brädor för ett rejält utseende. Fungerar kanon

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.