Attefallshus, friggebod, garage, förråd & utedass
Zany: [citat] Jag sökte på hjullastare och fick träff på både Entreprenadmaskinsarbeten och Åkerier, kan det vara nått? http://gulasidorna.eniro.se/query?search_word=hjullastare+&where=&what=yp&newSearch=1
AnnaKanin: När jag var liten gillade vi att klättra upp på taket på lekstugan, men med takpannor omöjliggör man det. Det är ju en fråga om hur mycket man tillåter. Själv har vi bara lagt takpapp, just för att tjejerna ska kunna klättra. Det går att lägga takpapp "snyggt"!
Henkemuff: Jag hörde av en sprängare att dessa 50 meter "besiktningsavstånd" är ändrade till bara 30 meter...
Mats: Och nu väkte ni en teknist också. Blev inte så mycket trä böjt och knäkt men en hel del stål... Dock har vi passerat gränsen för ett vanligt bygge nu....
sennen: Ska ni sätta upp nya tapeter, eller måla om? I så fall, varför fortsätta på redan dåligt grundat arbete? Om du ändå måste lägga ner energi på att fixa till väggen innan du målar eller tapetserar, varför inte försöka ta ner de gamla tapeterna och slipa till väggarna? Om det är bubbligt under, och/eller en massa lager tapet, kanske det är ganska enkelt att få loss hela sjok av
dejmon: Spånskiva/OSB/rånspånt först och sedan gips utanpå detta. Och lite kortlingar där du i förväg vet att du kommer att hänga upp saker. ..//N
Marta: Har sett ett riktigt snyggt i Uttran i Tumba (Stockholm). Dubbelgarage Med Två våningar på Halva garaget, Pulpettak, runt fönster samt en del andra detaljer. // Marta
thomas33: Silvan har iallafall haft färdigsågade stenar som bildar en halv eller hel cirkel.
Mats: Det håller jag verkligen med om. Det största jag hadde byggt innan var en koja som grabb. Borde ha tillagt att jag har lagt en hel del på elsystemet också. Fick dra om matningen till huset och förrådet för att kunna ha en separat central här
dejmon: "Fantompannan" från 59 spänn kvadraten...så det är väl inte så farligt ! lite avgörande är ju dimensionen på dina reglar väggreglar,hammarband,takstolar 1 ..//N
Jehu: Intressant fråga detta. Det hänger ju på hur detta ingår i köparens undersökningsplikt. Jag tror att man på grund av denna inte kan gå tillbaka och kräva ersättning av mäklare eller tidigare ägare om det inte kan visas att de varit uppenbart bedrägliga. Man måste kolla detta själv vid köpet - att ritningar och verklighet stämmer överens. Vore intressant att veta hur detta ligger
Kvarnbonden: Eh, betogstenen står kanske bara med mellanrum? :-? I så fall funkar det naturligtvis att göra som du tänkt - att formsätta utifrån, då får du samtidigt plats med stående markskiva inanför formen. Häfta fast tjärpapp eller dyl. under syllen som fuktstopp också om syllen inte är tryckad - lite overkill men... I övrigt samma rekommendationer. 8-)
Mats: Lite fyll för utjämning. Geoduk. dräneringsslang två lass grus under plattan kantelement och isolering armering betongen hyra glättare. Ska dock dra av lite pengar på min uppgift. Kollade nu och det bör ligga runt 15-20' för 24m2
patrikbygg: Hej, Jag har en gammal lada där det finns en fin korsvirkesvägg bakom plåt. Detta korsvirke har jag tänkt plocka fram och har således tagit bort plåten. Mellan korsvirket hade jag tänkt mura med Leca och sedan putsa på det. För att undvika att det kan stå vatten på korsvirket hade jag tänkt att den putsade ytan ska sticka ut x antal mm utanför virket. Nu till frågan. Är det rätt
sennen: Det är fler än jag som är nattugglor, ser jag... Tusen tack för svaren! Det blir nog dyrt, det här...
Elnissen: Tack för alla råd, har beställt boken med leverans denna vecka men ska ju göra denförb >:( >:( >:( >:( takstolen i morgon när jag är ledig. Ingen som är duktig på att höfta?
Mattias L.: Jag känner ett gäng halvfulla engelsmän som kan komma över och asfaltera till dej :D
Stefan_Stroemberg: Hej! Jag fick en Novoferm takskjutsport ISO 45 med kassettmönster installerad förra sommaren. Måste säga att jag är mycket nöjd med den. Den känns väldigt robust och stabil. Det har inte uppenbarat sig några problem ännu. Den är ju trots allt ganska ny. Däremot gjorde den underverk med min elräkning i garaget. Hade tidigare en port som var ett riktigt såll. När man stänger den nya
Stefan_h: http://www.finja.se/aktuell/gor-det-sjalvaren/gordetsjalv_garagedubbel.pdf
anno2069: Vi kommer att ha mindre än 4,5 meter mellan garage och hus och kommer då att få isolera garaget så att det blir brandklassat, dubbel gips plus att dörren kommer att vara brandklassad. Vi kommer att isolera hela garaget så att det går att använda även under vintern
chris47: He, he. Jag är faktiskt inte betongare. Jag tog själv hjälp när jag skulle gjuta min garageplatta och resultatet blev kanon. Jag har tips på två olika betongare i Gbg om du vill ha ett par namn. Annars brukar betong bolagen kunna tipsa om dessa guldklimpar. Om du ska göra allt förarbete själv så ber du honom komma ut en timme innan betongen kommer, så hinner han inspektera samt hjälpa
maric: [citat] -Ja, när jag skriver att pumpen funkar perfekt så kan man rimligen tolka det som att jag är nöjd med pumpen och dess prestanda. Den fungerade bra även de dagar då det var runt 17 minus. Om det är 10 minus ute och man kör in en bil i ett varmt garage så lär man absolut få problem med kondens, men det kan man inte lasta värmekällan för. Skall man tvunget köra in
Mats: Ett helt vanligt spett dugger alldeles utmärkt föra att dela upp asfalten.
dwedin: Anledningen till att man isolerar utanför vanligen en 600mm bred isolerskiva(markisolering) är att inte marken utanför plattan skall röra sig. Dvs. man vill undvika att kälen skall gå ända in mot plattan... När jag byggde mitt garage så isolerade jag ut från plattan för att tex undvika att infarten rör sig just framför portarna, där isolerade jag fö. 1200 mm ut... Lycka till!
Kvarnbonden: Anledningen att jag murade upp väggarna var att det blev en form av suterränglösning av det hela. Visst kan man väl ankra fast dem med järn men... är det inte lite "overkill"? Även lecan är ju cementbaserad så nog ska den hänga med i svängarna, då du isolerat är det ju inga norrlänska tjälskott vi pratar om! :D
Kvarnbonden: Jag vet - tråden ligger i annan rubrik också. Inga svar dock... :( Jag har rivit ut väggar & golv inne och tänker gjuta platta i vårt "gammhus". Eftersom torpargrundet är oisolerat så kan man ju anta att kåken vant att flytta på sig lite vintertid under sina 150 år och torde väl knappast upphöra med det för att jag kör in bilen... Någon som har erfarenhet av något liknande?