Badrum
talllrot: Jag köpte en duschkabin camargue granvik från bauhaus för ett par år sen och ett problem jag har dragits med är att hjulen som dörrarna glider på har börjat en efter en gå sönder. Är det någon som vet var man kan få tag på nya hjul som passar? Har letat men hittar bara snarlika. Har pratat med bauhaus men det verkar ganska så omständligt för dem att få tag på dessa så tänkte
Globetrot: [citat] Nej. Såklart. Man kan limma/sätta silikon som toastol numer…o ha VVS i väggen!
Rickard.: Det spelar väl i princip ingen roll vad man väljer idag då även dom stora svenska aktörerna som VA, fmm mora m.fl håller båda standarderna på allt(tror jag i alla fall). Jag har absolut inget belägg för detta men kona känns bättre i magen än packning så jag kommer fortsätta med 160cc när jag får bestämma ;)
hempularen: Lite lyxigare modeller har eldriven värmepatron som kopplas in om inte värmesystemet är igång. Det var förr vanligt att torkar kopplades in på varmvattencirkulationen. Alltså på tappvatten, som värms hela året. I större byggnader låter man vattnet cirkulera, så det inte skall ta 10 minuter att få varmvatten i kranen, då kopplade man in torkarna på den cirkulationen. Men detta är
Buster65: Testa att byta ut flexslangen ner mot golvbrunnen alternativt gör rent den, finns en tendens att de fastnar massa skit i den typen av slang
ElCabo: Tack, jag tänkte mig i så fall en låda utanpå väggen med fixturen inuti. Jag får väl klura lite på det där med väggfäste.
Rickard.lj: [citat] Helt rätt, be dem byta företag till några som kan sitt jobb
BirgitS: Nej, optimalt är det ju inte och det är ju först när man renoverar badrummet helt och hållet som man kan flytta på kommoden. Kan det räcka med bara en liten spegel mellan kommoden och fönstret just för rakning etc. då man behöver vatten? Exempel: https://www.smedbo.se/sortiment/sminkspeglar-rakspeglar/
HenksTillman: Så är det antagligen, tack. Någon som kan hitta en pdf eller något om just denna brunn jag lyckas inte?
TypRätt: Tja, det känns väl inte som det är någon kakelmästare som satt upp det där direkt. Väldigt ojämna fogar. Hade absolut krävt ett duktigt prisavdrag eller begärt att de gör om. Kan jag göra bättre själv betalar jag ju inte andra för att göra jobbet sämre. Kan man inte få det naturligt perfekt använder man de hjälpmedel som finns plastkors ger jämnare fogar än det där. Fick
Peter2400: [citat] Jag beställde allt från Festfloor, FESTFLOOR GO 10 kg - kulör FF7033. Har sålt huset så hoppas att det håller🙂 Men det såg väldigt bra ut så länge jag bodde där.
BirgitS: [citat] Det beror på hur fuktig luften blir i badrummet. Gips och träreglar tar åt sig av fukten i luften så trä kan mögla och gips smulas sönder. Jag antar då att du menar att du har byggt boxen innanför tätskiktet och att boxen inte har något tätskikt.
Hannes N: [citat] Kan också tillägga att jag fortfarande inte fått nåt svar av Hafa kundtjänst...
Mr_Perfa: [citat] Hej! Vi har bilat upp hela golvet och isolerat (Var oisolerad innan). Förhoppningsvis är allt enligt konstens alla regler :-).
Nina Sol: [citat] Just det, precis menar köpare 😅👍
Utsliten och utdömd: Jag använde vanligt våtrumssilikon. Dock inte en bastuvägg utan en 10mm glasskiva till duschvägg.
T-dog: Bilden är lite svår att tyda och alltid gåt det ju inte att undvika taklist. Har dock en målare som trollat fler gånger än en :-)
Rickard.: 500kr inkl frakt Då ingår såklart golvgivaren och om det följde med något annat tillbehör som jag inte minns. Det är senz wifi-modellen med vit ram så har du någon annan får ddukolla upp själv om det funkar rakt av. Skicka ett PM om du vill gå vidare.
Nagaszaki: [citat] Du ska alltid sträva efter att aldrig ha stillastående vatten i en ledning utan bruk. Tex ska du dra till framtida tvättmaskin så sätt kulventilen direkt efter T-röret inte ända borta vid inkopplingen.
BirgitS: Klackar är inget som finns med i branschreglerna för tappvatten till handfat etc. Men om man inte vill/kan göra enligt branschreglerna så kan man dokumentera att man har gjort en avvikelse och acceptera risken att vatten kan gå längs rören ner i bjälklagret. Går det verkligen inte att böja rören inne i bjälklagret så att de kommer in i väggen? Du måste väl i alla fall öppna både
Needas: [citat] Hur har det gått med ditt badrum? Hade varit intressant med en uppdatering. Det ser onekligen ut som rejält byggfusk.
Claes Sörmland: Är det inte denna produkt som du ska ha? https://www.biltema.se/bygg/kemikalier/silikon/silikonborttagning-2000047213?gclid=Cj0KCQjwm66pBhDQARIsALIR2zDueZ-4IZi22PcxHAnHs49GhyQH0TGBCXvlYyyTx3MNlfw0q2Gb5H0aAgvqEALw_wcB Och sen foga med vanlig kakelfog?