5 287 läst ·
26 svar
5k läst
26 svar
Golv i badrum, igen
Sida 1 av 2
Försöker tolka vad som står i PER's branschregler, och i GVK's anvisningar.
Kan någon tala om ifall denna konstruktion är OK?
Hjälp
Kan någon tala om ifall denna konstruktion är OK?
- 22mm spånskiva klass 313 på bjälklag cc300
- Punktsvetsat stålnät? (dimension!?!)
- Värmekabel
- Avjämingsmassa (som lägst 15mm, vid golvbrunn)
- Fuktspärr
- Fix
- Klinkers
Hjälp
Produkter som diskuteras: "limpistol"
Limpistoler
Limpistoler använder smältlim i stavar som värms upp inuti pistolen och appliceras sedan smidigt genom ett tryck på avtryckaren. Idealiska för hantverk, reparationer, dekorationer och till och med lätta byggapplikationer, de är oumbärliga
Läs mer
...armering inte fungerar om den inte ligger en bit in i materialet.
Kan exemplifiera detta med min altan där man ovanpå siporexblock gjutit en 5cm kaka. Ameringen hade man på nästan hela ytan lagt i botten, direkt på siporexen. Där man misslyckats med det och istället fått armeringen mitt i betongen var det ett rent helvitta att få bort detta. Där armeringen låg i botten gjorde den ingen nytta alls i princip.
Om detta har någon praktisk relevans i ditt badrum kan jag dock inte ha någon uppfattning om.
Kan exemplifiera detta med min altan där man ovanpå siporexblock gjutit en 5cm kaka. Ameringen hade man på nästan hela ytan lagt i botten, direkt på siporexen. Där man misslyckats med det och istället fått armeringen mitt i betongen var det ett rent helvitta att få bort detta. Där armeringen låg i botten gjorde den ingen nytta alls i princip.
Om detta har någon praktisk relevans i ditt badrum kan jag dock inte ha någon uppfattning om.
Moderator
· Stockholm
· 57 876 inlägg
Jag har för mig att nätet föreskrivs av vissa golvvärmefabrikat som inte tillåter att sligorna ligger direkt mot brännbart material. Då najar man slingan till nätet, som garanterar ett visst avståmd mot spånskivan, om man nu inte har gips. Sedan skall man ju ändå flytspackla med fiberförstärkt spackel.
Om man väljer EBECO golvvärme har jag för mig att deras läggningsinstruktioner inte innehåller något nät.
Om man väljer EBECO golvvärme har jag för mig att deras läggningsinstruktioner inte innehåller något nät.
Jo, armeringsnätet ligger dikt an gipsen.
Enligt plattsättarn var det egentligen overkill i min konstruktion med att lägga armeringsnät eftersom flytspacklet är armerat.
Visst, jag tycker också att nätet borde ligga mitt i flytspackelkakan enligt gängse betongjutarregler, men nu är det så man gör...
Enligt plattsättarn var det egentligen overkill i min konstruktion med att lägga armeringsnät eftersom flytspacklet är armerat.
Visst, jag tycker också att nätet borde ligga mitt i flytspackelkakan enligt gängse betongjutarregler, men nu är det så man gör...
Ehhh????
Vilken spackelleverantör föreskriver putsnät som armering i flytspackel?
Det skall vara punktsvetsat.
Kul grej med armerat spackel, hur blandar du det?Fiberförstärkt är en helt annan grej och har ingenting med armeringen att göra.
Det går bra bara man VET vad man håller på med:
Vilken spackelleverantör föreskriver putsnät som armering i flytspackel?
Det skall vara punktsvetsat.
Kul grej med armerat spackel, hur blandar du det?Fiberförstärkt är en helt annan grej och har ingenting med armeringen att göra.
Det går bra bara man VET vad man håller på med:
Elias skrev:
Putsnätet - jomen detta säger ju flera att man kan använda. Vad är det för skillnad på ett punktsvetsat nät och ett putsnät - rent funktionellt och visuellt?
Ang armerat eller fiberförstärkt....jaja, det var inte jag som flytspacklade utan en plattsättare...Fiberförstärkningen fungerar väl som armering på sitt sätt - eller?
Edit: Vissa leverantörer använder ordet fiberarmerat...
EDIT:
Eftersom jag var tvungen att motivera mina materialval har jag nu ägnat några minuter och sökt på google. Givetvis fungerar putsnät, vilka är punktsvetsade och korrosionsfria.
http://www.tammet.fi/product.html?main=2&kat=5
Sen bör man ju inte dra likhetstecken mellan den gamla reverteringsmattan som liknar ett hönsnät med vasstrån iträdda och ett modernt putsnät.
Det där metallnätet har ju ingen annan funktion än att agera fäste för elkabeln, eller hur?Sonander skrev:

.