Vi ska snart ge oss i kast med badrumsbygge på ovanvåningen i en villa byggd -06. Vi är glada hemmasnickrare som gärna gör så mycket som möjligt själva utav det vi anser oss klara av, då vi inte har någon tidspress och är noggranna. Har genom jobbet lite olika kontakter inom byggbranchen, men trots detta känns just badrumsbygge lite som en djungel. Rördragning och el är klar och utfört av fackmän. Tätskikt och plattsättning kommer att utföras under översikt av plattsättare, likaså flytspackling.

Vår första fundering är ang. golvet. I dagsläget ligger där 22 mm golvspån som är limmat och spikat (prefabricerat hus). Detta har sågats upp där rördragning i golv har skett (badkar & dusch) efterssom golvspånet inte gick att montera bort. Därefter förstärkt med reglar vid dessa skarvar. Räcker det att foga/limma/spackla dessa skarvar, och i så fall med vad? Eller behövs det stärkas upp med ytterligare ett skivlager, och i så fall vad rekommenderas för att inte bygga för mycket på höjden? Tänker mest på om det kan uppstå sprickbildning i flytspackel/tätskikt p.g.a. rörelse om man inte stärker upp dessa skarvar, men det kanske är överkurs?

Får lite olika bud av snickare och plattsättaren, så jag är nyfiken på vad ni skulle göra :)

Hej!
Om du har ett lager 22mm spånskiva på bjälklag med cc 600 mellan bjälkarna så skulle jag lägga ett lager 22mm spånskiva till.
Är det cc 300 mellan bjälkarna så räcker det med ett lager spån.
Ska ni ha badkar i badrummet är det ju extra viktigt att det blir stabilt.

Paul-Staffanstorp
Jerka_l skrev:
Hej!
Om du har ett lager 22mm spånskiva på bjälklag med cc 600 mellan bjälkarna så skulle jag lägga ett lager 22mm spånskiva till.
Är det cc 300 mellan bjälkarna så räcker det med ett lager spån.
Ska ni ha badkar i badrummet är det ju extra viktigt att det blir stabilt.
Det räcker med ett lager spån även vid cc600... :rolleyes:

Är det mycket uppsågat och lappat och lagat så hade jag lagt på ett nytt lager för förstärkningens skull men är det bara något lite så är det ingen fara då man kan flytspackla lite tjockare än normalt också för bärighetens skull.
Kolla med din flytspackelleverantör vad de säger.

Ska försöka svara så gott jag kan. Regelavståndet varierar något, men mestadels cc600. Är uppsågat utmed reglarna, så jag är inte lika orolig för bärigheten som för ev rörelser vid fogarna. Det kommer att stå badkar i rummet, detta kommer att stå ovanpå två rejäla limträbalkar som mer än väl klarar den belastningen.

Om man nu ändå ska ha hängslen och livrem och stärka upp golvet, vad kan man lägga för skiva som inte bygger ligga mycket som en 22mm golvspån?

Paul-Staffanstorp
Ärligt talat ingen aning men kanske kan minerit vara en variant...
Kolla som sagt med flytspackelleverantören vad de rekommenderar dig att göra för skulle det sen hända något så kan man gå tillbaka till dem med reklamationer...

Någon annan som har lite koll på vilka skivor som är lämpade till golv, förutom golvspån? Inser efter gårdagens inspektion av golvet att det inte är någon dum idé att stärka upp golvet p.g.a. skarvarna, men ännu ett lager golvspån bygger onödigt mycket. Vilka våtrumsskivor kan vara lämpliga för golv?

Vad ska ni ha ovanpå skivorna ? Jag tycker det borde räcka med tjockare /armerat flytspackel.
Om ni vill ha skiva så finns ju golvgips.

Golvet ska sedan flytspacklas. Även armeras då badrummet är ca 14 m2. Golvgips är mig veterligen inte godkänt i våtrum?

Skulle gärna vilja ha golvskivorna på plats innan plattsättaren kommer och flytspacklar, men det verkar som att ingen annan någonsin råkat ut för detta då varken skivleverantörer, snickare eller plattsättare kan ge oss råd.

Ska vi behöva såga upp hela golvet för att lägga nytt golvspån? Lite jobbigt nu när golvbrunnar och rördragning redan är på plats...

Du har rätt. De (BKR) har allergi mot kartonggips. Åtminstone i våtzon 1, i övriga delar är det ok. Men bäst är väl att flytspackla en kaka. Om den är tillräckligt tjock (30 mm?) så behövs inget mera.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.