2 881 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Hur stor frigga får man bygga(snart)?
Som jag har fattat det så får man i dag bygga på max 10kvm. Men är det så att detta skall utökas 2007 hörde jag någonstans, bull eller sant?
Situationen är nämligen den att jag idag har ett garage som är alldeles för litet eftersom ett dubbelgarage med förrådsdel är det minsta man skall ha om man är bilintresserad.
Nu är det dock så att garaget jag har är hyffsat stort och kan jag dessutom bygga en redskapsbod med plats för åkaren och div. förråd på 15kvm så skulle jag ev. kunna klara mig med detta garaget och satsa på en carport framför istället.
Sååååå:
Kommer reglerna för friggebod att utökas eller är jag felinformerad?
Situationen är nämligen den att jag idag har ett garage som är alldeles för litet eftersom ett dubbelgarage med förrådsdel är det minsta man skall ha om man är bilintresserad.
Nu är det dock så att garaget jag har är hyffsat stort och kan jag dessutom bygga en redskapsbod med plats för åkaren och div. förråd på 15kvm så skulle jag ev. kunna klara mig med detta garaget och satsa på en carport framför istället.
Sååååå:
Kommer reglerna för friggebod att utökas eller är jag felinformerad?
Tas tacksamt emot isåfall...
Han vi köpte huset, vi bor i nu, utav har byggt 3 st bodar på tomten....
Inget bygglov här inte
Den ena är ju godkänd då den är under 10 kvm, men de andra två...
Bara vi slipper betala för skiten om byggnämnden får nys om det.
Vi har i alla fall bild och textbevis på att bodarna fanns innan vi köpte huset.
Om det sedan hjälper oss....
Inget bygglov här inte
Vi har i alla fall bild och textbevis på att bodarna fanns innan vi köpte huset.
10 kvm gäller de tre bodarna tillsammans, så det hjälper dig inte att en av dom är under. Sedan är det väl en preskiberingstid på 10 år, så om du kan visa att de är äldre än så, så är du ju säker, alternativt hoppas att det inte kontrolleras tills dess. Jag tror inte det fungerar att hävda att det var före ägaren som satte upp dom. det ingår i undersökningsplikten hos köparen att kolla upp det.Severus skrev:Tas tacksamt emot isåfall...
Inget bygglov här inte
Nu tror jag du ska vara extremt lugn. Det finns väl inte någon kommun som har resurser idag till att kontrollera sådant
En bekant bygglovschef berättade att i deras kommun kollar man på flygfoton med jämna mellanrum och ser vad som byggts nytt. Dessutom tar de in högskolestuderanden på sommaren som tittar igenom dessa foton och åker ut o kollar.
Klicka här för att svara