Hej!
Har en bastu i min källare komplett med britsar, aggregat, hink etc. Den byggdes på 70-80 talet men blev aldrig inkopplad av elektrikern.
De tidigare ägarna använde den som förråd. Idag står den tom.
Det är aggregat av samma typ som nedan dvs Tylö 5s, 5 Kw (dock är mitt alltså aldrig använt).
Har blivit lite sugen på att koppla in den.
Finns det förutsättningar för det eller har tiden sprungit ifrån min anläggning?
Krille
Lånad bild
Har en bastu i min källare komplett med britsar, aggregat, hink etc. Den byggdes på 70-80 talet men blev aldrig inkopplad av elektrikern.
De tidigare ägarna använde den som förråd. Idag står den tom.
Det är aggregat av samma typ som nedan dvs Tylö 5s, 5 Kw (dock är mitt alltså aldrig använt).
Har blivit lite sugen på att koppla in den.
Finns det förutsättningar för det eller har tiden sprungit ifrån min anläggning?
Krille
Lånad bild
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Funkar förmodligen utmärkt. Är inget direkt komplicerat; man kör ström genom en resistiv ledare så blir den varm. Testa att vrida på termostaten och se om den klickar, så har du ett tecken på "liv" (om nu den där modellen gick att vrida ner tillräckligt långt, annars får du väl värma den för att testa).
Allvetare
· Stockholms län
· 822 inlägg
Nej, bilden har TS lånat.GzO skrev:
Det går nog alldeles utmärkt att använda ditt aggregat. Vet inte hur mycket det är förberett för elinstallationen i din bastu.
Tänk på att använda kabel lämplig för den temperatur som det blir i en bastu. Du kan använda tex H07RN-F, gummikabel. Söker du här på forumet så hittar du ett antal trådar som handlar om elinstallation av bastu.
Tack för input.
Min grejer ser i alla fall på ytan fina ut. Som nya trots att de är ca 40 år
Ser även att det sitter nån typ av temp givare på väggen i ett borrat hål.
Är det kopplat till termostaten?
Ursäkta nybörjarfrågorna...
Min grejer ser i alla fall på ytan fina ut. Som nya trots att de är ca 40 år
Ser även att det sitter nån typ av temp givare på väggen i ett borrat hål.
Är det kopplat till termostaten?
Ursäkta nybörjarfrågorna...
Klicka här för att svara