P
pixel: Lite reflektioner från förra gången frågan var uppe. http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=3455/1#1
7 svar · 8,1k läst
MathiasS
MathiasS: Priserna är med moms. Frakt tillkommer oftast (några hundralappar). Räkna bort 7% med ett "medlemskort". Se till att, om möjligt, köpa kopplingar etc också, det är då nätbutikerna blir billiga. Byggvaruhusen är ibland duktiga på att kampanja ut enstaka produkter till superpriser, men när du köper allt du behöver för att kunna installera så blir det plötsligt rätt dyrt. Katti, om
13 svar · 9,7k läst
TyraMyra
TyraMyra: Enl personal som arbetar där så har de öppet from juni tom sept, 2dgr i veckan. Detta pga att de är inte ngn vanlig butik, utan en ren lagerfsg. De säljer ut förra säsongens produkter som fortfarande "värmer hyllorna", ibland pga för höga utpriser, ibland pga att kaklet inte blivit den succe de hoppats på. Jag har själv ägt och drivit en outletbutik för kläder, så jag är ganska
8 svar · 13,0k läst
MathiasS
MathiasS: [moved] [link=http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=18043/0]Vatten & avlopp[/link] [move by] MathiasS.
0 svar · 2,3k läst
K
kakelmaster: Skrapa ur lite fog och lägg i ny fog. Det ska inte spricka om det är ordentligt gjort. Antingen är det för lite fix under plattorna eller ramen runt brunnen eller också kan det vara fel på underlaget. Svårt att säga. Prova med en flex fog som tar upp rörelserna lite. [citat]
13 svar · 9,9k läst
spocks_beard
spocks_beard: Nisch?
2 svar · 6,6k läst
·
S
Snozzi: Tack för svaret Somelvis. Har fått följande svar från CC Vejle i eftermiddag. ========================================= Umiddelbar vil Vi kun anbefale glasmosaik til vag. Hvis den kommer pa gulv kan den revne-splintrer hvis man taber noget og den bliver glat hvis gulvet blivert vadt. Med Venlig Hilsen CC Vejle Niels Finsensvej 17 7100 Vejle Charlotte Errendal
2 svar · 3,6k läst
R
RoCCa: Jo det finns ventilation, men man undrar hur det igentligen skall vara.
10 svar · 3,2k läst
S
Sanoj_lidatorp: Tack så mycket för alla råd. Jag ska lusläsa lite kataloger och titta i lite affärer så får vi se var vi hamnar. // Jonas .
9 svar · 3,9k läst
K
kakelmaster: Det finns ett speciellt våtrumssystem för vävsättning i badrum vilket är jag inte insatt i men hör med en färghandel eller en målare.
1 svar · 3,9k läst
Misse
Misse: Det verkar som om de kommer att ändra trots allt. Om de sätter igång NU så borde det ju inte inkräkta på vårt inflyttningsdatum (hoppas jag). Har dock talat om vad vi vill ha för att behålla fogarna som det är och accepterar det beloppet vi begärt så slipper de dock att ändra...
3 svar · 3,3k läst
T
Tompa01: Jag skall lägga mitt golv som du. Mitt problem är att väggarna inte är parallella med 90 graders hörn. Tänkte lösa detta genom att låta kantplattorna ta upp detta så att de det utrymme som blir kvar för diagonalpalttorna blir kvadratiskt. Sedan tänkte jag börja vid brunnen som ligger i ena kortändan, sätta ett laser pass längst mittlinjen genom brunnen. Laserstrålen kommer då att
2 svar · 2,3k läst
F
Funkishus_-36: Du bör inte flytta toans avlopp genom bjälkarna, hålen blir för stora och försvagar bjälkarna för mycket. I så fall måste du förstärka bjälkarna på något vis. Prata med ett proffs. Duschens avlopp och handfat går däremot bra att flytta hur du vill. Avstånden bör inte vara något problem eftersom det är så pass lite fall som behövs. Fundera på om du inte kan ändra din
6 svar · 2,2k läst
Badkarl
Badkarl: [citat] Varför är det självfallet att man gör passningen på väggskivan? Gäller det även om man har skiva i taket också och takskivan kommer på plats efter väggskivan?
