Attefallshus, friggebod, garage, förråd & utedass
ByggaNytt: En tredje: Om man bygger med OSB/Plyfa låter man bara dessa möta varandra (utan stöd bakom) och limskruvar ihop dessa. Peta in nån spillbit här/där för att sedan dra skruv mot bakomliggande konstruktion. På med gips och sen är det "bara" att spackla/måla!
tafkap: På baksidan av vårt garage har vi ett fönster som vetter mot trädgården. Jag skulle vilja ta upp en dörr här istället så att man kan ta sig från trädgården in i garaget. Hur går jag tillväga? Bör man tänka på hållfastighet på något sätt? Och ja, fasaden på garaget skall göras om... ;) [bild]
matte17: Jag blev tvungen att lägga i en oljeavskiljare (inte billig) till mitt 72 kvm garagebygge ,så olika det kan vara mellan kommunerna.
gubbe: Använd oxalolja så slipper du det bekymret. Det används ofta i verkstäder
matte17: Det funkar bra.Gräv gärna av lite matjord,lägg en fiberduk för att slippa växtligheten och grusa resten. mats [smiley=beer.gif]
Honey_: Ok, här kommer mer info :D stl är 705*845, alltså både carport/garage och förrås. Allt får du till utan grunden samt fönstret. Undertak i carporten och en isolerad (+10g) dörr stl 100*210 exl cylinder.
Rudbeck: titta på dem här, känder tyvär inta et svensk link, om ni hittar ett kansje ni kan skicka en mail om dom är billigara. http://www.kerychip.dk/shop/index.php?p=productsList&iCategory=33 Sorry the spelling, im' danish :D
Rudbeck: känder inta et svensk link´, men titta på detta danska link over en solcelle ventilation för sommarstuga eller garage. Det er ett alt i ett anläg som kører för sig sjælv utan anslutning, og holder dit garag varmt och tört båda sommer och vinter. http://www.kerychip.dk/shop/index.php?p=productsList&iCategory=33 Sorry the spelling, im' Danish :D
Erik2006: Jag funderar på att bygga en carport i en sluttning med ett förråd under. Finns det någon som vet hur carportens golv ska konstrueras för att klara belastningen av en bil. Byggnadens mått skulle bli 6x4m. Ritningar alternativt bilder på liknande byggen skulle vara mycket intressant att se :)
Honey_: Vad brukar detta ligga i för pris när man har dubbelt alltså carport, garage och förråd. Grunden=plattan lägger jag själv, inte jag då utan med en händig :P bara så man inte får ett överpris och kan få ett billigare. Förslag?
emilo: Hej Lade denna post i sektionen golv först men jag inser att detta passar bättre. Bakgrund: Jag har idag ett garage som är tillbyggt till huset. Garaget är byggt på den tidigare asfalterade uppfarten. Garaget var från början oisolerat men har nu blivit tilläggsisolerat i väggar och tak. Golvet är dock fortfarande asfalt. Jag vill nu isolera och gjuta nytt golv i garaget. Någon som kan
LyckeKonsult: Hej "Sunetta" Mycket vällovligt att du vill bygga ett "rejält" stenhus, och då kan DSM vara ett bra val, men rätt sak på rätt plats - så det får vi utvärdera när du läst detta... Följ dessa två länkar, så får du säkert svar på fler frågor än du tänkt ställa ;) http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=26556 http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=26547/0 Kom sedan
smogge: jodå dom leverar överallt har själv ett lövånger kanon bra + bra gubbar att ha att göra med...snabb leverans & bra pris
Epoxigubben: Bara flyt hadde jag inte haft, vill du bara ha betong hadde jag nog valt hårdbetong och stockat ut fallet för hand.
matte17: Helt riktigt,vinden ska inredas men vilken aktivitet som ska ske där uppe är ej bestämt. Kommer nog funka som förråd till en början men allt man släpar upp väger ju. Det vore snajdigast och fälla in en limträ jäms med bjälklaget och fästa dragarna med balkskor som Byggaren föreslår.Nån som har nån aning om dimension på limträbalken? Det vet väl tillverkarna ifs.
