Skall för första gången ge mig på att bygga en innervägg som kommer att ha två stycken vinklar på 135 grader. Kommer att använda mig av 45x70 regelvirke och sen sätt gips. Min fråga är hur jag lättast gör vid dessa vinklar. Jag förstår ju hur jag skall göra om vinkeln varit 90 grader, men behöver alltså hjälp med hur jag skall göra med de vinklar jag kommer att få.

Ursäkta nybörjar frågan.

/hedde

Det här med väggar är en hel vetenskap, och det finns väl egentligen ingen konstruktion som är "rätt". Speciellt när det gälle sånna här annorlunda lösningar så har nog varje snickare sina egna små knep.

Här kommer mitt:

Klyv två 2x4" med 22,5° vinkel i båda sidor.
Kan anses svårt att få rätt bredd så dessa snedställda hörnreglar motsvarar de 70mm som de andra reglarna i konstruktionen är.
Tar du dock en 2x4" (45x95mm) och sågar så långt ut du bara kan så blir måttet korrekt, svårare än så är det inte. (skriver gärna ut den matematiska bevisningen om någon önskar ;))

Sen smäller du upp dessa två hörnreglar mot varandra i hörnet, och vipps är det klart, bara att klä med skivor.

Börjar du i hörnet så mäter du sen 600 från den yttre spetsen, där har du centrum på nästa regel (så länge du kör med 600 skivor)

En bildsäger mer än tusen ord:
vagg135.JPG
Hoppas du blev något klokare ::)

/AB

Här kommer ett annat tips!
Regla som vanligt med 45*70 och klä sen utsidan där det blir en springa mellan reglarna med en 0,5mm plåt som är bockad i rätt vinkel. Sen skruvar du gipsen på det

Tack så mycket för tipsen, skall se va ddet blir för något som jag använder mig av, återkommer med resultatet. :)

/hedde

elof skrev:
Det här med väggar är en hel vetenskap, och det finns väl egentligen ingen konstruktion som är "rätt". Speciellt när det gälle sånna här annorlunda lösningar så har nog varje snickare sina egna små knep.

Här kommer mitt:

Klyv två 2x4" med 22,5° vinkel i båda sidor.
Kan anses svårt att få rätt bredd så dessa snedställda hörnreglar motsvarar de 70mm som de andra reglarna i konstruktionen är.
Tar du dock en 2x4" (45x95mm) och sågar så långt ut du bara kan så blir måttet korrekt, svårare än så är det inte. (skriver gärna ut den matematiska bevisningen om någon önskar ;))

Sen smäller du upp dessa två hörnreglar mot varandra i hörnet, och vipps är det klart, bara att klä med skivor.

Börjar du i hörnet så mäter du sen 600 från den yttre spetsen, där har du centrum på nästa regel (så länge du kör med 600 skivor)

En bildsäger mer än tusen ord:
[bild]
Hoppas du blev något klokare ::)

/AB
Tack så mycket elof. Kördepå din lösning och den blev verkligen kanon, kapade med cirkelsågen i 22,5 gradig vinkel o vips så satt reglarna där precis så som du hade sagt.
Återigen tack så mycket för hjälpen.

/hedde

Härligt att höra att det blev bra :)

Roligare med lite "udda" former på rummen

En annan metod där man slipper kapandet.

Sätt ihop reglarna så dom går ihop i innerhörnet. Man får då en glipa i ytterhörnet som måste åtgärdas. Spika en list på ena regeln som täcker upp ända ut till hörnet. Om man inte hittar en list som täcker ända ut, salar man m.h.a masonit. Gipsa och montera plåtvinkel.
/CC

En tredje:
Om man bygger med OSB/Plyfa låter man bara dessa möta varandra (utan stöd bakom) och limskruvar ihop dessa. Peta in nån spillbit här/där för att sedan dra skruv mot bakomliggande konstruktion. På med gips och sen är det "bara" att spackla/måla!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.