Skall snart bygga ett dubbelgarage på ca 60 kvm. Innermåtten blir 6,5x8,4m. Bakre delen blir förråd. Funderar nu på om jag skall sätta en stor port eller två mindre. Portautomatik skall det vara på vilket som.
Är det någon som vill dela med sig av för- och nackdelar.
Alltså skall jag ha en stor port eller två mindre? ;)

Jag lägger min röst på 2 mindre..

Det lutar åt två mindre för oss oxå men hur har andra tänkt?? :-/

1 Port:
* Kan ju ställa till det konstruktionsmässigt med tanke på hur vägg/tak är konstruerat.
* Snyggare enligt mig....
* Något dyrare å andra sidan behövs ju bara en motorlyft
* Svårt/dyrt att få över 5 m bredd

2 Port:
* Möjligt att avlasta konstruktionen med en pelare mellan portarna
* Behöver inte visa allt skit i hela garaget för nyfikna/sura grannar....
* Tar längre tid att montera/justera 2 portar
* Bättre säkerhet/backup p.g.a. 2 utrymningsvägar!

Ekstra snö at rydda på vintran

Sorry the spelling, im' Danish ;D

kolla vårt garage 50m2
med 5x2 meters port

Tjusigt Benganman, har ni hunnit längre med garaget eller är det så långt ni har kommit nu ?

Är helt klart inne på 1 stor port för att slippa mittenstolpen på garaget som är irriterande !!

M@ZE skrev:
Tjusigt Benganman, har ni hunnit längre med garaget eller är det så långt ni har kommit nu ?

Är helt klart inne på 1 stor port för att slippa mittenstolpen på garaget som är irriterande !!
Jag håller med på alla punkter, dock gjorde inte sambon det så nu blir det 2 små portar i alla fall. :(

2 portar och mittpinne innebär oftast att det blir relativt smala portar = trångt. Jag (mfl) tycker det är ytterst irriterande och jobbigt med en stolpe som kräver mer eller mindre "precisionskörning" vid parkering. Detta blir extra påtagligt i dom fall där man inte kan köra rakt in i garaget.

En annan fråga är ju om man verkligen kommer att behöva 2 portar/dubbelport...
Hur stor sannolikhet finns det för att det ryms 2 bilar i garaget ;)
Tror aldrig jag sett ett dubbelgarage som rymmer 2 bilar :o

Jag kommer bygga dubbelgarage med bara en enkelport (lite bredare för att slippa trängas). Monterar en takstol även längst ut på gaveln där porten ska sitta så att det finns möjlighet att i framtiden montera ytterligare en port alt en bred om jag ser behovet av en andra port.

M@ZE skrev:

Har i princip inte kommit så mycket längre, men under denna veckan som går så kommer vi förhoppningsvis att hinna lägga på pannor, lite plåtarbete, och gipsa innertaket

Porten ska sättas in av portexperter, kan bara tänka mig vilket jäkla jobb det är att montera och justera en port av den storleken.
Ska ju självfallet ha elektrisk portöppnare oxå :)

måste även tillägga att varför bygga dubbelgarage om det inte är meningen att två bilar ska få plats.
Annat bråte kan man ju ha i en friggebod, och väntar man tills 2007 så får man bygga en på 15m2 istället för nuvarande 10m3

bara en synpunkt

Vi har haft både och - vår erfarenhet är att om vi talar om ett uppvärmt garage försvinner bra mycket mer varmluft ut på en gång när du öppnar en dubbelport jämfört med en enkelport - håller med om att ett garage skall vara till bilar, annars är det för litet - vi hade ett på 80 kvm och då fick vi in tre bilar och rejält mycket utrymmen kvar till förvaring (men A och O är ordning för annars kan man "täcka" ett dubbelgaragegolv snabbt med prylar och då kommer man inte ens innanför dörren själv...).

Mitt garage kommer att få måtten 7x8.6m med portarna 2 st 2.6m breda på långsidan.
Jag tycker det ser snyggt ut med en bred port 5m, men jag tycker det skulle bli problem med parkeringen. Bilarna kommer väldigt nära , eller så är det en känsla man får när man kör in. Vidare tycker jag den stora porten drar ut all värmen när den öppnas. Kanske också som nämns, lite problem med att avväxla den breda öppningen.

Inger.P. skrev:
Jag bestämde mig till slut för två portar. Det avgörande blev att jag behövde ha en bärande längsgående balk i garaget. Den behövde en stötta i kortändan (OK, jag hade kunnat sätta fler bärande balkar runt garageöppningen för ett antal 1000-lappar extra..)

men även p.g.a:

-man behöver inte visa hela garaget när man öppnar
-man behöver inte släppa ut all värme vid öppning
Hur stort är ert garage? Mått? Upplever ni att det räcker för två bilar?

Jag har valt en 5,5m port av den anledningen att jag vill slippa precisionskörning runt mittstolpen. Dessutom är det guld att kunna köra in bilen i mitten om man vill meka eller tvätta. Jag ska enbart ha frostfritt (5°) så jag är inte så bekymrad av att värme går ut när man öppnar.
/CC

Benganman skrev:
måste även tillägga att varför bygga dubbelgarage om det inte är meningen att två bilar ska få plats.
Annat bråte kan man ju ha i en friggebod, och väntar man tills 2007 så får man bygga en på 15m2 istället för nuvarande 10m3

bara en synpunkt
Dubbelgarage bygger man därför att ett garage aldrig kan bli för stort.
En extra garageport behövs inte för att ta in snöskotern, mopeden, cyklarna, åkklipparen eller hobbybilen som ska renoveras.

I min värld används inte garaget för att parkera bilen som används varje dag - den ska stå i en carport 8-)

Allt skräp får man samla i andra byggnader

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.