L
likblek: hur länge har ventilen suttit där? kan ju en fingervisning på om det är ngt som faktiskt fungerar... hur ser det ut på andra sidan? fuktigt? finns det ytterligare ventiler i det rummet? osv.. naturligtvis så kan ju ett ändrat beteende göra stor skillnad men jag hade behållt och hållt koll på hur det fungerar...
4 svar · 2,3k läst
A
Argorat: Så här gjorde jag: Delade upp golvet i sektioner med kilsågade lister. Då har du dels en mindre yta att jobba med och dels har du något att "dra" emot för att skapa fallet. Innan spacklet hade brunnit klart tog jag bort kilarna och fyllde igen mellanrummet. Gick förvånansvärt bra med tanke på att jag (och min medhjälpare) aldrig gjort sån´t här tidigare. Lycka till!
1 svar · 2,4k läst
O
ossie_k: Sträva upp huset ordentligt när ni reglar upp ytterväggarna så är det inga problem. Jag byggde en stuga (4*5m i 2 plan) åt morsan 2002. Stugan står på plintar, badrummet är kaklat, klinkers på golvet både i badrum och dusch. Inga problem med spruckna väggar även fast en plint hade sjunkit 3,5cm första vintern.
3 svar · 9,3k läst
¤ akila ¤
¤ akila ¤: [citat] Jag menar att ifall tätskiktet är helt kan man väl använda vanlig väggfärg som är billigare?
4 svar · 4,4k läst
M
Maline: TACK FÖR HJÄLPEN MED SVAREN !!!
7 svar · 6,0k läst
GreenTurtle
GreenTurtle: Köpte mitt TigerFix iförrgår och jag kan intyga att det fungerar hur bra som helst. De krokar jag satt upp sitter som berget. Fungerar minst lika bra på andra produkter som inte kommer från Tiger  8-) http://www.tiger.nl/php/website/main.php?lang=zw&page=producten&category_id=19&range_id=62
4 svar · 3,7k läst
S
spikmas: I valet mellan två kabellängder - köp den kortare och lägg istället kabeln med större c/c avstånd!
3 svar · 2,5k läst
A
anniz: Här är en till som måste riva upp hela golvet pga sprickor i fogarna och som sedan har gjort att klinkret rör sig. Inte så kul, gruvar mig. Har du kakel på väggarna??/anniz
9 svar · 2,3k läst
K
Kajjenne: Ungefär en timme efter det att jag startat tråden ringde de från bygghandeln och ville tillsammans med fogförsäljaren komma och titta hur det såg ut!! :) Att förpackningarna var felmärkta är det ingen tvekan om, det är kontrollerat. Deras spontana förslag var att kakla över allt med ett nytt lager, det går inte skrapa bort fogen utan alltför mycket åverkan på plattorna, men de
3 svar · 3,5k läst
F
frasse: Det verkar som om de modeller som är avsedda för vvc är dyrare än el/radiator varianten, men jag måste kolla detta lite närmare. Eftersom vi kör golvvärme är det väl ingen större idé att koppla på det systemet då det håller låg temp.
11 svar · 3,8k läst
C
cpalm: Miller har kommoder i den storleken i sina Oakland och Traditional-serier. http://www.millergroup.se [bild] [bild]
1 svar · 7,8k läst
K
kloka_elin: Hej! Jag tror nog att det går att ha två av de små plattorna på en stor, de är inte riktigt 10x10, utan snarare 9,7 i kvadrat... Men det förutsätter ju att de stora plattorna också sätts med smal fog för att matematiken ska gå ihop. Sen vet jag ju att teori och praktik inte alltid överensstämmer :) /Elin
2 svar · 5,4k läst
G
goldie: Är det någon som vet hur man kan göra för att försöka laga ett vattenelement som inte fungerar?
6 svar · 2,7k läst
·
K
Kajjenne: Mina erfarenheter: Köpte ett badkar (stort, 2 pers) från GAT för >20000 (hade hört att dyrare kar hade lägre ljudnivå). Vi satte in badkaret i april och har badat en (EN!) gång. Det låter som att man har en JET-motor mellan öronen och någon konversation med den man badar med är inte att tänka på.... Det tar också lång tid att fylla karet och fast vi har värmare så blir vattnet
9 svar · 5,8k läst
T
Tompa01: [citat] Har inga egna kunskaper om golvvärme, man har läst och frågat runt lite. Så ta inte detta som en absolut sanning, men av vad jag har kunnat få fram så gör det inget om golvvärmen ligger djupt ner i betong. Snarare är det en fördel. Det talas om ett minsta djup, men inte om ett största. Fördelen med att lägga den djupt är bättre värmefördelning i golvet samt jämnare
8 svar · 3,7k läst
ikeahantverkaren
ikeahantverkaren: silikatfärg är väl att föredra på ytterväggar av betong då den kan"andas". kakel och klinker är väl mest efter tycke och smak. däremot så får man se upp lite med hur mycket man bör våtrumsisolera i sådana här utrymmen eftersom fukten utifrån har en tendens att skapa problem annars.
