3 020 läst ·
11 svar
3k läst
11 svar
Hjälp med att beräkna kostnad för renovering av badrum
Hej.
Ska smälla på ett lån till och behöver räkna ut på ett ungefär vad det kommer att kosta att renovera mitt badrum.
Huset är från 1932 i trä, krokigt som attans...
Vad som behöver göras:
Jag tänkte göra följande själv!
Riva rubbet
Regla upp golv, väggar, tak
Dra nytt avlopp och ny golvbrunn
Dra nytt tappvatten samt radiatorrör
Sätta skivor(våtrumsskiva) väggar, golv
Tänkte leja bort följande:
Flytspackla
Lägga matta på väggar samt golv
Eventuellt koppla in all vvs
Koppla in el(kusin)
Det kommer att vara ett badkar med dusch, toastol samt tvättställ.
En radiator
Ytan är på ca 8kvm
Jag räknar följande:
Skivmaterial 6000:-
Inredning med badkar, blandare(rubbet) 25 000:-
Rör och avlopp 5000:-
Reglar och byggmaterial 10 000:-
Rörmockare 10 000:-
Elektriker, med montering av JFB 4000:-
Mattläggare med flytspackling är en svår sak att uppskatta men det borde landa på 10-15000...? Beroende på matta självklart.
Slutsumman landar på 75k och jag tycker det verkar varken lite eller mycket....
Vad är det man brukar missa när man räknar på saker som detta?
Vi kommer att sätta oss ner och gå igenom vad det är vi vill ha, inredningen är ju en stor del av totalen i detta fallet och man vill ju inte gärna snåla in på det.
Om man lånar så man har 90k att jobba med så borde man väl ha en så pass stor felmarginal så man kan få det att gå ihop?
Tänkte använda RiR och lite sådana beslag för att få kopplingarna i själva rummet, vet ej hur svårt det är att göra detta själv så är därför lite tveksam. Det ser enkelt ut men man måste få det rätt.
Alla tips och åsikter uppskattas!!
Ska smälla på ett lån till och behöver räkna ut på ett ungefär vad det kommer att kosta att renovera mitt badrum.
Huset är från 1932 i trä, krokigt som attans...
Vad som behöver göras:
Jag tänkte göra följande själv!
Riva rubbet
Regla upp golv, väggar, tak
Dra nytt avlopp och ny golvbrunn
Dra nytt tappvatten samt radiatorrör
Sätta skivor(våtrumsskiva) väggar, golv
Tänkte leja bort följande:
Flytspackla
Lägga matta på väggar samt golv
Eventuellt koppla in all vvs
Koppla in el(kusin)
Det kommer att vara ett badkar med dusch, toastol samt tvättställ.
En radiator
Ytan är på ca 8kvm
Jag räknar följande:
Skivmaterial 6000:-
Inredning med badkar, blandare(rubbet) 25 000:-
Rör och avlopp 5000:-
Reglar och byggmaterial 10 000:-
Rörmockare 10 000:-
Elektriker, med montering av JFB 4000:-
Mattläggare med flytspackling är en svår sak att uppskatta men det borde landa på 10-15000...? Beroende på matta självklart.
Slutsumman landar på 75k och jag tycker det verkar varken lite eller mycket....
Vad är det man brukar missa när man räknar på saker som detta?
Vi kommer att sätta oss ner och gå igenom vad det är vi vill ha, inredningen är ju en stor del av totalen i detta fallet och man vill ju inte gärna snåla in på det.
Om man lånar så man har 90k att jobba med så borde man väl ha en så pass stor felmarginal så man kan få det att gå ihop?
Tänkte använda RiR och lite sådana beslag för att få kopplingarna i själva rummet, vet ej hur svårt det är att göra detta själv så är därför lite tveksam. Det ser enkelt ut men man måste få det rätt.
Alla tips och åsikter uppskattas!!
Radiatorrören bygger jag på att jag vill byte på grund av att de troligen ligger helt galet. Det är järnrör från 1700 frösihjäl.... Radiatorn ska flyttas(tror vi ska ha en radiator där iaf, är det bättra med en fräsig handdukstork?)
