Håller på att planera badrummen i vårt nybygge och har fastnat för Höganäs Trendstone. Problemet är bara att den minsta hela plattan är 30x30cm vilket innebär problem för fallen i badrummen. Funderar på om den här plattan (15x30cm) skulle gå att kapa för att få ut 2 st 15x15cm plattor? Plattans mönster är spårfräst dvs plattorna sitter inte på nät.

Någon som har använt dessa plattor för golv i badrum??

• hoganas15x30.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det skulle kunna gå om du kapar ner plattorna, annars så får du nog problem med fallen.

Det blir dock dyrt, tänk på att varje platta måste skäras två gånger för att få bort spårfräsningen. Ett annat "bekymmer" som jag ser det är att även om du hittar en fog med samma färg som fräsningen så kommer fog och fräsning åldras olika, med andra ord ändra färg olika.

Skulle det inte vara lättare att hitta en mosaik i samma format och färg som desutom klarar läggning på golv?

NU förstår jag inte rikitgt vad ni menar!? Kapa plattan två gånger?? Det räcker väl med att kapa plattan en gång på mitten så att man får två stycken 15x15 cm plattor? Angående fogen så ligger den ju både mellan enskilda plattor så väl som i plattan så där kommer man ju inte se någon skillnad eller? :-?

Kapar du plattan på mitten så får du en sida på den kapade plattan med en halv nedfräsning kvar. För att få det snyggt måste du ta bort nedfräsningen i mitten (där du kapar) helt. Gör du inte det kommer du lite här och var i golvet ha halva "fejkade" fogar precis bredvid riktiga fogar. Du hade väl tänkt dig ha riktig fog mellan alla individuella plattor?

Bilden visar väl en platta utan fog? Eller är det så djupa urfräsningar så att man lägger fog i dem?

Hmmm....visst fogar man som vanligt även dessa plattor? Alltså fyller även dessa frästa spår med fog? Eller har jag missat något?

Jag vet ju inte hur djup urfräsningen är. Är den djup nog att lägga fog i eller är den grund, bara en bortfräsning av glaseringen för att det ska se ut som fog? Så har jag uppfattat det, men jag kan ha fel. ;)

Det lär aldrig bli snyggt att kapa plattorna och fila på kanten.

Varför inte lägga 30x30 eller vad ni nu ville ha på de stora ytorna och sedan lägga en matchande mosaik i dusch etc där det är större fall?

Ok! Får se om vi törs chansa på den här plattan på golvet. :-/

Någon som kan föreslå en annan liknande grå platta som passar på golvet? Ska ha matta vita på väggarna. :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.