Ett "longshot" men det är ingen som har en garageritning eller carportritning på måtten 4,2x8,4?
För snål för att anlita arkitekt.... ;)

Om du söker på garage eller carport på internet får du fram flertalet försäljare.
I princip varenda en har planritning över sina garage utlagda på sidan. Bara att rita av/till så har du garaget du söker :)
Om jag förstått det du söker rätt? Du var kanske mer ute efter en detaljerad ritning??

Ja, helst givetvis en konstruktionsritning eller liknande så t.o.m. en hobbysnickare som jag kommer att klara av det. Av tillverkarna får man ju först ritningar efter man har köpt materialsats men jag skulle vilja ha den innan för att bl.a. kunna göra en prisjämförelse.
Nätet har sökts av utan större framgång men det är ju på detta forumet erfarenheten och kanske t.o.m. ritningarna finns.....

djpa skrev:
Ja, helst givetvis en konstruktionsritning eller liknande så t.o.m. en hobbysnickare som jag kommer att klara av det. Av tillverkarna får man ju först ritningar efter man har köpt materialsats men jag skulle vilja ha den innan för att bl.a. kunna göra en prisjämförelse.
Nätet har sökts av utan större framgång men det är ju på detta forumet erfarenheten och kanske t.o.m. ritningarna finns.....

Kolla in på http://www.svenskttra.org/byggbeskrivningar/
Där finns det en del ritningar etc.

Jo, där har jag varit och hittat en garageritning som ung. passar mig. Däremot finns det bara en carport ritning och den med snetak som inte passar. Så mera "passande" garageritningar och en carportritning med mina mått och vanligt tak hade suttit fint.

Gå in på bibloteket. De brukar ha bra böcker med ritningar.

Finja har en del ritning för byggnader i betong som lanske passar

Vi var "spekulanter" på ett Mellbygarage och de sände över en ritning helt efter våra önskemål och en offert på det hela, men affär blev det inte...

OK! Jag har hört att de, tillverkarna, är ganska hårda på att inte skicka ritningar tills man skrivit på avtal. HUR starka "spekulanter" var ni? Skrev ni på något eller tog ni det mesta över telefon?

Tog allt över mailen  :D. Förklarade hur garaget skulle se ut, x antal fönster o dörrar hur stor förrådsdelen skulle vara mm. Sedan kom det en ritning på förslaget och en offert på posten.

djpa,

Hör gärna av Dig om Du får fram något med sadeltak (antar jag Du letar efter). Vi letar efter samma sak.....

Jajamänsan, det skall jag. Har skickat iväg ett antal offertförfrågningar under dagen. Får se vad som retuneras....

här är en till snåldjåp ;-) som gärna tar emot ritningar.
Ska bygga dubbelcarport och är främst ute efter konstruktionsritningar på takstolarna då jag har en spännvidd på 6m och taklutning på 24 eller 28 grader

Jag byggde mitt garage utan ritningar 8x5m
Jag har spikat ytterväggarna i 45x175, 60cc mot syll på gjuten platta.
takstolarna (pulpettak iofs) i k24 virke, 120cc.
Ovanpå regelverket spikade jag ett hammarband som jag sedan ställt takstolarna på.
Runt dörrar, fönster och port spikade jag en ram på "vanligt" vis i samma dimensioner som stommen.

Första tanken var ett brutet tak, jag skickade in måtten till Nässjö takstolsfabrik som då dimensionerade och placerade ut takstolarna.

Se länkar, på 1a bilden lite av stommen, i stora "hålet" sitter dörren.

http://pg.photos.yahoo.com/ph/a_hlund/detail?.dir=ec8b&.dnm=829d.jpg&.src=ph

http://pg.photos.yahoo.com/ph/a_hlund/detail?.dir=ec8b&.dnm=2164.jpg&.src=ph

Ah, ser bra ut. Du har inga ritningar på garaget? Måtten och dimensionen på regelverk stämmer bra in på mitt framtida garage.

Har ännu inte fått in något från garagetillverkarna som kan hjälpa mig på vägen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.