Jan ska snart iordningställa ett badrum (ca 12 kvm) där golvet består av (utifrån);
- Plastmatta
- Flytspackel med 16 mm pex-rör för vattenburen värme
- Armeringsmatta
- Primer på betongplatta
Plattan är isolerad med 300 mm S200 cellplast, och jag använder en Purus golvbrun Brage.
Jag hade faktiskt tänkt mig att flytspackla själv. En del har jag hittat men jag funderar fortfarande på ett par moment.
För det första, ska jag dela upp spacklingen i två moment? Jag har löst om en variant där man först gränsar av området närmast brunnen, därefter spacklar allt utanför detta område med rätt fall, för att slutligen, med som jag uppfattar en betydligt tjockare massa, spackla fallet närmast brunnen.
Någon som har erfarenhet om detta?
Sen undrar jag också hur och när jag fixar den slutliga ytan. Jag inser att den måste vara hyggligt jämn med tanke på att jag använder plastmatta.
Se bilder nedan på brunnens placering.
- Plastmatta
- Flytspackel med 16 mm pex-rör för vattenburen värme
- Armeringsmatta
- Primer på betongplatta
Plattan är isolerad med 300 mm S200 cellplast, och jag använder en Purus golvbrun Brage.
Jag hade faktiskt tänkt mig att flytspackla själv. En del har jag hittat men jag funderar fortfarande på ett par moment.
För det första, ska jag dela upp spacklingen i två moment? Jag har löst om en variant där man först gränsar av området närmast brunnen, därefter spacklar allt utanför detta område med rätt fall, för att slutligen, med som jag uppfattar en betydligt tjockare massa, spackla fallet närmast brunnen.
Någon som har erfarenhet om detta?
Sen undrar jag också hur och när jag fixar den slutliga ytan. Jag inser att den måste vara hyggligt jämn med tanke på att jag använder plastmatta.
Se bilder nedan på brunnens placering.
Japp råder dig att gränsa av ca 1x1m runt golvbrunnen men jag skulle använda lättflytande spackel när du gör fallet vid brunnen lägg i en påse i brunnen häll på spackel och ös ur det som rinner ner i påsen och häll det efter kanten det är lättare än man tror.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Hade i ditt fal också kört med att stänga av och handspacklat upp det lokala fallet med spackel avsett för detta ändamålet.
Dessutom behöver man inte armera om det är betongplatta.
...och som nino skriver.... man kan nästan aldrig göra en mattläggare nöjd...
Dessutom behöver man inte armera om det är betongplatta.
...och som nino skriver.... man kan nästan aldrig göra en mattläggare nöjd...
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
Lite off topic, men sitter inte golvbrunnen lite tokigt om du skall ha en dusch där? Nästan under fönstret.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Tack för alla svar,
Paul-Staffanstorp:
Jag antog att armering var ett krav oavsett underlag, att har att göra med just det lager av flytspackel man adderar och dess hållbarhet (benägenhet att spricka). Hur fäster man, utan armering, golvvärmeslangen?
Jan-Å och beginner:
Jag kommer att använda en 13 mm förhöjningsring vid golvbrunnen för att får rätt (tillräcklig) minsta tjocklek på spacklet. Har ni en liknande lösning?
Fö har jag, tro det eller ej, funderat länge innan jag placerade golvbrunnden där den nu är, och jag tycker faktiskt ännu att den är rätt placerad (det kommer inte att bli en duschhörna). Jag har dock haft fel tidigare så vi får se....
/ J
Paul-Staffanstorp:
Jag antog att armering var ett krav oavsett underlag, att har att göra med just det lager av flytspackel man adderar och dess hållbarhet (benägenhet att spricka). Hur fäster man, utan armering, golvvärmeslangen?
Jan-Å och beginner:
Jag kommer att använda en 13 mm förhöjningsring vid golvbrunnen för att får rätt (tillräcklig) minsta tjocklek på spacklet. Har ni en liknande lösning?
Fö har jag, tro det eller ej, funderat länge innan jag placerade golvbrunnden där den nu är, och jag tycker faktiskt ännu att den är rätt placerad (det kommer inte att bli en duschhörna). Jag har dock haft fel tidigare så vi får se....
/ J
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Nu vet ju inte jag vad du ska använda för flytspackel men alla de olika sorter jag använt så är det bara på träbjälklag man behöver armera p.g.a rörelserna som uppstår i detta.Janne2 skrev:Tack för alla svar,
Paul-Staffanstorp:
Jag antog att armering var ett krav oavsett underlag, att har att göra med just det lager av flytspackel man adderar och dess hållbarhet (benägenhet att spricka). Hur fäster man, utan armering, golvvärmeslangen?
Jan-Å och beginner:
Jag kommer att använda en 13 mm förhöjningsring vid golvbrunnen för att får rätt (tillräcklig) minsta tjocklek på spacklet. Har ni en liknande lösning?
Fö har jag, tro det eller ej, funderat länge innan jag placerade golvbrunnden där den nu är, och jag tycker faktiskt ännu att den är rätt placerad (det kommer inte att bli en duschhörna). Jag har dock haft fel tidigare så vi får se....
/ J
På betong räcker det att prima ordentligt innan man flytspacklar.
På träbjälklag brukar det också vara ett krav på minimum 12mm sammanhängande kaka över hela golvet och sen kan man spärra av runt duschen och flyta ett lager till i övriga utrymmet för att till slut handspackla det lokala fallet.
På betong är det däremot sällan krav på att ha en sammanhängande "kaka".
Vänd på steken... hur ska du fästa armeringen i betongen ?
Jag har tyvärr ingen lösning på detta då jag inte jobbat med vattenburen golvvärme på betongunderlag.
Nu var det ett tag sen jag gjorde i ordning badrummet i källarn men nån förhöjningsring använde jag inte, som Paul skrev så behövs det inte.
Minns inte riktigt hur vi gjorde men rörmokaren satte dit avlopp och brunn samtidigt som han la golvvärmeslangen och sen flytspacklade jag bara. Jag använde ingen armering.
Minns inte riktigt hur vi gjorde men rörmokaren satte dit avlopp och brunn samtidigt som han la golvvärmeslangen och sen flytspacklade jag bara. Jag använde ingen armering.
13mm förhöjningsring hade jag flöt med samma spackel som resten av golvet har 2 brunnar handspacklade första brunnen det gick fetbort på andra då flyta vanligt är betydligt mycket lättare enligt mig, angående armering så skall väl det bara användas på träbjälklag med 60cc har man 30 behövs det tydligen inte på trä heller.
Klicka här för att svara


