Immobil
Immobil: Var har du satt ventilerna? ::)
8 svar · 9,8k läst
thomas33
thomas33: Vill du ha en golvbrunn, så är det ett alternativ att lägga en ränna med galler över i ena kanten av carporten och leda ut vattnet till en stenkista eller övrigt avlopp.
11 svar · 4,2k läst
M
Mats: Antingen det eller också lutar du bara plattan vid gjutniongen så att vattnet rinner av. LIte opraktiskt om man ska göra garage doch men funkar för carportar
8 svar · 6,1k läst
G
grunch: Det ska vara ca 90kvm Väggyta som ska muras upp och slammas (2,4m högt x 38m vägg). Hur tjockt vet jag inte vad som är standard med det ska på ett hus ovanför garage delen, så att jag antar att det ska vara rätt så tjocka.
3 svar · 10,1k läst
C
Chrille2: Ska gjuta platta till garaget. Vad exakt behöver jag? garaget ska ha golvbrunn och vara 37m2. :)
0 svar · 4,4k läst
S
Svedalahem: Prova denna länk... http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=4310/1#1
3 svar · 2,3k läst
D
Danne_R: Hej! Jag har en gammal bod (20kvm) med jordgolv på tomten som jag tänkte göra om till MC-förråd. Vill helst ha lite grundvärme under vintern, samt ibland värma upp så mycket så man kan meka. Är det någon mening med att isolera upp golvet? Hur gör man isåfall? Min första tanke var att bara isolera väggar och tak, men det kanske finns enkla sätt för att nå ett hyfsat resultat
0 svar · 4,4k läst
chris47
chris47: Om det inte är så fuktigt att råsponten har börjat korva sig kan du lägga på takpapp och torka innifrån med byggfläkt. Presenning är ingen bra idé. Ofta kommer det in vatten ändå, svårt att få helt tätt med vind och snö tyngd etc... Det blir gärna fuktigt under och torkar inte upp om man inte tillför värme. Att lägga presenningen direkt på taket, utan luftspalt är ännu
1 svar · 1,8k läst
morsan
morsan: Det finns något som heter butyltape http://www.innotec-professionals.com/sve/protxt/protxt341.html som troligen fungerar ;)
1 svar · 7,7k läst
Benny_o_Lina
Benny_o_Lina: http://www.clasohlson.se Fordon & Garage - Garageöppnare.
2 svar · 7,4k läst
Linet
Linet: Nu har vi bara taket kvar innan vår Lillevilla 11 är klar. Den var mycket smidig att sätta ihop. Vi var två stycken och har inte gjort något liknande förut. Kul! /Linet
5 svar · 14,3k läst
D
dwedin: Precis, det är därför alltid bäst att prata med en expertis inom området...
5 svar · 2,4k läst
D
dwedin: Det borde ju inte behövas ngt bygglov för en sådan åtgärd, då du inte förändrar ytan på carporten utan bara kompletterar denna, det borde räcka med en bygg anmälan till byggnadskontoret (kommun)...
