Byggahus.se

Råd om aggregat och material

1. M
    Medlem · Stockholm · 21 inlägg

marmit

Medlem
    Phew - detta att bygga bastu verkar ju vara en hel vetenskap - tur att jag verkar hittat fram till forumet där expertisen finns! Håller på att bygga en fristående bastu med basturum + relax. Basturummet är 2,4X2,4 m, 2,1 m i tak och med 1 kvm fönster, vilket summerar till ca 14 kubikmeter. Nu börjar problemen: jag vill ha vedugn och min bättre hälft vill ha elaggregat. Två lösningar på detta:

1) Skaffa kombi (Ved+El) aggregat. Har bara hittat Laavu Combi 9 kW, som kan bli litet knappt (13 kubik), inte helt snyggt heller.

2) Skaffa två aggregat, T ex IKI 10 kW (upp till 20 kubik) eller Harvia Kivi P190 9 kW (upp till 14 kubik) samt t ex vedeldad Misa 11 205. Problemet här är att det stjäl orimligt mycket plats i bastun med två aggregat.

Frågor till forumet:

Finns erfarenhet av El+Ved aggregat? Finns andra märken än Laavu? Är de bra?

Vilka märken är generellt kända som kvalitet? Alla leverantörer hävdar ju att de är unika och med mest erfarenhet och högst kvalitet?

Dessutom: Om jag ändå skulle gå på alternativ två, finns sätt att minimera utrymmet som aggregaten "stjäl" t ex finns vedaggregat med liten yta, ungefär som de pelarliknande elaggregaten jag nämner ovan? För att minska skyddsavståndet mellan aggregat och vägg eller lav kan man bygga skyddsvägg har jag förstått. För att göra detta snyggt - vilket material ska man använda? Har sett interiörbilder med skiffer eller sten på väggarna runt aggregatet som ser väldigt bra ut. Hur skall denna sten vara beskaffad för att fungera som värmeskydd?

Slutligen letar jag efter rätt leverantör av Asp och Al för väggpanel och för lavar. Tänkte ha Asp på väggarna och Al på lavarna, men någon förståsigpåare sade att Alen blir varmare än Aspen och föreslog det omvända - stämmer det? Aspen verkar mer smutskänslig också? Tänkte bygga Lavarna med 70 mm alt 90 mm breda lister, men letar också efter någonstans att köpa smalare Al och Asp lister typ 25 mm för att göra nedbyggda framsidor på Lavarna. Var hittar jag detta till bra pris?

2. T
    Medlem · 258 inlägg

Thomas_I

Medlem
    Låter som ett kul projekt!

Har själv byggt fristående bastu som nu är helt klar så när som att sotaren skall besiktiga den. Kika in på tråden jag har för projektet så kanske du får lite inspiration: http://www.byggahus.se/forum/social...a-vedeldad-bastu-badtunna-i-betong-altan.html

Måste får börja med att undra av vilken anledning din bättre hälft vill ha el?
    Jag har själv vedugn, en Tylö KL20 på 18kw. Bastun är på 2,5x3,2m med takhöjd på 2,2m. Första brasan brukar ge 30-40gr när tempen vid början av eldning är ca +15grC. Tar ca 1,5h att elda upp bastun i 70-80grC kanske något snabbare om man eldar hårt men det brukar jag undvika. Enligt mig och många andra blir det en mer gedigen känsla med ved och glasluckan ger ett skönt sken i bastun. Det är dessutom mysigt att lyssna på sprakandet från elden när man badar. Du kan dessutom med ved få större stenmagasin=mer ånga=skönare bastubad.

1. Har ingen erfarenhet av varken kombinationen eller Laavu
    2. Har ingen aning, skulle tro att de flesta håller ganska bra kvalitet. Satsade som sagt själv på Tylö, de har ju trots allt hållit på ett tag med bastu.
    3. Skyddsvägg -Jag har murat en vägg bakom ugnen med 19x19x59 lecablock som jag sedan slammat. Vid sidorna av ugnen har jag murat med 9x25x59 leca passblock och slammat. Tycker själv att det blev fint, relativt billigt och ger ett bra värmeskydd samt att det var enkelt att göra. Du kan ju sätta skiffer på lecan om du vill. Själv har jag skiffer på golvet.
    4. Jag har köpt min panel av Exacta via AB Karl Hedin kvistfri asp. Till lavarna har jag använt abachi
    5. Jag har kört med samma dimension fr att bygga in framsidan på lavarna, av vilken anledning skulle du ha en avvikande dimension?

Slutligen några tips som jag efter att satt bastun i drift har uppskattat att jag gjort.
    1. Monterat högtalare i bastu och relax samt att bilstereon jag byggt in i väggen har stöd för USB och SD-kort. Klockrent att göra i ordning en blandad spellista när det är fest eller ta med lite avslappnande musik när man bara vill ha det lugnt.
    2. Att bygga in kylskåp i relaxen och alltid ha tillgång till kall öl eller annan dryck
    3. Rejäla fönster i bastun för att få kontakt med naturen och för att slippa känna sig som man sitter i en bunker. Det var den känslan vi hade i den gamla bastun i källaren.
    4. Dold belysning som lyser under lavarna (i mitt fall 12 ljusslang, funkar hur bra som helst och har tålt 85grC bastuväme).

Lycka till med bygget!

3. B
    Husägare · Västmanland · 375 inlägg

basseman

Husägare
    Jag har precis köpt panel till vårat bastuprojekt hos Rc konsult http://plank.just.nu/ där finns både bastupanel av al och asp och även silvergran!

4. M
    Medlem · Stockholm · 21 inlägg

marmit

Medlem
    Tack för svar och råd,

Håller med Thomas_I till 100% om motiven för vedeldat - men det är tyvärr inte jag som behöver övertygas. De enda två argument som väger för elaggregat är enkelhet (väger lätt) och timerfunktion (svårt att snacka bort).

Beträffande skyddsvägg - har sett snygg dekorsten på vägg bakom aggregatet, t ex http://www.fondamenta.se/shop/?cid=129694 eller http://www.ikikiuas.com/eng/gallery02.htm. Tror dessa stenar är typ 6 cm tjocka. Duger det för att minska skyddsavståndet mot träväggen?

Och beträffande smala lister för nedbyggda framsidor tycker jag att Tylös lavar är snygga :http://www.tylo.se/?id=5661&tid=bildspel&folderid=5045.

Har tagit Thomas_Is råd till mig och dina tips 1-4 blir en självklarhet i bastubygget!

5. L
    Medlem · Västra götaland · 2 inlägg

Leifff

Medlem
    • Västra götaland
    • Medlem maj 2009
    • 2 inlägg
    Blev det någon kombinerad bastu den där gången för 10 år sedan? Jag har exakt samma fråga idag som du hade då

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.