Attefallshus, friggebod, garage, förråd & utedass
volvo: Friggebodar måste vara fristående och konstruerade så att de lätt kan tas bort/flyttas. Dessutom får de inte avra högre än 3 meter.
0840: Min garageport lyckades "någon" att med våld dra upp halvvägs. Balken som dragkedjans åkvagns sitter på böjdes åt sidan. Om det var Herkules som varit i farten vet jag ej.
BobTheBuilder: Vad händer om man chansar och blir ertappad? Jag ska bygga bastu i sommar. Det skulle sitta smaskens med 15kvm istället för 10. jag är lite inne på att chansa och hålla andan tills de nya reglerna börjar gälla. Nå'n som har nå't klokt att säga om detta?
chris47: Nu gissar jag. Av din bild att dömma så är det rejält med mögel på enbart några plankor. På en av plankorna är det riktigt mycket, men på en fläck är det inget. Skulle tro att virket legat lite fuktigt utomhus, kanske regn tillockmed innan du satte upp det och det har då fått mögelangrepp. På fläcken där det saknas mögel låg det en distansbräda. Om det är som jag tror
GR_B: Själv bygger jag lösa sektioner.Höjden blir 3,60 + att jag ställer väggen på en rad leca.Så totala höjden invändigt blir 3,80.Perfekt att ha billyft.Använd lägre takstolar så blir det inte så högt.Funderade först att ha som föråd på vinden,men det är bara att glöma.Det blir bara en massa sparade prylar.Och det vet man hur det blir.
e93_jhj: Sätt OSB-skivor istället för spånskiva, det är lättare att skruva i. Jag skulle dock välja att ha gips också, men jag tycker å andra sidan att garaget är ett av de viktigaste rummen så jag har spacklat och målat snyggt också! /Johan
Mats: Tyvärr så anser jag att du behöver den storleken för att kunna komma åt att mecka i garaget. Jag har en carport som är fyra meter bred invändigt och det är i minsta laget. För dig bör det tillkomma ca 40 cm väggar så då är vi på minimum 4,40. Samma carport är 6 meter lång och det är lagom till min v40. Ska du sen ha en mekbänk så lägg på två meter plus väggar. Dvs dina 8
Mats: Sen är det ju en smakfråga men man kan ju slå rib utanpå så blir det verkligen som utanpåliggande panel
Bav: Hej! Behöver hjälp med att dimensionera en H-balk till garaget. Känner någon sig manad så följ länken: http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=41454
Mercafreak: Går fint att rycka i kryckan åxå (handbromsen) då ska du iaf minst halvera din vändradie :D
danneoullis: [citat] Det egentliga problemet är att du inte tror på dig själv :-? Tro mig, du klarar i princip allt utom det du inte FÅR göra (el etc.) Om du bara läser på och förbereder dig på att det tar lite längre tid. Du får aldrig så bra betalt någon annanstans som du får för den egna insatsen (pengar OCH självkänsla!!!) Finns inget bättre än att kunna säga till någon att detta har
GR_B: Fick spikpistolen idag.999:- inkl frakt.Ser ut som alla andra pistoler jag kikat på.Ända skillnaden är att den är 1000:- billigare. ;D. Och det tackar man inte nej till. ::) Synd att jag inte börjar att spika med den förens våren. :'(. Och andra sidan kan jag låna ut den till någon som behöver spika lite.Då kan jag få ett omdöme vad det är jag köpt. ;D Och är det inge vidare
jocke-j: [citat] Hej igen, Tack för dina svar. Får bli den mindre ritningen. :-/. Självklart skulle jag vilja ha ett 7meter djupt garage, men pga hur platsen där garaget ska stå, så går det inte med 7meter. därför har jag det hyfsat brett för att vara 1-bilsgarage. Så jag kommer alltså ha arbetsbänken vid sidan av bilen. så att jag åtminstone har ngn meter framför bilen att så och meka
Patte: Tack för denna idé.. jag hade tänkt köra på en lite högre variant men då lär man ju säkerligen få in en massa regn/snö så uppfällbara luckor kanske inte är så dumt. Det gäller att lösa det bra estetiskt bara :) Anledningen till att den blir så smal är att huset står 4.5m prick från tomtgräns och jag hade tänkt ha carporten gåendes 2m "omlott" på huset, med en gång mellan
Hemmakatten: Gjorde en liten research i våras då vi var ute efter friggebod. De mest prisvärda fann vi på Coop och K-Rauta. Även Bauhaus har friggebodar men panelen var tunnare än de andras. Coop har ett stort sortiment, även om de inte har de hemma går det att beställa - med leverans hem.
