6 233 läst ·
34 svar
6k läst
34 svar
Duschgolv 60x60cm utan kuvertskärning
Du har ett fall i nedersta skalan, runt 10mm/m enligt dina siffror. Jag kan tycka att det är i minsta laget men om du är nöjd och att det torkar upp ganska snabbt så är de ju i sin ordning. Väldigt bra jobbat av den plattsättaren i alla att få till fallet utan en kuvertskärning och ändå inte ha några fogsprång.
Renoverare
· Värmland
· 1 178 inlägg
Sätt upp en laser vid brunn och mätt upp till dusch dörrarna där det lokala fallet är, så ser du bättre hur många mm fall du har, men så länge vattnet rinner ner mot brunn så
Är det inte på tätskikt som krav på fall är? Kanske både ock?
Om TS anlitat ett BKR behörigt bolag så skall de nog följa reglerna även om det inte står uttryckligen i avtalet. Om de inte är behöriga så KAN de väl rent formellt inte följa den då vårrumscertifikat ingår i begreppet?
Men jag tycker inte den lilla mängd vatten du visar är anledning att göra om ditt badrum. Om det rinner ner o torkar….
Om TS anlitat ett BKR behörigt bolag så skall de nog följa reglerna även om det inte står uttryckligen i avtalet. Om de inte är behöriga så KAN de väl rent formellt inte följa den då vårrumscertifikat ingår i begreppet?
Men jag tycker inte den lilla mängd vatten du visar är anledning att göra om ditt badrum. Om det rinner ner o torkar….
Redigerat:
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Fackmässighet innebär väl iaf att man följer de branschregler som finns framtagna för våtrum. 😱🙃
I annat fall får vissa härinne gärna förklara vad som anses vara likställt med fackmässighet. 🤔
Att det står kvar något vatten runt brunnen är inget konstigt för det är ytspänningen som är orsak till detta samtidigt som brunnssilen är plan, men vattnet ska ju rinna mot brunn och inte ut från duschzon eller in i en hörna och ställa sig som en pöl i utkanten av duschzonen.
Snyggt om de lyckas utan kuvertskärning och fogsprång att få till ett tillräckligt fall för att inte vattnet ska söka sig ut från duschzonen. 👍
Risken med detta är bara att det är viss "bom" under plattorna med för dålig täckning av fix så att de släpper med tiden men det hör man ganska tydligt om man knackar på dem och det låter ihåligt på något ställe.
I annat fall får vissa härinne gärna förklara vad som anses vara likställt med fackmässighet. 🤔
Att det står kvar något vatten runt brunnen är inget konstigt för det är ytspänningen som är orsak till detta samtidigt som brunnssilen är plan, men vattnet ska ju rinna mot brunn och inte ut från duschzon eller in i en hörna och ställa sig som en pöl i utkanten av duschzonen.
Snyggt om de lyckas utan kuvertskärning och fogsprång att få till ett tillräckligt fall för att inte vattnet ska söka sig ut från duschzonen. 👍
Risken med detta är bara att det är viss "bom" under plattorna med för dålig täckning av fix så att de släpper med tiden men det hör man ganska tydligt om man knackar på dem och det låter ihåligt på något ställe.
Med tanke på att brunnen är placerad i hörnet av plattan, kan ju faktiskt fallet vara okej. Det tycks ju inte heller bli några större vattensamlingar efter dusch. Dessutom ska ju tätskiktet klara att det ligger vatten på golvet. Här är det ju då lite som samlas, att det tydligen är borta på ca 30 minuter. Även med ordentliga kuvertskärningar, kan det vara blött så länge.
Så med hänsyn till funktionen finns det inget man kan anmärka på.
Så med hänsyn till funktionen finns det inget man kan anmärka på.
Klicka här för att svara