8 svar · 3,4k läst
MathiasS
MathiasS: Ni höll på att skrämma livet ur mig. Har fyra brunnar i källaren som jag monterat utan att öppna dom, dock inte ingjutna ännu. I mitt fall satt dock klämringen bara fast i skyddslocket så det var inte något problem. Om ringen sitter fast i brunnen måste ju någon ha micklat med brunnen redan i golvbrunnsaffären? Det smidigaste sättet att få bort en ring som snäppt fast måste ju
1 svar · 12,9k läst
J
Jimmy_Andersson: Så nu har vi äntligen bestämt klinkers o kakel i badrummet. Nu till min fundering. Klinker plattorna har "ojämna kanter" dvs de är fyrkantiga(20*20) i "botten" men på övre delen går plattan in lite här o där så det blir lite "ojämn passning". Snyggt men det kommer att gå åt något mer fog än vanligt. Nu är det som så att vi ska ha duschväggar då vattnet rinner ju direkt på
0 svar · 5,0k läst
N
Nisse-Hult: 60 c/c  och längsta biten är väl ca 1,5 meter... så ett fönster eller dörr... sedan en bit vägg igen... material i väggen vet jag dock inte... men känns "stabilt" ;)
4 svar · 4,9k läst
L
lordi: Lycka till med resten av jobbet!
3 svar · 7,2k läst
·
L
lordi: Jepp, synd att du fick lära dig det "den hårda vägen" de billiga polska mm stolarna som de säljer på cheapy är kass.. ungefär 75% av dem läcker mellan cisternen och skålen. (enl min erfarenhet). Sen säger de att det är samma delar inuti som gustavsberg, men det är bara ljug. Sen, angående sitsarna som de säljer. Oftast är de billiga träsitsarna för 150 spänn inga höjdare. Man
5 svar · 4,5k läst
gitolars
gitolars: Vi föll även vi för Gat första gången vi såg dem på nätet, men efter att sätt dem live på en mässa i Malmö tyckte vi att baddjupet var får lågt. Men det finns kanske modeler idag med högre baddjup. // Git o Lars
3 svar · 6,9k läst
O
Ontop: Rörläggaren flyttade och installerade en ny golvbrunn i vårt badrum som är under renovering (se bild) [bild] . Har i efterhand läst på lite om Jafo's brunnar och konstaterat att installationen skall göras enligt: "Golvbrunnen ska vara fast förankrad i bjälklaget så att inbördes rörelser inte uppstår mellan golvbrunn, underlag, tätskikt och golvbeläggning och montering ska utföras
0 svar · 2,4k läst
MathiasS
MathiasS: Rätt måste vara att spruta in nytt silikon. Det har väl förvisso inte någon praktiskt betydelse men....
1 svar · 3,9k läst
O
oban: Från Beckers hemsida Det jag har använt (Breplasta LH):   Vattenburet, latexbaserat.. Innehåller vit dolomit och aluminiumsilikatsfärer som fyllnadsmedel. Det jag borde ha använt (Breplasta LW):   Vattenburet, latexbaserat.. Innehåller mögelförhindrande medel... vit dolomit som fyllnadsmedel. Verkar ganska snarlika förutom "mögelförhindrande medel" Så här svarde Beckers på mail:
6 svar · 9,9k läst
P
PerAnn: Hej, Tack för responsen! Vi är själva nöjda.. ska bli skönt när vi får igång värmepumpen också så att vi får lite golvvärme. Bänkskivan är massiv stavlimmad Ek och oljad med kokt linolja, misstänker att man får olja in den lite då och då, men hittils har det inte blivit vattenfläckar på den. Rören var lite av en kompromiss kanske.. själv retar jag mig inte på det och när
5 svar · 3,4k läst
P
peterand: Sälj ert 150w och köp ett som är avsett för träbjälklag, dels tror jag inte att det prismässigt skiljer nämnvärt då flyt inte är gratis samt att ni bygger in ett "dolt" fel som kan orsaka problem vid försäljning eller skada då arbetet ej är fackmässigt utfört
1 svar · 2,7k läst
S
Stefan_h: Finns inget som säger att det är helt... Personligen hade jag gjort om hela badrummet... Men de e jag...
3 svar · 2,8k läst
H
hottuna: Svarar själv på frågan med hjälp av byggfirman som ska göra tätskikt osv. Det går bra att dela upp golvspånsläggningen på min ovanvåning i två golv. Ett utanför och ett inne i badrummet. Skarven som blir mellan dessa golv skall ligga över kortlingar Nu kan jag lägga all golvspån runt badrummet och börja resa väggarna för intilligande rum.
1 svar · 2,7k läst
·
H
hoppgurkan: Hej! Någon som vet var man kan köpa en badrumsmöbel, som är avsett för att sitta i en hörna? Skulle passa fint hos oss. Har inte hittat något på nätet, men det finns ju ofta på hotell så någon måste väl sälja sådana.
0 svar · 3,5k läst
smiler
smiler: Du måste inte spackla... dock så måste ju golvet va stummt nog.
3 svar · 2,6k läst
P
PerAnn: Hej, Spontant så tycker jag att det borde gå.. tex att rakt in från dörren ha toastol och handfat, duschkabin i hörnet och tvättmaskin direkt till höger från dörren.. och varmvattenberedare ovanför tvättmaskin..
1 svar · 5,5k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.