ByggaNytt: Kör bara, sen kompletterar du förstås med t.ex 45*45 liggande både på in/utsida så blir det riktigt stabilt och bra isolerat! Jacka in en överliggare också så blir det inga problem med placering av takstolar/fönster/dörrar. Typbild: http://www.familjenlindstrom.se/images/vagg.jpg
saturnus: jag har endast ett, och det funkar jättebra. Det är påkopplat endast under den kalla årstiden, i Skåne.
ClasseClas: [citat] 1) De bastubeskrivningar jag har sett föreskriver inte någon ventilation av luftspalten. Därför är det osmart med 2 difftäta folier. Ett alternativ är givetvis att punktera yväggsfolien. EDIT: Nu har jag sett iaf en beskrivning som föreslår möjlighet till cirkulation i luftspalten. Kolla här: http://www.svenskttra.org/byggbeskrivningar/ (Invändigt/Bastu). Beskrivningen har
dwedin: antagligen är det syllen som löper genom öppningen, dvs en liggande oftast tryckimpregnerad regel... Det är väl mer en smaksak om du vill ta bort den eller inte, har du kvar den så får du ett högre insteg då tröskeln hamnar på denna. Innan du bestämmer dig så bör du kontrollera dagöppningen, dvs den öppning du skall placera dörrkarmen i så att måtten är tillräckliga för den
galento: Fick prisuppgift från Edsbyporten på vipp-port med infälld gångdörr strl 25-21,pris för denna är 18.435:- inkl.moms.
thomas33: [citat] Enligt http://www.friggeboden.nu Man brukar räkna på ett medelvärde. Mät höjden mark-taknock i bägge ändar och dela på två. Medelhöjden skall då inte överstiga 3 meter. För säkerhets skull bör du kolla med din kommun då en del kommuner kan tolka reglerna på annat sätt.
thomas33: Du kan även titta på färdigbyggda friggebodar på byggmarknader och få ett hum om hur de konstruerat de olika bodarna, för oftast är de inte isolerade, så man ser reglar och takstolar på insidan av boden.
fredr28: Jag har hittat lite tips om att man kan köpa garageportar billigt från Polen. Frågan är ifall man t.o.m kan importera kompletta byggsatser för garage från Polen? Någon som har några erfarenheter eller tips?
Haagbard: Förra helgen vinterparkerade jag 3 bilar i bredd i mitt garage, plattan är 6,30 * 13,1 utvändigt och väggarna är 4,5 + 12 + 4,5 cm + korrugerad plåt.......3:e bilen fick jag "handrulla" på plats med ca 10 cm tillgodo på var sida :-/ Man bygger visst alltid garagen för små >:(
adam32: :)10cm i plattan och 20 cm i voten räcker gott och väl .Jag rekomenderar sockel element och issolering under.Våran platta är 6,2 meter * 8,4 meter .Betongen gick på 10800 kronor .Sockel ,dränering, issolering,markduk.markrör och avlopp gick på 27 000 kronor och sedan tog killen 6000 kronor för arbetet (slipning mm) Lycka till ;)
sluttis: Kul att det finns någon som har byggt garage med källare! Deras garagemodell verkar ju vara gigantisk. Gissar att den inte var billig... Det är alltså uppålad källare, garage och övervåning eller? Vi kommer nog att bygga ett garage plus carport med halvkällare. Alltså inte källare direkt under bilarna utan framför där vi har en förrådsdel. Inger, vet du om de ställer bilar på de