Man behöver inte gissa. Svaret finns en googling bort:namnbyte skrev:
Hur kan du vara så säker? Normalt vattentryck i Sverige ligger på 3-5 bar, ibland ännu högre. Vilket vattentryck tror du är kinaprylar är klassad för? Högst troligt ingen klassning, ingen kvalitetskontroll, och absolut inte kontroller som är anpassade efter hur svenska distributionsnätet är byggt.
Det är la dig och TS vi kommer se om något år igen när ni försöker åberopa det inträffade som dolt fel. Classic.
Det finns naturligtvis detaljerade standarder för blandare i Kina också. Här är ett exempel:
https://www.chinesestandard.net/PDF/English.aspx/QBT2806-2017
Kinesiska grejer är tydligen gjorda för 5 bar, men kineser räknar i det mer korrekta MPa så det står 0.5 MPa.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
En enkel sökning på HomePro i Thailand som är väldigt stora på sådant här så kan man se vad de påstår att sakerna håller för och dessa exempel påstås hålla för allt mellan 1 och 10 bar men sen finns det ännu dyrare varianter där de inte ens skriver ut något och det är ju också märkligt.H HenrikHuslöse skrev:
Sen är ju frågan om det är själva handtaget eller helheten som ska tåla dessa tryck.
Har en känsla av att om det brister så är det där slangen sitter fast i handtaget.
Har man hållit någon av dessa varianter i sina händer så skulle iaf inte jag våga låta de sitta på hemma hos mig med fullt tryck oavsett att de påstår sina bar hit och dit... vi pratar ändå Thailand där man knappast bryr sig så mycket om vad man skriver och påstår tyvärr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En förklaring hur denna handdusch fungerar och varför den inte är lämplig att montera med T-koppling på vattenledning.
Detaljen till höger som monteras på tvättställsblandaren innehåller inga rörliga delar. Det är en ejektor, dvs en smal vattenstråle sprutar rakt in i duschslangen. Håller man då ventilen på duschmunstycket öppet så suger ejektorn med sig luft från blandarutloppet. Duschvattnet blir vatten blandat med luft som tvättar bra.
Stängs ventilen på duschhandtaget så vänder vattnet från ejektorstrålen istället tillbaks mot utloppet vid blandaren.
Så duschventilen får aldrig fullt vattentryck då blandarutloppet aldrig stängs.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 181 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Det må så vara att kallvattnet är varmare i Thailand.
Men även om jag skulle koppla rumpduschen till varmvattenledningen så kommer det inte hinna komma något varmvatten innan man är klar med att tvätta sig. I mitt hus tar det nämligen en bra stund innan varmvattnet kommer fram till toan. Så det kommer bli att tvätta sig i kallt vatten ändå, om jag då inte drar igång kranen i handfatet och låter den stå och spola fram varmvatten medans jag sitter och gör mitt 🤷♂️.
Men även om jag skulle koppla rumpduschen till varmvattenledningen så kommer det inte hinna komma något varmvatten innan man är klar med att tvätta sig. I mitt hus tar det nämligen en bra stund innan varmvattnet kommer fram till toan. Så det kommer bli att tvätta sig i kallt vatten ändå, om jag då inte drar igång kranen i handfatet och låter den stå och spola fram varmvatten medans jag sitter och gör mitt 🤷♂️.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Ja då är det inte så enkelt men vi har beredaren mitt mellan båda badrummen och inte speciellt långt heller så det funkar kanon för vår del.DANNE_K_ skrev:
Det må så vara att kallvattnet är varmare i Thailand.
Men även om jag skulle koppla rumpduschen till varmvattenledningen så kommer det inte hinna komma något varmvatten innan man är klar med att tvätta sig. I mitt hus tar det nämligen en bra stund innan varmvattnet kommer fram till toan. Så det kommer bli att tvätta sig i kallt vatten ändå, om jag då inte drar igång kranen i handfatet och låter den stå och spola fram varmvatten medans jag sitter och gör mitt 🤷♂️.
Men ha i åtanke att det är ganska stor skillnad på kallvatten och kallvatten
Har du långt mellan vasken och toalettstolen för annars kanske det kan vara vettigt att köra med varianten på blandaren istället så du kan låta den stå och rinna lite innan det ska användas.
Som jag skrev tidigare så har jag handfatet vid väggen mitt emot toastolen, så att ha rumpduschen kopplad till blandaren där är inte ett alternativ.Paul-Staffanstorp skrev:
Ja då är det inte så enkelt men vi har beredaren mitt mellan båda badrummen och inte speciellt långt heller så det funkar kanon för vår del.
Men ha i åtanke att det är ganska stor skillnad på kallvatten och kallvatten
Har du långt mellan vasken och toalettstolen för annars kanske det kan vara vettigt att köra med varianten på blandaren istället så du kan låta den stå och rinna lite innan det ska användas.![]()
OM jag skaffar mig en rumpdusch så får jag koppla den till duschblandaren i så fall. Men då måst man sträcka på sig för att nå blandaren när den ska vridas på.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Jo men du skrev inte hur långt det var mellan.DANNE_K_ skrev:
Som jag skrev tidigare så har jag handfatet vid väggen mitt emot toastolen, så att ha rumpduschen kopplad till blandaren där är inte ett alternativ.
OM jag skaffar mig en rumpdusch så får jag koppla den till duschblandaren i så fall. Men då måst man sträcka på sig för att nå blandaren när den ska vridas på.
Tänkte du kanske kunde nå den från holken trots allt
Kanske ligger något i det varför Finnarna är lyckligast?
https://www.tiktok.com/@x/video/7366646369433537825
https://www.tiktok.com/@x/video/7366646369433537825
Klicka här för att svara






