3 377 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Hjälp med 70-tals avlopp!
Jag har i vårt friliggande garage byggt -73 tvärstopp i avloppet.
Det är en litet avloppsgaller, ca 5-7 cm i diameter. Jag har inte ens med huggmejsel & slägga lyckats öppna avloppet för att rensa det.
Jag hittar inte avloppet i byggnadsritningen (Kanske för att de inte hade tillstånd till det) och vet således inte vart röret är draget.
Vad är mest logiskt:
1. Att man drar ut det till dagvattenledningen i gatan?
2. Att man drar ner det i befintligt avlopp i källaren, som ligger ca 10 meter från garaget?
Vi är nyinflyttade och jag upptäcker bara att det är stopp när det är snö & slaskigt ute och man ställer in bilen. Å andra sidan så blir det ju ingen snö som släpper när det är plusgrader... Min tanke var annars att det inte låg på frostskyddat djup och därmed frös.
Vad tror ni ?
Det är en litet avloppsgaller, ca 5-7 cm i diameter. Jag har inte ens med huggmejsel & slägga lyckats öppna avloppet för att rensa det.
Jag hittar inte avloppet i byggnadsritningen (Kanske för att de inte hade tillstånd till det) och vet således inte vart röret är draget.
Vad är mest logiskt:
1. Att man drar ut det till dagvattenledningen i gatan?
2. Att man drar ner det i befintligt avlopp i källaren, som ligger ca 10 meter från garaget?
Vi är nyinflyttade och jag upptäcker bara att det är stopp när det är snö & slaskigt ute och man ställer in bilen. Å andra sidan så blir det ju ingen snö som släpper när det är plusgrader... Min tanke var annars att det inte låg på frostskyddat djup och därmed frös.
Vad tror ni ?
Det verkar som att du har rätt.
Jag har med en av gummans gardinstänger lyckats gräva ur avloppet, men det är tvärstopp där nere, och jag hittar ingen förgrening nånstans.
Troligen är det stenkista...
Jag har provat att spola rent också, men det är helstopp...
Hålet är bara 7-8 cm i diameter, så jag får inte ner näven och kan alltså inte känna efter.
Någon som vet hur man kan rensa en sån här "smart" avloppslösning utan att bila upp golvet ?
Jag har med en av gummans gardinstänger lyckats gräva ur avloppet, men det är tvärstopp där nere, och jag hittar ingen förgrening nånstans.
Troligen är det stenkista...
Jag har provat att spola rent också, men det är helstopp...
Hålet är bara 7-8 cm i diameter, så jag får inte ner näven och kan alltså inte känna efter.
Någon som vet hur man kan rensa en sån här "smart" avloppslösning utan att bila upp golvet ?
Produkter som diskuteras: "stenkista"
Stenkista Mr Flowout
Dränerar 144 liter
895 kr inkl moms
Läs mer
Moderator
· Stockholm
· 57 845 inlägg
Det finns renstillsats till högtryckssprutor, det är en slang med munstycke som dels sprutar framåt och gräver sig in i smutsen, dels har den någa strålar bakåt som driver den framåt.
Kanske går att hyra.
Kanske går att hyra.
Har införskaffat en rensslang ala Kärcher, de är dyra också... Ska prova den vilken kväll som helst nu, och hoppas att det hjälper.
Steg 2:
Nån som har en bilmaskin till salu?
Steg 2:
Nån som har en bilmaskin till salu?
Ville bara säga att...
... det är nog det bästa nick som jag stött på! *asg*
Stå på Hadiraj!
;D
/L
... det är nog det bästa nick som jag stött på! *asg*
Stå på Hadiraj!
;D
/L
Nicket är stulet ur Jönssonligan, när dynamitharry beställer bärs i tyskland...
Nu har jag rensat stenkistan. Jag fick ösa på med högtryckstvätten och rensslangen för att mjuka upp innehållet i kistan, sen suga ur smeten med en våtdammsugare modell industri.
Jag har väl fått ca 50-70 liter sand och nu är det bara grova stenar kvar och vattnet flyter fint undan.
Jag skulle säkert kunnat tagit ur lika mycket till, men jag vet inte hur det påverkar grunden om jag spolar kubikvis med vatten i denna kista.
Nu är det ok iallafall. Tack alla!
Nu har jag rensat stenkistan. Jag fick ösa på med högtryckstvätten och rensslangen för att mjuka upp innehållet i kistan, sen suga ur smeten med en våtdammsugare modell industri.
Jag har väl fått ca 50-70 liter sand och nu är det bara grova stenar kvar och vattnet flyter fint undan.
Jag skulle säkert kunnat tagit ur lika mycket till, men jag vet inte hur det påverkar grunden om jag spolar kubikvis med vatten i denna kista.
Nu är det ok iallafall. Tack alla!
Moderator
· Stockholm
· 57 845 inlägg
Det där låter intressant. Gick det att suga ut san ud stenkistan direkt från golvbrunnen?
Ligger stenkistan direkt under golvet, eller hade du ett rör ut en bit?
Ligger stenkistan direkt under golvet, eller hade du ett rör ut en bit?
Ja, det gick genom att köra med rensslangen och blöta upp geggan som låg i stenkistan, och samtidigt suga med våtdammsugaren. Det blev en massa tömningar av dammsugaren eftersom den sög mest vatten. Några gånger sög den för mycket sand så det blev stopp i slangen, men det gick förvånadsvärt bra ändå.
Det är ett rör på ca 20-25 cm rakt ner, sen är stenkistan ca en meter i diameter, hur djup vet jag inte eftersom den är full med sten, men den sög upp den upplösta geggen emellan stenarna också som det såg ut som.
Ett helt klart idiotiskt bygge, men säkert ett billigt alternativ förr i tiden. Om ni ska bygga gagage så skippa vattenlås, och dra hellre ett rakt 50 mm rör ut till ett stuprör eller liknande, då blir det lättrensat med rensslang den dagen då det satt igen sig.
Det är ett rör på ca 20-25 cm rakt ner, sen är stenkistan ca en meter i diameter, hur djup vet jag inte eftersom den är full med sten, men den sög upp den upplösta geggen emellan stenarna också som det såg ut som.
Ett helt klart idiotiskt bygge, men säkert ett billigt alternativ förr i tiden. Om ni ska bygga gagage så skippa vattenlås, och dra hellre ett rakt 50 mm rör ut till ett stuprör eller liknande, då blir det lättrensat med rensslang den dagen då det satt igen sig.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden