MathiasS skrev:
Det där metallnätet har ju ingen annan funktion än att agera fäste för elkabeln, eller hur?
Så är det, du har så rätt. ;)

Det är lite det jag är fundersam på. Varför skulle man behöva ett nät för att fästa kabeln i, borde ju gå lika bra att limma fast den tycker jag???

Nu orkar jag inte leta upp källan, MEN någonstans nämde man att nätet användes för att inte värmekabeln skulle ligga dikt an brännbart material...

en sak till sonander - glöm inte primer innan du flytspacklar.

Det är för att den inte får ligga mot brännbart material. Ritningen tar ju upp även spånskiva som ett möjligt underlag.

Jag funderar över om den trots allt kan fungera som armering för påkänningar som uppstår precis i kabelns närområde när kabeln blir varm.

Då kanske det är viktigare att armeringen ligger nära kabeln än mitt i plattan?

Hej

Nätet kan även användas för att fästa kabeln.
Jag har sett elektriker fästa nätet på betong med skruv innan värmekabeln slutligen fästs med straps i nätet. På så sätt reser sig inte kabeln när man flytspacklar. Lim fungerar med kanske inte riktigt lika bra.

Använder man fiberförstärkt spackel så behövs ej armering har jag hört.

/ PJ

Om inte kabeln får ligga mot skivan under så vill det till att man får ordentlig spänn på kabelb, annars blir det ju lite slack och den sjunker ner i rutorna. Och då är man tillbaka till hur grovt näy man behöver, ett nät som kanske bara bygger 1mm känns som svårt att få kabeln att inte röra skivan under.

Läs och begrunda.

www.bkr.se/branschregler/TK-info_1_04.pdf

Här står vad som gäller, hitta inte på "egna" system.
Fråga er leverantör, kan dom på "bauhaus" inte svara, välj en seriös leverantör och blanda inte material. De flesta spackelleverantörerna har egna nät som är provade med deras produkt.

Vill man hitta på ett eget system så kostar ca 150 000 bagis hos SP att få det testat.

Intressant tråd. Om 14 dagar ska jag flytspackla badrummet inkl. nätet....

Tack för tipsen!!!

Ursäkta om jag har svårt att förstå vad denna tråden handlar om?!

Flytspacklet behöver inte armeras. Varför skulle man göra det?

Värmekabel kan köpas på nät eller lös. Jag använde lös kabel som är f-n så mycket enklare att få som man vill. Fästes enklast med smältlim i underlaget så den inte flyter upp.

Minns jag inte helt fel så är t ex T&T's T2Röd en värmekabel man kan lägga direkt mot träunderlag, medans deras "blåa" varianter ska läggas på nät för att inte komma i kontakt med underlaget.

Jag använde röd kabel och följde leverantörens instruktioner - fäste ner den med smältlim i spånskivan.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.