Matarese
Matarese: Köpte ett gammalt torp förra året för 470000, taxeringsvärde 192000. Huset ligger 1,5 mil från ett mindre samhälle (2500 inv.) och 5 mil från en storstad. 85 kvm boarea, 6500 kvm tomt, sjöutsikt, 170 kvm lada/uthus. Byggår okänt, större renovering och modernisering 1960. 1 km ifrån gick ett hus för 1,2 milj och hade ett taxeringsvärde på 256000. Så taxeringsvärdet kan skilja en
2 svar · 3,4k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Mycket snyggt och smakfullt garage. Ni skall absolut behålla den blå dörren!! Den ger karaktär och spänning åt huset. :)
14 svar · 8,4k läst
·
Faidros
Faidros: Den går tydligen att ta hem som pdf-fil också: http://www.svenskttra.org/byggbeskrivningar/byggbesk.asp?Cid=724&Item=13
2 svar · 1,9k läst
M
Mats: Mja en del. För garagets del så borde du väl kunna bygga ett 5 eller 6  gånger 7 meters i anslutning till huset. Jag skulle tro att detta blir billigare än ett fristående garage då du slipper väggen på ena sidan iom huset. Carporten kan du väl göra likadan ändå eller får den inte plats då. Förrådet skulle jag bygga vägg i vägg med garaget. Återigen för att spara en vägg.
5 svar · 2,8k läst
D
Djungelbjornen: Funderar på att bygga ett litet rum inne i mitt kallgarage (för att förvara färgburkar, kläder mm). Vad bör jag tänka på ang isolering av detta utrymme? Antar att jag kommer att bygga väggar och innertak av reglar med gips+spånskiva på bägge sidor samt isolering och att det krävs ett element inne i rummet. Behöver jag sätta plast i väggarna/taket och i så fall var ska den sitta?
0 svar · 1,5k läst
M
matte17: Precis vad jag skulle fråga.Takskjutport i mitt fall.Kan passa på att höja varningens finger för deras vitmålade fönster,färgen spricker har hänt på 6st jag köpt därifrån. mvh mats [smiley=beer.gif]
1 svar · 6,8k läst
G
goliat: Någon annan som känner nån som känner nån ......... som beställat av rubricerat företag?? :) :) :)
4 svar · 1,3k läst
M
Marre_L: Håller på att sondera marknaden för att köpa en färdig byggsats förrådsbyggnad. Har kollat på närbelägna byggvaruhus i norra Stockholm. Coop o K-Rauta säljer bla Jabo.s sortiment som verkar vara ganska rejält virke i . Har även gluttat i Bauhaus reklamblad där både pris o virkesdimension verkar "lägre". Nu till frågan: ÄR det någon som har erfarenhet av Bauhaus sortiment av
0 svar · 3,8k läst
morsan
morsan: De flesta färgfabrikanter har system med våtrumsgrund och våtrumstäck ;)
10 svar · 1,3k läst
C
Custom: Det var en bra idé Tommy_S, det gör ju inget att det lutar åt ena hållet.....
4 svar · 2,4k läst
J
JonasHolm: Du har möjligtvis inte några bilder på avfasningen? Jag ska snart gjuta platta för garage med takskjutport... /Jonas
5 svar · 5,0k läst
G
goliat: Byggaren: Riktigt påstående, dock bör man vara medveten om risken, stalpet måste vara tillräckligt djupt för att eliminera problemen. I mina trakter är ligger frostfritt djup på 2-3 meter.
9 svar · 2,0k läst
thomas33
thomas33: Går det inte att lägga in någon sorts kil i portens underkant, ovanför gummilisten, så att lutningen överenstämmer med golvet?
8 svar · 3,9k läst
U
ulle75: är det nån som vet om det finns nån regel på hur nära man kan lägga friggebod tex med hänsyn till brand. Vill gärna lägga så nära som möjligt pga plats brist. Ulle
0 svar · 6,2k läst
L
Lillblomma: Hej! Kan nån hjälpa mig med en länk till nån som tillverkar moderna "friggebodar"? Eller eg inte friggebod, den ska vara större än så.... Kanske runt 30 kvm. Rektangulärt med pulpettak. Bastu i ena änden, dusch å tvättställ på mitten och gästrum i andra änden. Stora (skjutbara) glasade partier på framsidan mot uteplats och pool. ALLT jag hittar är knuttimrat!!!