chris47: Det verkar som du har ngn slags uppvärmning ändå, eftersom det är varmare inne än ute. Har du bra ventilation? Om du är orolig för fukt kan du ju alltid sätta in en hygrometer för att hålla koll på fukthalten. Tvättar du bilen i garaget? Kör du in en bil med mycket snö på biltaket etc...? /CC
LyckeKonsult: Använd en cementbaserad skiva... den tål slag och stötar bättre och du kan också slabba med vatten utan att skivan tar skada... och den är också brandklassad. Vill du göra en variant så använd gips i förstta lagret och cementbasserat i andra. Kolla med din bygghandlare vad han har för leverantör, antagligen T-pro/minerit
saturnus: Vi är fler som undrar hur det går med inköp från Polen, för det verkar intressant. Finns någon av Praktikers varuhus i norra delen. man borde även ha sin hemsida på engelska, då man nu är med i EU, (detta som parentes, dock) http://www.praktiker.pl/?sub=materialy%20budowlane&pg=01 Jo det gick att leta sig fram till Gdansk http://praktiker.onet.pl/firma.html
chris47: Jag tror inte det är någon större fara. Om det du ska bygga ligger minst 4,5m från tomtgräns och inga grannar i närheten är det bara att lämna in bygglovet. Jag skulle vänta med att riva skjulet tills jag fått bygglovet. Om det inte har några väggar är det ju bara ett regnskydd dessutom. Byggnadsnämdens bryr sig inte så mycket om vad som byggs på landet där det inte finns så
chris47: Hur hade du tänkt lösa port problemet med att få in båten? En smalare port på mitten som går högre än vägglivet kanske? På det viset skulle du ändå kunna använda en limträbalk som bärs upp av ännu en ovanför porten. Troligtvis en billigare lösning än fackverks takstolar. /CC
dwedin: Plattan är ju klart det dyraste, kostnaden varierar beroende på om du skall isolera den och om du tänkt ha golvvärme i den osv... men betong kostar väl ca. 1100 kr/m3 Nya takstolar kan ju också variera i pris, jag betalade ca. 1200 inkl moms för mina/st. och du behöver väl minst 6 st, beroende på om du tänkt ha takstolar i gavlarna eller inte... Sedan kostar väl takbeläggningen en
dwedin: Hej, Jag har byggt ett garage som är 7*7m. Spikade sidoväggar liggande i totalt 4 block, 2 för varje sida. Spikade sedan bakre gaveln helt liggande. Reste sedan först gaveln med hjälp av lastbil med kran som höll denna på plats när vi sedan fäste in sidoväggarna. Sedan monterades takstolarna som sedan bekläddes med åldersbeständig plast och sedan ribbor som korsade takstolarna. Detta
David_Berglund: Hur påverkas taxeringsvärdet av fristående relativt inbyggt garage?
Erik_den_store: Jag har en garageport på 4.75m till salu. Fast den tilltalar nog inte din budget. / Erik
tomas_mandorf: sent kanske men vi har precis flyttat in i ett pärlugglan och trivs utmärkt. rekomenderas varmt!!! //Tomas
billy_baver: Vad det kostar vet du väl inte förrän du har betalat... :D Till att börja med beror kostnaden förstås på vilka krav du ställer. Ska uterummet hålla växthusstandard blir det nog inte så himla dyrt. Men vill ni ha en ombonad vinterträdgård av samma standard som inne i villan blir det MYCKET dyrare. Då måste ni isolera och bygga helt annan grund. Fundera och rita lite, och ring runt
chris47: Sånt gör man själv. Hör med Willa Nordic på detta forumet om du kan få tjuvkika på deras husritningar. Jag har Willa Nordic/Sandvik byggt år 2000. /CC
dwedin: Hej, ser nu att jag skrivit felaktig ordning... Plasten skall sitta innaför isolering. först isolering, sedan plasten och på detta gips eller spånskivor...