4 svar · 7,8k läst
U
Ubbe: I dom allra flesta ouppvärmda byggnader är det alltid varmare ute än inne på sommaren och under den riktigt varma årstiden får man detta fenomen även i bostadshuset. Man kan alltså klart konstatera att man får fuktvandringar åt båda håll i väggen. Vad gör man då åt detta? Plast på båda sidor om isoleringen ? Kanske en isolering som klarar att hantera denna fuktvandring och som
12 svar · 5,9k läst
M
Mercafreak: Vi är inne på ett Jordugglan från LBhus och vi har valt till ett dubbelgarage på 49,1 kvadrat. Jag vill gärna ha detta vidbyggt till huset men det kostar mellan 75-100 lopper för detta. låter ganska dyrt. E det värt det egentligen?? Så på någon bild som ni la upp att man kan lägga garaget ca 2 meter ifrån och senare bygga ett grovkök kanske...... Vad uplever ni för för/nackdelar
11 svar · 26,7k läst
P
ParO: [citat] Om man kontrar med en fräckis blir man väl portad på forumet :o
3 svar · 8,0k läst
D
dwedin: Jag använde stående 95*45 med 60 cc, sedan liggande 45*45 och på detta vindpapp och sedan 12*45 för att få en luftspalt och panel ytterst. I 45*45 lade jag 45mm isolering och sedan en 100mm isolering i de stående reglarna, totalt 145 mm isolering. Personligen tror jag att det viktigaste är att isolera taket ordentligt då den varma luften stiger uppåt, jag har inte hunnit så längt ännu
3 svar · 3,0k läst
ByggaNytt
ByggaNytt: Insida vägg: Gips OSB/Plyfa (för att kunna skruva upp tunga saker på väggarna) Ålderbeständig plastfolie Isolering Insida tak: Gips Gips (kolla upp brandskydd här! Min KA säger dubbelgips i tak, men har hört att enkelgips + minst 70 mm mineral/stenull räcker) Ålderbeständig plastfolie Isolering
1 svar · 5,5k läst
A
adam32: Hej Martin. Du skriver att det ska vara billigt , alltså utan issolering i plattan och utan avlopp och vatten .Jag kan tänka mej att om du bygger formen själv och beställer hem en betongbil så hamnar plattan på ca 10 000 kr inklusive dränering och singel .Sen beror det på hur mycket mark arbete som krävs t e x sprängning , grävning. Själv rekomenderar jag en issolerad grund ,man vet
3 svar · 5,3k läst
J
JockeR: Det är rätt tajt mellan hus och carport, men ja.....kanske i alla fall ..... :D
1 svar · 4,6k läst
J
JED: Hej Som rubriken säger så har jag upptäkt att det regnar in mellan garagetaket och husväggen. Jag har satt en plåt i ett fräst spår i väggen som är 3-5 mm djupt. I går kväll när det hadde regnat mot husväggen så såg jag att det var blött på garagegolvet. Har ni några förslag på hur man åtgärdar detta? Ska jag dit med mera fogmassa eller har ni andra förslag? Panelen på
0 svar · 2,1k läst
Starfighter
Starfighter: Det enda tips jag har är den här länken: http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=smahus;action=display;num=1124289415
2 svar · 2,2k läst
J
JED: Det är klart att jag ska ha en lycka upp på vinden på något vis. Antagligen en innefrån garaget. Min tanke var att lägga glovgips på reglar cc30 eller cc60. Jag undrade bara om det blir samma brandklass ifall man har gips-isolering-gips som dubbelgips. //Johan
12 svar · 4,9k läst
M
magnuso: Precis så bygger vi just nu, vårt garage sitter ihop med huset men golvet är 160cm lägre än plattan, dock bygger vi på berg så det var "bara" spränga lite djupare där. Så garaget blir väldigt högt i tak då garagetaket har samma höjd som taket i bottenvåningen fast golvet är 160cm längre ner.
1 svar · 2,2k läst
nimhed
nimhed: Tackar för det. Nu undrar man ju bara om regeln för höjden kvarstår då m2 utökas till 15.
6 svar · 3,0k läst
Z
znuggi: Letade oxå efter detta i våras. Jag kunde inte hitta någon. Du får nog vända dig till någon lokal entrepenör...
1 svar · 1,0k läst
A
Acke: Hej på er. Jag har fått ett mail i från en garageportsleverantör där han skriver att hans portar ifrån tyska Krispol är att jämföra med Hörmann och Crawford. Är det någon där ute som har erfarenheter av dessa dörrar ifrån Krispol? Acke http://www.blocket.se/view/5867940.htm?caller=shl_s&fk=0
0 svar · 2,9k läst
ByggaNytt
ByggaNytt: Kanske värt att prova: http://www.moelventoreboda.se/index.asp?menuItem=L9 http://www.moelventoreboda.se/imagearchive/lagerbalk%20fran%20toreboda.pdf Kolla sedan upp men konstruktör/takstolstillverkare eller liknande så att det blir rätt!
2 svar · 2,2k läst
L
luppe: Ursäkta att svaret dröjde. När det gäller garagebygge så räcker det att du är ansvarig själv dvs både byggherre och kvalitetsansvarig. Mvh Luppe ;)
6 svar · 4,7k läst
chris47
chris47: Rent praktiskt. Ja, man måste följa reglerna i stadsplanerat område, utanför, skulle inte tro det. Tot 10kvm (1-2 bodar) gäller fortfarande tills förslaget antas och lagstadgas (om det nu gör det). /CC
2 svar · 6,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.