tuge skrev:
Har blivit osäker nu och måste få lite råd. Jag håller på att bygga om ett badrum och har nu äntligen kommit till läget då väggarna ska upp. Jag tänkte sätta 12 mm spånskiva, bredd 120, på 60cc reglar och sedan våtrumsgips på detta. Gipset har bredden 90 och visst borde det vara så att spånskivans ändar ska fästas i reglarna och överlappar man skarvarna i spånskivorna med gipset eller?

Ska man limma fast gipset eller räcker det med att skruva, jag ska helkakla väggarna sedan?

Om det nu är så som jag skrivit ovan så behöver jag även ett råd till då jag antagligen gjode fel på första väggen och ena sidan på spånskiva 1 och 2 inte skarvas över en regel, hur får jag till detta, då det nu glipar? Kan man sätta en plåtbit och dra fast den med gipset eller ?

/Peter
På kortare sträckor kan du skarva spånplattan "i luften" med hjälp av en gipsskiva ovanpå. Helt OK. Det är värre om du får en skarv från tak till golv. Då hjälper en plåt till mycket.
Däremot tycker jag att du skall limma (och skruva) spånplattan mot reglarna (trä?) och sedan skruva gipsen över hela ytan, dvs c/c 150mm i både höjd- och sidled.

tuge skrev:
Bra sida med information.

Om man limmar gipset på spånskivan vad använder jag då för lim?
Jag använde detta
http://www.ardex.se/produkter/s48.html

Blev grymt stabilt.. sitter som gjutet.. :D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.