1 svar · 3,1k läst
R
renoverings_novis: Tack för era svar och länkar! Toppen! Go kväll, Novisen :)
6 svar · 4,8k läst
Lagavulin
Lagavulin: Är det platon som gäller då?
18 svar · 5,4k läst
T
Tim: Med cc 70 -80 vill jag ha både gips och spån, men frågan är ändå om det räcker med skruvad gips om man flyter så pass mycket?
5 svar · 5,9k läst
M
Mastermind: Kolla upp om din hemförsökring täcker vattenskador om våtrummet gjorts av någon som inte är auktoriserad. Vår gör det inte. Desto viktigare att hantverkarens försäkring täcker ev. skadorna alltså. Annars håller jag med om att auktorisering inte behöver betyda att man är duktig, nödvändigtvis, eller att en som inte är auktoriserad kan vara duktig. Däremot bör en som är
9 svar · 3,3k läst
H
helixa: Självklart silikon där :) Jag kan förstå om det är lättare m plastmatta... Men jag vill iaf ha kakel.... och jag hoppas om vi får köpa huset att vi kan lösa detta... Ska gå in på ett kakelfirma o rådgöra...men de allra bästa råden får man ju av just er som redan gjort detta´själva!
7 svar · 9,5k läst
F
fiddeli: Vi letade intensivt efter 70*90 nyligen också och i slutändan valde vi mellan IDO och HAFAS raka svängbara dörrar. En del fabrikanter av raka dörrar har ju även snedskurna anslutningslister (mellan vägg och duschvägg) så att duschväggen kan vinklas 45 gr. Vi tog en duschörna med svängbara dörrar och är jätteglada för det just pga att vårt badrum är så litet - normalt är
7 svar · 9,0k läst
H
Honey_: Har varit och tittat på ett bubbel av gustavsbergs, har betsämmt oss för champangebubbel, förstärkt ryggmassage, 8 kraftiga jetssetts (heter det så?) är värme och lampa överreklamerat elle är det något som ni kan rekommendera? vad har ni för bubbel och vad tycker ni om dem? vi har kollat på ett med måtten 105/ 160 cm för att vi känner att det är rymligare i vårt badrum eftersom
0 svar · 1,9k läst
MathiasS
MathiasS: Dimmbara spottar i taket, vanlig brytare till spegeln.
2 svar · 3,3k läst
Lagavulin
Lagavulin: Har redan en tvärregel på mitten så det känns stadigt. Testar att limma på en 6:a gips som redan fanns hemma. Snååålt ja, men nu är jag ju från småland. ;) Lagavulin. PS Lokala plattläggaren verifierade att det skall vara dubbel gips på allt över cc450mm i väggarna.
2 svar · 4,1k läst
ikeahantverkaren
ikeahantverkaren: skall du ha taklist så behöver du inte silikona där.det är mer en utseendefråga än en praktisk sak. har du däremot kaklat så pass noggrant upp emot tak att du fått en snygg avslutning utan tandning eller större springor så kan det ju vara snyggare/enklare att lägga en fin silikonsträng istället för en stor skugglist.
1 svar · 2,8k läst
O
ossie_k: Vilket lim har använts vid limningen? När vi gipsar golv på jobbet så brukar man inte få använda skruv pga att det skapar sprickbildningar i gipset. Jag är inte plattsättare utan snickare så jag kan inte PERS bransch regler i huvudet. Någon som kan fylla i?? Istället för att skruva så kan man ställa lite tyngre saker på skivorna så att dom sätter sig om det är lite olika fall
7 svar · 6,8k läst
korsriddaren
korsriddaren: Instämmer med föregående talare och tillägger att oavsett man vet eller inte vet hur fuktspärren reagerar med mattan så är det nog det minsta problemet. Förmodligen blir inte vidhäftningen tillräcklig och då kommer kaklet att ramla ner i framtiden dessutom. Så gör rätt från början istället. Det finns inga genvägar till ett fint resultat... bara hårt arbete. :)
3 svar · 3,4k läst
korsriddaren
korsriddaren: Instämmer med AnkiPanki. Man kan inte både äta kakan och ha den kvar. Din hantverkare erbjöd sig att avhjälpa felet och ni avböjde till förmån för annan lösning. Att sen komma tillbaka i efterhand vore direkt förmätet. Ni har ju dessutom golvvärmen så jag hade inte oroat mig direkt.
4 svar · 5,3k läst
E
erito: Om jag får gissa helt själv så tror jag det är bättre utan plasten. Den lilla ånga/fukt som kan gå upp genom färg och gips ventileras nog lättast som det är nu med bara ett mellanbjälklag med 50% isolering (för stegljudsdämpning) och 50% luft. Tätskikt i taket har jag aldrig hört talas om heller då jag tänker efter. Tror nog det blir bra som det är :)
5 svar · 5,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.