0 svar · 2,6k läst
L
LyckeKonsult: Hej hämtade detta från din andra tråd i ämnet: http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=thread_deleted2/5#5
4 svar · 4,2k läst
O
__OJ__: Tackar några fler?
2 svar · 3,4k läst
J
Jodah: Jag tog ett Björklidens garage på 40kvm ca. med loft. Det medföljde dock inte golv och isolersatsen var tänkt för att isolera mellanbjälklaget men det löste jag själv. Det är ståhöjd i mitten enbart, så ska man ha loftet som gäststuga så måste nog garaget vara bredare än mina 5.5m. Trappan tog jag en bauhaustrappa med halvsteg som jag vinschar upp i taket. Det är lite lättare
6 svar · 6,3k läst
T
tiggre: har personligen skjutit upp planen på bod tills de säger bu eller bä om 15m2 de sista 5m2 gör mer än man tror
6 svar · 2,9k läst
L
Laholmare: Hej Jag har ett gamalt vagnsskjul på gården som jag tänkte isolera gipsa och sätta in en ordentlig garageport. Nu till problemet vad skall jag lägga innanför isoleringen? Byggplast, papp eller ingenting alls? Ytterväggen är vanlig trä och dåligt som tusan, innifrån garaget kan man se ut på några ställen, och jag kommer att klä om huset i plåt eller trä det närmaste 1,5 året.
0 svar · 1,4k läst
B
benganman: 5x2 meter Hörmannport. Köpte den genom LB-Hus ioch med att jag har precis bygggt hus och garage med dom. Kan faktist inte säga vad den kostade, inräknat i mitt huskontrakt och kommer inte riktigt ihåg om jag ska vara ärlig. återförsäljare kan du säkert googla fram. har för mig att det finns på www.ett2tre.se
17 svar · 5,0k läst
·
M
martin1g: Jag skulle också vara intresserad av synpunkter på dessa - någon??
2 svar · 1,2k läst
D
dwedin: Även om du skulle råka köra med bildäcket över brunnen så skall den hålla för detta, så länge du inte ställer domkraften o hissar upp bilen på en plastbrunn så bör det inte vara några problem, om du sedan använder en kromad sil istället som man brukar göra till klinkers golv så blir det nåde snyggt och hållbarare.
4 svar · 3,8k läst
D
dwedin: Res även takstolar på varje gavel och montera dessa i våg med underliggande material, hammarband eller beroende på hur det ser ut, antagligen har man lagt en regel som avslutning som du kan ställa takstolarna på vid varje gavel. Sedan reglar du liggande ribbor, tex. 2*2 tum om 60cc och på dessa spikar du papp eller skruvar gips för utomhusbruk. På detta spikar du sedan en tunn bräda,
1 svar · 5,2k läst
Faidros
Faidros: De här böckerna är bra: Villabygget http://www.bokus.com/b/9173331287.html?pt=search_result Villabyggarna http://www.bokus.com/b/9179882358.html?pt=category_getRelatedActions
1 svar · 3,2k läst
F
fredrikandersson: Tack så mycket. Nu är det tyvärr så att jag inte haft möjlighet att ta några mått på utrymmena än, men det ska jag försöka göra i veckan så jag vet hur mycket färg osv det går åt. Men de är iaf olika breda, så det ena är tänkt som "förvaring" av bil och det andra som "huvudgarage" om man säger så, där är det alltså tänkt att jag ska kunna meka osv. Hur djupa/långa de
2 svar · 2,3k läst
Jasper
Jasper: Kommer att bygga ett garage tomten. Tänkt först bygga själv, men det blir att köpa ett färdigt garage. Undrar om någon vet lämplig firma i Västerås eller i närheten. Lösvirke/byggsats spelar ingen roll. 8-)
0 svar · 3,0k läst
B
benganman: Tips från en snöhatande skåning: Trädgårdstraktor med snöblad så behöver man inte slita så förbannat med det jävla snöhelvetet.. ursäkta mina svordommar men denna jäkla vinter har ju tagit kål på en skåning som mig. Har inte haft så mycket snö här nere på 100år säkert. Det var en bister mörk torsdagskväll som jag bestämmde mig att ALDRIG mer skotta snö för hand, stod
6 svar · 2,4k läst
M
makervall: Hejsan Har ett oisolerat garage ca 4*9m som står direkt på backen. Allt trä är friskt så min ideé är att lyfta garaget och lägga någon typ av lekablock under ock sedan gjuta en platta innanför. Golvet idag är asvalt och har legat där i ca 30år. Mina funderingar är hur man gör detta på bästa sätt. Lyfta med domkfatf? vad för block ska man lägga under väggen? Några speciella
0 svar · 4,0k läst
Y
yrruc: Hej. Vi håller på och bygger ett garage på 48 m2, (6*8 meter). Räknar med att det kommer att gå på ca 90 000. Då är det gjuten platta, 2 takskjut portar 2 fönster och en förråds dörr, takstolar regel verk panel m.m. inräknat. mvh yrruc
1 svar · 1,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.