Attefallshus, friggebod, garage, förråd & utedass
Tobias: Tack för tipset, jag har allt varit där och kikat en hel del redan. De flesta garage jag hittat med övervåning är dock på 60 kvm och uppåt. Jag skulle vilja diskutera med någon som byggt garaget helt själv i lösvirke, priser, materialåtgång, takstolar mm
chris47: K12 är den lägsta hållfasthets klassen, splintved. Används för panel, råspont, glespanel... http://www.trainformation.se/pub/valjatra/boken.pdf Normalt så brukar man lägga samma dimension för överliggare som väggreglar. Man placerar takstolarna rakt ovan väggreglarna, så överliggaren tar inte någon last isig. För enklare byggen som vi hempulare ägnar oss åt behöver man inte
Honey_: I morgon kommer försäljaren och vi tvekar fortfarande på puts eller trä, putset kostar ungefär lika mkt osm puts ju. Vad har ni betalt för ert garage? Vi har fått ett pris på ungefär 120 000:- med valmat tak. Bra pis? Vill verkligen ha hjälp och tips eftersom han kommer i morgon. Så tacksam. // Tina
Peet: Det räcker med att fälla in en 45*220 bärlina. Jacka ur reglarna på bägge långsidorna så fördelar du lasten på takstolarna. Har själv bara 45*170 och bor i norr där vi har mycket snö.
Severus: [citat] Hmm..... Även om det egentligen är en utbyggnad av det befintliga bostadshuset, med samma höga standard, fast med ett carportstak i förlängningen? Det är ingen fristående carport utan "förrådet" sitter ihop med huset och håller exakt samma standard, där ytterväggarna består av träpanel, utv. gips, stolpverk, korslagt regelverk, isolering, samt hel träpanel under inv.gips.
Familjen_Bygg: Det är bättre med två "vilplan" och en större lutning däremellan än en mindre lutning över hela sträckan. När det sedan gäller procenten (som Helge sa i TV-programmet Nöjesmasakern) så är det också beroende på var i landet som byggnaden ligger. Är det norrland med mycket snö eller Skåne med barmark? Lycka till! :) :) :)
dwedin: vanligen så lägger man ett lager med leca innan man reglar upp väggar i garage, eller så lägger man en tryckimpregnerad regel, oftast 2" för att få ett skydd mot fukt. Om man vill vara ännu seriösare så kan man använda gummi lister, eller klä väggen med plåt närmast golvet och täta med silicon. Personligen tror jag inte att man skall bygga för tätt då man kan få problem med
Honey_: garage i block och sen putsat? kostnad? Vi ska ha puts på vasaden och vill ju ha det på garaget oxå. Hoppas någon har tips, ideer, erfarenheter... // Tina
danieldanieldaniel: Ja det är tur att man kan göra jobbet själv annars hade det blivit så dyrt med nytt hus och garage att jag nog övervägt att bo kvar i mitt gamla.
lier: Vart bor du?? Lite lättare om man vet i vilket län i alla fall. ;)
lier: I vårat gamla hus byggde vi om garaget till sovrum åt dottern. Och när vi sålde huset så räknades det in som boyta inte biyta. Det framgår inte om du ska bygga fristående eller om du ska bygga ihop det med huset. Kanske är annorlunda om man ska bygga ett helt nytt. Storleken på ditt garage angående längden får du höra med på din kommun om dom har speciella bestämmelser.
chris47: Det var snyggt och såg modernt ut med den grå panelen tycker jag. Om ni fortsätter med panelen från förrådet ända ut kommer det bli en homogen vägg som ser tråkig ut. Sätter ni in ett fönster är det en annan sak. Jag undrar om det skulle gå att behålla designen och ändå få det vindtätt. Om ni ska ha garaget oisolerat och enbart vindskyddat, skulle man kunna göra på följande
Honey_: 170000tkr att göra det själv eller att ha en firma till det?
sculptor: Citerat från Garageboken av Lars Ingemar Hultqvist "Fördelar/nackdelar med respektive garage: Varmgarage: Fördelar: - tar bort ytfukt från bilen - tinar av snö och is från bilen, bra för biltvätt - bra för bilraparation - varm bil vid avfärd från hemmet - bra förvaringsplats Nackdelar: - rostrisk på grund av kondensationsfukt - besvär med portarna - buller från portarna - viss risk
Jante: Hejsan ! Bygglov är det bara din kommuns byggnadsnämnd som kan svara på, men det låter som om du bor ute på landet och ej i planerat område. Det brukar vara en fördel vad gäller frihet att bygga det man vill ha/behöver. Kolla också upp om det är skillnad på ekonomi byggnad eller garage vad gäller bygglov och avgifter.
LyckeKonsult: Dela plattan i två delar så får du inte spänningar och värmeförluster ut i garaget!
peter0091: Har en sluttning där jag ska bygga en stödmur men istället för att fylla igen gropen så tänker jag spränga ut så jag kan bygga ett garage och sedan fylla igen och så gräs på taket. Är det någon som tips eller erfarenheter Kommer kommunen att räkna in detta på den byggyta som får bygga på även om den ligger under jorden? Vilka material ska man använda om man ska komma billigt
Immobil: ;D ;D ;D >:( Här i forumet brukar vi säga: mugglo ::) 8-) :)
chris47: Ja just det. Makadam som går att packa, som innehåller allt från stenmjöl till 18 (0/18) eller ännu större. Det är blandningen som gör att det ligger still efter packningen. /CC
Immobil: En liten lista till din tjänst: http://www.lantbruksnet.se/lantbruksnet/kategori/utrustning.php?aid=383&ord=Garage :)
chris47: Japp. Fiberduken kan du nog skippa förståss. http://www.thermisol.se/pdf/Grundbroschyr.pdf /CC
Langbein: [citat] Eller så ingick det inte att höja hela tomten.
Faidros: [citat] Svensk takstol är en variant på ramverk där underramen ersatts med ett bjälklag av betong eller lättbetong med liten deformation. Infästningen till bjälklaget måste granskas noga då horisontalkrafterna kan bli överraskande stora vid låga taklutningar. http://www.tass.se/default.asp?sida=9&sub=2 En "Uppstolpad takstol" beskrivs också på hemsidan i länken.