Hej!
Har sålt en lägenhet för några månader sedan. Nya ägaren noterat avloppsdoft i badrummet och utrett det vidare. Visade sig vara packning (eller dylikt) som var forcerad mellan avlopp och toastol. Samtidigt noterades att tätskiktet runt avloppet inte var tätt och att detta gick emot branschregler (säker vatten 3.1.1 och GVK 4.1).
Badrummet är från 2009. Jag kan just inget alls om tätskikt. Är det tätningsmanschett som ser ut att saknas eller något annat. Måste hela badrummet rivas för att rätta till detta eller går det att tätskiktet "lokalt" om behov för det?
Tack på förhand!
Hälsningar Maggot
Har sålt en lägenhet för några månader sedan. Nya ägaren noterat avloppsdoft i badrummet och utrett det vidare. Visade sig vara packning (eller dylikt) som var forcerad mellan avlopp och toastol. Samtidigt noterades att tätskiktet runt avloppet inte var tätt och att detta gick emot branschregler (säker vatten 3.1.1 och GVK 4.1).
Badrummet är från 2009. Jag kan just inget alls om tätskikt. Är det tätningsmanschett som ser ut att saknas eller något annat. Måste hela badrummet rivas för att rätta till detta eller går det att tätskiktet "lokalt" om behov för det?
Tack på förhand!
Hälsningar Maggot
Finns det ingen lucka på baksidan av toalettstolen? Om det finns borde detta felet kunnat upptäckas vid besiktning.
Det är gott. För några år sedan var det en vattenläcka i taket från grannen ovanför. Vattnet kunde stoppas snabbt och bara taket behövde bytas ut. Då gjorde man fuktmätningar i väggar och allt var helt torrt. Någon fuktskada eller liknande är det inte tal om, utan bara den felaktiga fuktspärren (?) som upptäcktes av en slump.janwide skrev:
Känns spontant onödigt att riva ett helkaklat, fräscht badrum för en formalitet. Men så är jag ju partisk också...
Av silikonresterna på golvet att döma så ser det ut som det funnits en lucka på baksidan av stolen. OM det finns en lucka kan köparen kamma sig...
Vi ser en excenterlösning för att placera wc på rätt plats. Det ser faktiskt lite lustigt ut om man tittar noga. Med lite fantasi kan man få det till ett avkapat gjutjärnsrör jämt med klinkern. Sedan har en stump 110 rör ställts ovanpå det.
Observera att jag kan ha helt fel........
Observera att jag kan ha helt fel........
Här är skadade avloppsdelen. Är det felbyggt? Eller är det en okej, men mindre vanlig lösning? Jag har noll koll på det här området...N Nils82 skrev:
Ahh....okej. Inga konstigheter egentligen vad gäller själva avloppet. Frågan är om tätskiktet är uppdraget på den ring som sitter kvar i golvet eller om det slutar jämt med golvet, så att säga.Maggot86 skrev:
Skolboks lösningen hade varit en "hård" excenter som man dragit upp tätskiktet på. Då kan man inte dra upp den eftersom den sitter fast i tätskiktet.
Okej. Tack för svar. Går det att få tätskiktet godkänt på en sån här lösning (om det ej är det när det är gjort 2009) utan att göra om hela badrummet? Är lite nojja för vad det kan landa på om det faller på mej att punga upp...N Nils82 skrev:Ahh....okej. Inga konstigheter egentligen vad gäller själva avloppet. Frågan är om tätskiktet är uppdraget på den ring som sitter kvar i golvet eller om det slutar jämt med golvet, så att säga.
Skolboks lösningen hade varit en "hård" excenter som man dragit upp tätskiktet på. Då kan man inte dra upp den eftersom den sitter fast i tätskiktet.
Förstår inte de är väll bara att köpa en ny.
Är väll inget som säger att den inte gått sönder i samband med demontering.
Verkar ju inte va så dyr
https://billigtvvs.se/vvs/mark-amp-...slutningar/multikwik-excentrisk-wc-manschett/
Hur ser han att tätskiktet inte är tätt?
Är väll inget som säger att den inte gått sönder i samband med demontering.
Verkar ju inte va så dyr
https://billigtvvs.se/vvs/mark-amp-...slutningar/multikwik-excentrisk-wc-manschett/
Hur ser han att tätskiktet inte är tätt?
Jag tolkar det som reglerna bara gäller vid nybyggnation och att ifall de är renovering av äldre badrum får avsteg göras. Bild från säker vatten 2009 ( https://billigtvvs.se/vvs/mark-amp-...slutningar/multikwik-excentrisk-wc-manschett/)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Moderator
· Stockholm
· 57 836 inlägg
Som jag tolkar det så menas det att tätdkiktsmanschetten saknas. Det skall alltså finnas en "strumpa" som går upp en bit på röret, från golvet under klinkersen. Men den behöver inte gå högre än upp till översidan av klinkers. Så det går egentligen inte att se ifall den finns eller ej, utan att hugga upp golvet.
Med tanke på domen som länkades till i tråden så tror jag du kan vara lugn. Såvida detta nu inte var en väldigt billig lägenhet. Den handlar i princip om att kostnaden fr att åtgärda badrummet bara motsvarade några procent av köpesumman, skadan var därmed försumbar i affären.
Men OM manschetten saknas så är det ett fel, oavsett om detta gjordes vid en renovering eller en nyproduktion. Det finns ingen anledning att inte montera en rörmanschett vid en renovering, annat än rent fusk.
Med tanke på domen som länkades till i tråden så tror jag du kan vara lugn. Såvida detta nu inte var en väldigt billig lägenhet. Den handlar i princip om att kostnaden fr att åtgärda badrummet bara motsvarade några procent av köpesumman, skadan var därmed försumbar i affären.
Men OM manschetten saknas så är det ett fel, oavsett om detta gjordes vid en renovering eller en nyproduktion. Det finns ingen anledning att inte montera en rörmanschett vid en renovering, annat än rent fusk.