1 658 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Frågor om golvbrunnar
Hej,
Håller på med båda mina badrum.
Uppe, 600 cc mellan bjälkarna med 22 mm spån.
Kommer här flyta upp för att nå rätt bärighet utan att behöva göra allting cc300.
Som jag fattar det ska man montera denna brunnen direkt i bjälklaget med hjälp av en monteringssats i bjälkarna? Dock verkar dessa vara ämnade för cc300. Hur gör jag när jag har dubbelt så brett? Kottla precis där jag ska fälla in brunnen?
Kan jag isåfall såga upp spånet så mkt som jag behöver, kottla och sen fälla in en ny gipsskiva i just det här hålet?
Nedanvåningen har betonggolv. Brunnen som sitter där idag är ca 30 cm djup med vattenlås i botten.
Hur gör man här? Sätter ett nytt vattenlås eller man kopplar bara på den nya brunnen rakt på avloppsröret? De brunnar jag såg i butiken verkar bara ha direktanslutningar rakt till rören, eller det finns speciella med vattenlås undertill?
Konstiga frågor, men är man nybörjare så är man
Kommer här flyta upp för att nå rätt bärighet utan att behöva göra allting cc300.
Som jag fattar det ska man montera denna brunnen direkt i bjälklaget med hjälp av en monteringssats i bjälkarna? Dock verkar dessa vara ämnade för cc300. Hur gör jag när jag har dubbelt så brett? Kottla precis där jag ska fälla in brunnen?
Kan jag isåfall såga upp spånet så mkt som jag behöver, kottla och sen fälla in en ny gipsskiva i just det här hålet?
Nedanvåningen har betonggolv. Brunnen som sitter där idag är ca 30 cm djup med vattenlås i botten.
Hur gör man här? Sätter ett nytt vattenlås eller man kopplar bara på den nya brunnen rakt på avloppsröret? De brunnar jag såg i butiken verkar bara ha direktanslutningar rakt till rören, eller det finns speciella med vattenlås undertill?
Konstiga frågor, men är man nybörjare så är man
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Gips ska du ju inte fälla in i spångolvet.Manhood skrev:Hej,
Konstiga frågor, men är man nybörjare så är man![]()
När du sågat ut 300x300mm så fyller ju monteringsplattan detta utrymmet.
Nere bilar du upp golvbrunnen om den är äldre än 1990 och sen kopplar du dit en ny och gjuter igen golvet.
Såg nu att brunnen om den ska monteras på sin nuvarande position endast hamnar 13 cm från en mellanvägg inne i badrummet. Den är placerad där pga att en bjälke ligger dikt an. Kan man göra hål i denna bjälke för att dra in röret på andra sidan för att uppnå de 20 cm från vägg, eller man förstör bärigheten i bjälken då?
Mvh Anders
Mvh Anders
Nej, du sågar upp ett hål som är 30'30 cm, reglar upp undertill så att monteringsplattan får stöd runt om. Sedan smackar du dit monteringsplattan. Efter den operation kommer monteringsplattan vara jämns med spånskivan men det följer med distansklossar som bygger 13 mm. Till denna kant flyter du sedan så man får erfoderlig tjockleck på flytspacklet vid brunnen.Manhood skrev:
Vattenlås har du förhoppningsvis på den nya brunnen också. Bila upp den gamla brunnen och koppla på den nya.
Tack för svaren.
Har som jag skrev lite längre upp problem med att en av bjälkarna ligger i vägen då jag måste upp till de 20 cm från min innervägg som ska byggas upp.
Vågar jag gå ner till 50 mm brunn och köra det igenom bjälken för att sen gå över till 75 mm innan det mynnar ut i huvudstammen ca 50 cm längre fram?
Räcker 50 brunn till min dusch? Antar att det är betydligt bättre att göra hål till en sådan brunn än en 75a?
Har som jag skrev lite längre upp problem med att en av bjälkarna ligger i vägen då jag måste upp till de 20 cm från min innervägg som ska byggas upp.
Vågar jag gå ner till 50 mm brunn och köra det igenom bjälken för att sen gå över till 75 mm innan det mynnar ut i huvudstammen ca 50 cm längre fram?
Räcker 50 brunn till min dusch? Antar att det är betydligt bättre att göra hål till en sådan brunn än en 75a?
Klicka här för att svara