Taket, är det bara ett trätak i vettig färg? Plast över taket? Sågspån på vinden. . .
Fläkten räknar jag med ytterligare 2k och taket 5k.
Taket, är det bara ett trätak i vettig färg? Plast över taket? Sågspån på vinden. . .
Fläkten räknar jag med ytterligare 2k och taket 5k.
Produkter som diskuteras: "Fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Moderator
· Stockholm
· 57 857 inlägg
Som sagt mattan bör du räkna upp. Tänk på att den totala ytan vägg och golv troligen är ca 40kvm, även flytspackel är dyrt som material.
Även kostnaden för rör tycker jag är lite i underkant, framförallt om du skall anlita en VVS firma som ofta propsar på att de skall stå för material.
Däremot så kostar inte ett tak 5000.
Edit: Inser att 5000 för rör gäller det du bygger in själv. Då ingår alltså inte kopplingar, blandarfärste osv?
Även kostnaden för rör tycker jag är lite i underkant, framförallt om du skall anlita en VVS firma som ofta propsar på att de skall stå för material.
Däremot så kostar inte ett tak 5000.
Edit: Inser att 5000 för rör gäller det du bygger in själv. Då ingår alltså inte kopplingar, blandarfärste osv?
Kopplingar och blandarfästen räknar jag med i "inredning"
Om vi räknar
tak 3000
Matta 20 000
Radiator eller fläkig handdukstork som även värmer(inte en aning vad de kostar men de är säkert för dyra) 3000:-
Då ligger vi på runt 85-90k vilket är nära de 90k som jag och min sambo pratade om. Dock känns det svårt att planera då man aldrig vet vad som händer på vägen. Man vill ju gärna ha en buffert om något skiter sig så man inte står där med ett halvfärdigt badrum och ett lån som inte räcker...
VVS firman har jag ganska bra relation med så jag tror inte det är några problem.
Annars får man ju se hur man gör... de installerar de värmepumparna som jag supportar....
de behöver mig.... d^_^b
Dock ska ju frågan tas upp med dem när det ska bli dags.
Det kan vara som så att de ger ett så pass bra pris så de får sälja sakerna, installera det och göra allt sånt. Det återstår att se, detta är bara i ett planeringsstadium.
Om vi räknar
tak 3000
Matta 20 000
Radiator eller fläkig handdukstork som även värmer(inte en aning vad de kostar men de är säkert för dyra) 3000:-
Då ligger vi på runt 85-90k vilket är nära de 90k som jag och min sambo pratade om. Dock känns det svårt att planera då man aldrig vet vad som händer på vägen. Man vill ju gärna ha en buffert om något skiter sig så man inte står där med ett halvfärdigt badrum och ett lån som inte räcker...
VVS firman har jag ganska bra relation med så jag tror inte det är några problem.
Annars får man ju se hur man gör... de installerar de värmepumparna som jag supportar....
Dock ska ju frågan tas upp med dem när det ska bli dags.
Det kan vara som så att de ger ett så pass bra pris så de får sälja sakerna, installera det och göra allt sånt. Det återstår att se, detta är bara i ett planeringsstadium.
flytspackla ska du inte behöva om du lägger ner lite tid på att få fallet i golvskivorna om du inte ska ha golvvärme.
Våtrumsskivor behöver du inte heller om du inte ska ha keramik på väggarna, vanlig pappgips går bra
Våtrumsskivor behöver du inte heller om du inte ska ha keramik på väggarna, vanlig pappgips går bra
nino skrev:
Ingen golvvärme planerad!
För att få fallet rätt med gipsen så kräver det även att reglarna ligger i samma nivåer?!
Det är vad jag förstår det som utan att ha läst branchreglerna 7mm/m som gäller och mer precis runt golvbrunnen. Stämmer detta även med plast eller är det enbart keramik?
Vanlig 13mm pappgips? Är det säkert att det räcker enligt reglerna? Då blir ju skivorna 4000 mindre... :wow:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden