Badrum
AKS Andersson: [citat] När jag köpte Camargues handfat som bara är 30cm djupt visade det sig att det endast är Camargues egna blandare som passar. Andra blandare, tex Gustavsberg får inte plats, pgr av hur handfatet är gjutet. Problemet kanske inte finns med de större handfaten, men helt absolut med detta grunda - som f ö är jättebra.
User10: Hej, Hur blir man av med dessa kalkmissfärgningar? Har provat de flesta husmorsknep och vätskor. Är det bättre att foga om kanske? Tacksam för tips!
Björn Skrinnare: [citat] Var får man tag på o-ring till detta vattenlås?
BirgitS: Jag skulle nog vilja ha en särskild strömbrytare till nischen eftersom jag skulle tycka att det var väldigt onödigt att den tänds när jag bara ska borsta tänderna eller gå på toa. I ditt fall kan du ju en strömbrytare med två vippor för spegelskåp resp. nisch samt då ett vred för taklampan så det blir ju inte en massa omkopplare på väggen.
NoOne2k: Jag har fått lära mig att man inte ska ha plast i väggen om man sedan har ett tätskikt. Har man tätskikt ska man istället ha ångbroms i väggen. Skulle det komma in fukt mellan tätskiktet och plasten kan den inte torka upp, med en ångbroms finns det åtminstone en liten möjlighet.
BirgitS: Det går ju inte att säga för det beror ju på hur bra den fastnar och på hur ömtålig den blir, vilket då beror på t.ex. tjockleken.
RobbanLT: En grej jag gjorde precis nu, var att byta plats på slangarna. Så att den lilla fungerande knappen gör en storspolning. Tror det kan rädda mig ett tag i alla fall :-)
Krassegrand: Jag hittade just kvittot! Blandaren är från April 2017.
Clearwater: [citat] Nja.. golv och väggar är redan kaklade och klara. det är inbyggnad av själva badkaret jag vill ha i trä liknande matrial. Tänkte på komposit som ersätter tryckimpregnerad trall för uteplats. Funderade även på om man istället kunde limma typ trämönstrat pergo klickgolv på lux skivor för inklädnad av badkaret. Det är tänkt att användas inte bara som front utan även
TheGame: Varför vill man bygga på det där sättet? Är det för att få en hylla ovanför toan?
topmount: De här tycker jag va snyggt https://www.golvpoolen.se/golv/plastgolv/vatrumsgolv/vatrumsgolv-gerflor-gerbad-evolution-cordoba-perle/p-860235?gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMIr-D30KWlggMVCL3VCh1rXgbgEAQYASABEgKbBvD_BwE
Mrtone: [citat] Förstog nästan det, ja det stämmer att det är 16mm kopparrör. Tanken var att kapa i mitten och bända ut sen försöka få i kulventilen samtidigt som man bänder tillbaka rören, alternativt att de finns lite spel i bjälklaget men antar att dessa rör är lödda på rören som går till toaletten på bottenvåningen och att det är stumt. Hoppar nog över detta moment om du anser
Alfredo: Jag har ingen aning om det finns lämplig produkt men kanske går det att hitta en drapperiskena som man enbart fäster i taket. Tänker mig fästen liknande detta: [bild] På kanske tre eller fyra ställen på skenan. Jag skulle ha betydligt mindre hämningar med att borra/fästa i taket än att borra och skada kakel/våtrumstapet/tätskikt.
BirgitS: Ja då blir det ju större skillnad. Men eftersom du är osäker kanske lite mer tid i programmet lönar sig ;)
Tomtom79: Vi har ett badrum med linjeavlopp längs hela kortväggen till höger. Dusch sitter på den väggen, ett badkar står längs övre väggen och en glasdörr avskärmar från resten av badrummet. Litet och kompakt, totalt 1,8x3,6 meter. Hela rummets golv lutar plant med rätt lutning åt höger. [bild] Det funkar utmärkt. Det blir ett litet insteg från hallen på ca 30mm ungefär mittemot
VLJ: Sannolikt ligger manschetten på Kiilto K2 som är rollbart tätskikt på väggar i våtzon 2 och som även fungerar som lim för folien i våtzon 1. Så egentligen finns det ev. ett tätskikt under manschetten men det är inte godkänt för golv (fast nu är ju revan så långt ut att den snarare ligger över golvbrunnens kant) Kombinationen av Purus klämring och Kiiltomanschetten tycker jag
Toothfairy91: [citat] Tack! Blir en sväng förbi Clas Ohlson efter jobbet 😊
sommar10: Har en kommod i trä som är 60 cm lång och 30 cm djup. Vill gärna bevara och piffa upp denna men har svårt att hitta handfat. Någon som har tips, gärna ett ovalt handfat.
Buster65: [citat] Då missuppfattade jag det helt, fick för mig att badkarets långsida har stått mot fönsterväggen
BirgitS: Om det någonsin blir aktuellt med att sätta fast något i snedtaket så bör du ha plyfa annars är det onödigt.
Buster65: Jag skulle ha badkar med duschvägg samt skippat dubbelkommod då det inte är något jättebadrum, vet inte om ni ska ha torktumlare på tvättmaskinen men det gör ju också att rummet känns mycket mindre
BirgitS: Det beror ju på vad för sorts tak du har i hallen. Du har ju redan använt en fuktmätare så det är ju bara att använda den inne i bjälklagret mellan hallen och badrummet.
Buster65: [citat] Inte alltid beroende på wc stol. Hjälper dock att ha en bra plattsättare som inte tar allt för stora hål för bultarna. Det är lite samma sak med duschblandare och blandarfästen nu för tiden, ungefär 50/50 mellan 150 och 160
Jonatan79: [citat] Mest troligt 70mm regel + gips + fix och kakel.
Linn LK: [citat] Jag ska ta upp det förslaget med snickaren (en anhörig) som kommer imorgon så ser vi om det är en lösning. Tack :)
Humsipums: [citat] Tack för svar. Då tror jag att jag är nöjd. Det räcker för mig att koppla en slang som delar vatten med handfatet och använda i toaletten.
Hep: Inte om den är dränkt i paraffin, men på en härdande olja funkar det.
ErnstP: [citat] [citat] Kaklet är ju bara kosmetika dvs inget tätskikt. Ja, en del vatten rinner utanför kaklet men fogen är inte vattentät så vatten rinner mellan plattorna och tätskiktet. Så som jag läser av bilden är tätskiktet skadat vilket innebär att du ska ta bort plattorna omkring försiktigt utan att skada tätskiktet. Därefter kan du smeta silikon på hela området och sätta